- Podnikam.sk
- Články
- Inšpirácia
- Tvorba eshopu – ako prevádzkovať eshop bez skladu a s minimálnymi nákladmi?
Tvorba eshopu – ako prevádzkovať eshop bez skladu a s minimálnymi nákladmi?
BRATISLAVA 22. apríla (Podnikam.sk) – Vedeli ste že vlastný eshop si môžete zriadiť aj bez vlastného skladu, dokonca aj bez nutnosti vôbec prísť s tovarom do kontaktu? V tomto článku sa pozrieme na „nové spôsoby“ prevádzkovania eshopu.
Konkrétne nás bude zaujímať: oprávnenie podnikať, zameranie eshopu, forma spolupráce s dodávateľom, samotná tvorba eshopu, marketing a propagácia.
1. Oprávnenie podnikať
Ak iba začínate, najjednoduchšie a najrýchlejšie bude založiť si živnostenské oprávnenie.
Živnosť je možné jednoducho založiť a v prípade potreby aj ukončiť. Postačovať vám bude vedenie jednoduchého účtovníctva, čo mnohí z vás zvládnu aj bez pomoci služieb ekonóma.
2. Zameranie eshopu
Prvé pravidlo je predávať to, v čom sa vyznáte, prípadne čomu sa venujete sami. Ľahšie sa vám bude potom takýto eshop spravovať a prípadne aj radiť zákazníkom pri nákupe.
Druhé pravidlo je špecializovať sa. Neponúkajte všetko, vyberte istý sortiment a na ten sa zamerajte. Toto pravidlo platí obzvlášť ak sa chystáte tovar aj naskladniť.
3. Forma spolupráce s dodávateľom
Ako už názov článku napovedá, dnes už môžete eshop prevádzkovať s ozaj minimálnymi vstupnými nákladmi bez skladových priestorov a ich vybavenia, bez personálu a hlavne bez skladových zásob.
Ak s eshopom iba začínate výhodné je začať v malom, bez skladu. Takto si môžete vyskúšať viacero zameraní eshopu. Až zistíte, čo sa predáva najlepšie, na to sa následne zamerajte.
Spolupráca s dodávateľom bez skladu môže fungovať nasledovnými spôsobmi:
A.) Tovar objednáte až keď získate objednávky – najčastejšia forma spolupráce, vystačíte si s predajom z domu alebo malej kancelárie. Do kontaktu s tovarom samozrejme prichádzate.
B.) Tovar zasiela váš dodávateľ priamo vášmu zákazníkovi (tzv. dropshipping). Tu odpadá nutnosť tovar skladovať a vôbec s tovarom prísť do kontaktu.
Tovar predávate štandardne, vo svojom mene. Rovnako zodpovedáte za reklamácie a vrátený tovar. Vrátený alebo reklamovaný tovar väčšinou berie dodávateľ od vás nazad.
C.) Vystupujete iba ako sprostredkovateľ predaja, tj. všetky objednávky ručne alebo automatizovane preposielate dodávateľovi na vybavenie. Z týchto objednávok vám dodávateľ vypláca províziu z predaja (preposielanie objednávok).
Odpadá vám zodpovednosť za prípadné reklamácie a vrátený tovar, nakoľko tovar predáva dodávateľ prostredníctvom Vášho eshopu, v ktorom mu robíte iba reklamu.
Preposielanie objednávok je možné zrealizovať dvoma spôsobmi:
A.) Formou katalógu tovaru, v ktorom z detailu odkazujete na produkt v eshope dodávateľa. Tj. zákazník si produkty prezerá vo vašom katalógu, objednávku dokončí z eshopu dodávateľa.
B.) Formou vlastného eshopu, z ktorého objednávky preposielate dodávateľovi na vybavenie. Preposielanie objednávok je ideálne automatizovať. Výhoda tejto varianty je v udržaní si zákazníka, tj. pri ďalšej objednávke sa zákazník znova vráti do vášho eshopu.
Vlastný eshop s preposielaním objednávok je možné vytvoriť aj za pomoci služby www.affilnet.sk.
4. Tvorba eshopu – výber eshopového systému a tvorcu eshopu
Teraz sa dostávame k samotnej tvorbe eshopu. Pokiaľ nie ste technicky zdatní, budete sa musieť obrátiť na firmu, ktorá vám eshop vytvorí. Vo všeobecnosti máte dve možnosti:
A.) Eshop si prenajímať – finančne zdanlivo lákavé riešenie, z dlhodobého hľadiska nevýhodné. Hlavnou nevýhodou je však nutnosť eshop si nastavovať vo vlastnej réžii. Prenajímané eshopy často krát neumožňujú takú personalizáciu dizajnu a funkcií ako eshopy vytvorené na mieru.
B.) Eshop si nechať vytvoriť na mieru presne podľa požiadaviek, väčšinou za jednorázovú obstarávaciu cenu. V závislosti na možnostiach daného tvorcu eshopu vám eshop môže byť veľmi podrobne prispôsobený a môže obsahovať pokročilé prvky automatizácie.
Väčšina dodávateľov tovaru vám vie poskytnúť aj tzv. produktový export. Z takéhoto exportu je možné eshop hromadne naplniť produktami, taktiež eshop priebežne aktualizovať.
To znamená, že ak dodávateľ pridá do ponuky nový tovar alebo aktualizuje už vložený, tieto zmeny sa automaticky prenesú aj do Vášho eshopu bez nutnosti čokoľvek prepisovať.
Okrem toho je možné automatizovať aj zadávanie objednávok u dodávateľa, posielanie faktúr ekonómovi, párovanie platieb, zadávanie objednávok u prepravcu tovaru a mnoho iného.
Voľbou profesionálneho eshopu na mieru vám ostane viac času na rozvoj podnikania.
Eshop na mieru s pokročilými možnosťami automatizácie vám vytvorí napr. spoločnosť NajReklama s.r.o., ktorá sa tvorbe eshopov venuje už od roku 2012.
5. Marketing a propagácia eshopu
Aby eshop aj zarábal, potrebné je eshop správne propagovať. Zhrňme si základné možnosti propagácie:
- vloženie produktov do katalógov produktov a cenových porovnávačov,
- propagácia vo vyhľadávačoch cez platené kľúčové slová,
- optimalizácia eshopu na kľúčové slová (SEO),
- propagácia na sociálnych sieťach,
- propagácia na tematických web stránkach, blogoch a magazínoch,
- affiliate marketing cez sieť partnerov.
Aby ste zistili, ktorá forma propagácie je pre Váš eshop najvhodnejšia, potrebné je sledovať a správne vyhodnocovať návštevnosť eshopu.
Odporučenie najvhodnejších možností propagácie a následné vyhodnocovanie návštevnosti je pridaná hodnota, ktorú by vám tvorca eshopu mal zabezpečiť.
Ak ste sa rozhodli, že tvorba eshopu bude Vašim prvým krokom pri podnikaní cez internet, prajeme vám veľa úspechov a tých správnych rozhodnutí.
Inzercia