Upomienka na zaplatenie faktúry a pokus o zmier v roku 2025
Medzi podnikateľmi navzájom, či medzi podnikateľmi a zákazníkmi môže dochádzať aj k určitým druhom sporov, ktoré je potrebné riešiť. Nie vždy postačí len telefonická či ústna komunikácia. Ak už musíte poslať upomienku na zaplatenie faktúry, je dobré pokúsiť sa o zmier s druhou stranou. V nasledujúcom článku vám prezradíme, ako v takomto prípade postupovať.
Základom úspechu je komunikácia
Neuhradená faktúra. To je dôvod, pre ktorý sa rozhodneme poslať niekomu upomienku, prípadne pokus o zmier. Je dôležité poznamenať, že zo zákona vám žiadna povinnosť upomínať neplynie. Ak je faktúra po splatnosti, môžete sa rovno obrátiť na súd a podať žalobu. Nikomu sa však nechce hádať a preto je obvykle prvým krokom pokus o nadviazanie komunikácie s druhou stranou. Dajte dlžníkovi najavo, že na jeho dlh sa nezabudlo, pripomeňte mu možné dôsledky jeho nezodpovedného konania a pokiaľ nič nepomôže obráťte sa na súd. Inú možnosť už totiž nemáte.
V žiadnom zákone sa nedočítate ani to, aký obsah a formu by mala upomienka či pokus o zmier mať. Ľubovolné môže byť znenie aj forma odoslania, avšak z upomienky musí byť dlžníkovi zrejmé, že má voči vám nedoriešené záväzky, na úhrade ktorých trváte v presne stanovenom čase. Tón formulovaného textu by mal byť skôr neutrálny, vyvarujte sa výhražným formuláciám. Nikdy totiž s určitosťou nevieme, aká vážna situácia sa za neuhradenou faktúrou môže skrývať. Skontrolujte, či nedošlo k chybe aj na vašej strane, napr. v zaslaných platobných údajoch. Počet upomienok nie je ohraničený, rovnako ani frekvencia ich zasielania.
Vzor upomienky na zaplatenie faktúry:
Dobrý deň,
doposiaľ sme nezaevidovali úhradu faktúry č. 111111 zo dňa 1. 1. 2025 v celkovej výške 10 000 Eur, ktorej splatnosť bola 15. 1. 2025. Žiadame vás týmto o bezodkladnú úhradu predmetnej faktúry. O úhrade faktúry nás prosím informujte spolu so zaslaním dokladu o jej úhrade.
Ďakujeme
Pokus o zmier
K tomuto kroku pristupujeme v prípade, že nepomohli upomienky. Je to určitá forma dohody, ktorou sa snažíme predchádzať súdnemu konaniu. Málokto vie, že aj súd sa môže skončiť súdnym zmierom. Text preto formulujte tak, že dlžník pochopí vašu snahu o dohodu.
Pokus o zmier je častokrát stotožňovaný s predžalobnou výzvou. Ide však o chybu. Pokus o zmier má byť vyjadrením snahy o doriešenie záležitostí dohodou. V prípade predžalobnej výzvy ide ale o poslednú a časovo obmedzenú možnosť uhradiť dlžnú čiastku. Ak dlžník záväzky nesplní nasleduje podanie žaloby.
Ak sa rozhodnete riešiť problém s nezaplatenou faktúrou vedzte, že s dohodou, ktorú ponúkate, musíte súhlasiť nielen vy, ale aj dlžník. Je to komické, avšak pokiaľ nie je druhá strana s dohodou uzrozumená, k dohode nakoniec ani nedôjde. Prečo sa máte vlastne snažiť o dohodu?
Podanie žaloby nerovná sa vždy aj vyriešenie vášho problému. Súdne konanie bude náročné a dlhé, časté sú aj problémy s jeho ukončením, môžete poškodiť vaše obchodné meno, o narušení obchodných vzťahov ani nehovoriac. Dohoda medzi oboma stranami neznamená, že vaše nároky zostanú neuspokojené, práve naopak, môžete získať omnoho viac. Dlžník vám bude musieť zaplatiť nielen dlžnú čiastku, ale aj úroky z omeškania. V rámci zachovania dobrých obchodných vzťahov môžete zvoliť formu splátkového kalendára, prípadne rozdelenie dlžnej sumy do viacerých individuálnych splátok, s prihliadnutím aj na situáciu a možnosti druhej strany.
Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.