- Podnikam.sk
- Články
- Ekonomika
- Slovensko
- Zmena trvalého pobytu – Aký je postup pri zmene trvalého bydliska v roku 2025?
Zmena trvalého pobytu – Aký je postup pri zmene trvalého bydliska v roku 2025?
Nielen v podnikateľskom, ale aj v súkromnom živote často dochádza k rôznym zmenám a jednou z nich je aj zmena trvalého bydliska. Keďže sa v praxi človek s takouto zmenou až nestretáva tak často, prinášame vám postup pri zmene trvalého pobytu, ako sa prihlásiť trvalý pobyt a aké sú oznamovacie povinnosti pri zmene bydliska.
Nahlásenie zmeny trvalého pobytu
Ako prvé je zmenu trvalého pobytu potrebné nahlásiť buď osobne v ohlasovni pobytu (na miestnom/obecnom úrade) nového trvalého pobytu (teda tam, kam sa sťahujete), ktorý zabezpečí odhlásenie z pôvodného trvalého bydliska a prihlásenie novej adresy. Zmenu trvalého pobytu môžete ohlásiť aj elektronicky v Centrálnej ohlasovni, kde získate potvrdenie o novom trvalom pobyte.
Aby ste mohli využiť elektronické služby Centrálnej ohlasovne potrebujete:
- Občiansky preukaz s čipom a bezpečnostný osobný kód (BOK), ktorými sa prihlasujete sa k službe a čítačku kariet.
- Podpisové certifikáty na čipe občianskeho preukazu, cez ktoré vytvoríte kvalifikovaný elektronický podpis (ZEP).
- Aplikácie na prihlasovanie, podpisovanie a softvér k čítačke kariet.
Pri osobnom ohlásení budete potrebovať:
- občiansky preukaz,
- v prípade neúčasti vlastníka bytu je potrebný písomný súhlas vlastníka/vlastníkov s prihlásením sa na trvalý pobyt (s úradne overenými podpismi)
- v prípade dieťaťa do 15 rokov je potrebné predložiť rodný list a prítomnosť 1 rodiča,
- pri návrate zo zahraničia cestovný doklad alebo osvedčenie o štátnom občianstve.
Od 1. septembra 2018 nie je potrebné ho dokladať list vlastníctva (v praxi sme sa však stretli s tým, že ho niektoré úrady aj napriek tomu vyžadovali). Tento si vyhľadajú priamo zamestnanci úradu.
Nový občiansky preukaz
Po zmene trvalého pobytu je občan povinný požiadať o vydanie nového občianskeho preukazu do 30 dní od tejto udalosti. O nový občiansky preukaz je potrebné požiadať na okresnom riaditeľstve Policajného zboru na oddelení dokladov a budete potrebovať svoj starý občiansky preukaz. V prípade, že je ohlasovňa pobytu prepojená s príslušným okresným riaditeľstvom Policajného zboru, nie je potrebné na vybavenie občianskeho preukazu priniesť potvrdenie o trvalom pobyte (zmene pobytu). Túto skutočnosť si overte priamo na príslušnom okresnom riaditeľstve Policajného zboru.
Lehota na vydanie dokladu je 30 dní. Poplatok za vydanie nového občianskeho preukazu je 7 eur. Ministerstvo vnútra SR poskytuje elektronickú službu, ktorej prostredníctvom si môžete overiť, v akom štádiu sa spracovanie vašej žiadosti nachádza. Ak v žiadosti uvediete svoju e-mailovú adresu alebo číslo mobilného telefónu, bude vám zaslaná správa o tom, že občiansky preukaz je pripravený na prevzatie.
Nahlásenie zmeny trvalého pobytu zamestnávateľovi
Zmenu trvalého pobytu je potrebné nahlásiť aj svojmu zamestnávateľovi. Pokiaľ ste evidovaní na Úrade práce, sociálnych vecí a rodiny SR, musíte nahlásiť túto zmenu aj na príslušnom úrade.
Nahlásenie zmeny trvalého pobytu v zdravotnej a Sociálnej poisťovni
Zdravotnej poisťovni zmenu trvalého pobytu hlásiť nemusíte, ak ste štátnym občanom Slovenskej republiky s trvalým pobytom na území Slovenskej republiky. V opačnom prípade musíte zdravotnej poisťovni zmenu nahlásiť do 8 dní, osobne, emailom alebo telefonicky.
Vo všeobecnosti však zdravotné poisťovne odporúčajú svojim poistencom zmeny nahlasovať pre jednoduchšiu komunikáciu do budúcnosti.
Ako doklad je potrebné priložiť potvrdenie o trvalom pobyte alebo žiadosť o vydanie občianskeho preukazu, ktorú vám vydá oddelenie Policajného zboru. Ak zmenu nahlasujete osobne, môžete predložiť nový občiansky preukaz.
S účinnosťou od 1.1. 2021 nadobudla platnosť novela zákona o sociálnom poistení 461/2003 Z. z., podľa ktorej už nie je povinné ohlasovať Sociálnej poisťovni zmenu trvalého pobytu. Táto zmena sa týka poistencov a zamestnávateľov, ktorí boli povinní hlásiť zmenu údajov za svojich zamestnancov. Po novom si zmenu údajov bude zisťovať Sociálna poisťovňa iba z Registra fyzických osôb.
V prípade samostatne zárobkovo činných osôb (SZČO) sa podobne ruší ohlasovacia povinnosť, avšak to neplatí pre tú SZČO, na ktorú sa v právnych vzťahoch sociálneho poistenia uplatňujú predpisy Slovenskej republiky podľa koordinačných nariadení Európskej únie alebo podľa medzinárodnej zmluvy o sociálnom zabezpečení, ktorá má prednosť pred zákonmi Slovenskej republiky, ak údaje o týchto skutočnostiach Sociálna poisťovňa nevie získať z Registra fyzických osôb (tzv. zahraničná SZČO).
Odbor živnostenského podnikania, daňový úrad, banka, poisťovňa
Podnikatelia musia zmenu nahlásiť navyše aj na Odbore Živnostenského podnikania. Zmenu nahláste aj v pobočke daňového úradu, banky a poisťovne.
Ostatné inštitúcie
Zmenu trvalého bydliska je nutné nahlásiť všetkým, od koho by vám mohla prísť listová zásielka. Napríklad dodávatelia energií, mobilní operátori, poskytovatelia televízie a internetu a podobne. Zmeny je najlepšie oznamovať už s novým občianskym preukazom.
Vodičský preukaz
Pri zmene trvalého pobytu si nemusíte vybavovať nový vodičský preukaz (s výnimkou starších typov „ružových“ vodičských preukazov vydávaných do 30. 4. 2004, v ktorých sa uvádza bydlisko) alebo pas, pretože na týchto dokladoch sa adresa trvalého pobytu neuvádza. Tento údaj sa však nachádza v technickom preukaze vozidla, preto je potrebné vybaviť si nový doklad (do 30 dní odkedy táto zmena nastala).
Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.