- Podnikam.sk
- Články
- Odvody
- Odvody do sociálnej poisťovne
- Na aké pandemické ošetrovné (OČR) máte nárok od 1. 9. 2020?
Na aké pandemické ošetrovné (OČR) máte nárok od 1. 9. 2020?
V aktuálnom článku si zhrnieme, ktoré osoby majú nárok na čerpanie pandemického ošetrovného (OČR) po začiatku školského roka (od 1. septembra 2020), kto môže ostať doma s dieťaťom na základe vlastného rozhodnutia bez potvrdenia ochorenia lekárom a priblížime si aj krátky postup pri žiadosti o ošetrovné.
Príchod nového školského roka a zavedené pandemické opatrenia vyvolali viacero otázok medzi rodičmi školákov aj škôlkarov. Niektorí rodičia sa boja pustiť svoje deti do zariadení v vyšším počtom detí s obavou, že sa nakazia koronavírusom. V nasledujúcich riadkoch si zhrnieme aktuálne platné pravidlá v súvislosti s možnosťou nechať dieťa doma a nárokom na čerpanie pandemického ošetrovného.
Žiaci a školopovinné deti a nárok na čerpanie OČR
Sociálna poisťovňa zverejnila oznam, v ktorom upozorňuje rodičov školopovinných detí, že sa nemôžu svojvoľne rozhodnúť, že svoje deti ponechajú doma pre obavy z ich nakazenia koronavírusom. Takéto konanie je z pohľadu legislatívy považované za porušenie školského zákona. Pokiaľ by však bolo potrebné pristúpiť k prerušeniu vyučovania v jednotlivých triedach, či zatvoreniu niektorého školského zariadenie, režim fungovania v týchto situáciách bude detailne upravený v novom rozhodnutí ministra školstva.
V súčasnosti platí, že nárok na ošetrovné (OČR) by v uvedených prípadoch mali nasledovné osoby:
- osoby starajúce sa o dieťa do 11 rokov (do 18 rokov v prípade dieťaťa s dlhodobo nepriaznivým stavom), ktorých trieda bola uzatvorená na základe rozhodnutia riaditeľa školy a v súlade s rozhodnutím ministra školstva,
- rodičia, ktorí ošetrujú choré dieťa do 16 rokov veku a ktorého zhoršenie stavu alebo choroby riadne potvrdil lekár.
V prémiovej časti obsahu nájdete:
- Osoby navštevujúce predškolské zariadenia, blízki príbuzní a nárok na čerpanie OČR
- Skrátený návod, ako požiadať o pandemické ošetrovné (OČR)
Osoby navštevujúce predškolské zariadenia, blízki príbuzní a nárok na čerpanie OČR
Návšteva predškolských zariadení nie je zo zákona povinná. Rodičia detí navštevujúcich materské školy majú nasledovné možnosti v súvislosti s čerpaním ošetrovného:
- nárok na čerpanie ošetrovného vznikne oprávnenej osobe, ktorej dieťa bude chodiť do triedy v škôlke, ktorá bola uzatvorená,
- nárok na čerpanie ošetrovného budú mať aj oprávnené osoby, ktorých dieťa nenavštevuje materskú školu z dôvodu obavy z nakazenia koronavírusom.
Pri deťoch, ktoré nenavštevujú materskú školu a blízkych príbuzných, ktorým je poskytovaná starostlivosť v zariadeniach sociálnych služieb, sa podmienky poskytovania pandemického ošetrovného v súčasnosti nemenia. V praxi to znamená, že nárok na ošetrovné majú oprávnené osoby v prípade, keď sa rozhodnú, že dieťa alebo blízkeho príbuzného neumiestnia do príslušného zariadenia v dôsledku obáv z nákazy koronavírusom.
Pri zmene informácií a podmienok bude sociálna poisťovňa aj portál www.podnikam.sk informovať rodičov o aktuálne platných pravidlách.
Skrátený návod, ako požiadať o pandemické ošetrovné (OČR)
Pri nároku na čerpanie ošetrovného štát nekoná z vlastnej iniciatívy. V praxi to znamená, že ak poistencovi vznikne zo zákona nárok (právo) na čerpanie pandemického ošetrovného, je povinný sám prejaviť záujem o priznanie OČR v rámci nasledujúceho postupu.
- Žiadosť o ošetrovné. Poistenec je povinný vyplniť formulár s označením Žiadosť o ošetrovné (nárok uplatnený počas krízovej situácie), pričom tento formulár slúži na účely uplatnenia nároku iba raz počas celej krízovej situácie, alebo vyplní poistenec vyhlásenia na origináli Žiadosti o ošetrovné potvrdenej ošetrujúcim lekárom (v tomto prípade lekár potvrdzuje žiadosť pri ochorení dieťaťa).
- Čestné vyhlásenie k žiadosti o ošetrovné. Ďalšou z podmienok, ktoré je potrebné splniť na úspešné uplatnenie nárok na výplatu pandemického ošetrovného, je povinnosť poistenca na konci každého kalendárneho mesiaca, v ktorom osobne a celodenne ošetroval alebo sa osobne staral o dieťa a/alebo inú zákonom ustanovenú osobu, vyplniť a odoslať Sociálnej poisťovni Čestné vyhlásenie k žiadosti o ošetrovné.
- Príslušné formuláre (Žiadosť o ošetrovné a Čestné vyhlásenie k žiadosti o ošetrovné) môže poistenec odoslať Sociálnej poisťovni nasledovnými spôsobmi:
- prostredníctvom poštovej služby alebo vhodením do schránky na pobočky Sociálnej poisťovne. Originál Žiadosti potvrdenej lekárom musí byť vždy pripojený a doklady musia byť pri tomto postupe vlastnoručne podpísané poistencom bez ohľadu na to, či je nárok uplatňovaný prostredníctvom originálu Žiadosti o ošetrovné potvrdenej lekárom alebo prostredníctvom Žiadosti o ošetrovné, pri ktorej ju nemusí potvrdzovať lekár. Kontakty na jednotlivé pobočky Sociálnej poisťovne nájdete TU,
- elektronicky, zaslaním elektronického formulára. Na elektronickom formulári nemusí byť vlastnoručný podpis žiadateľa poistenca),
- ak má poistenec aktivovanú elektronickú schránku na Ústrednom portáli verejnej správy (Slovensko.sk), pre vyplnenie a odoslanie Žiadosti o ošetrovné (nárok uplatnený počas krízovej situácie) môže kliknúť TU, pre vyplnenie a odoslanie čestného vyhlásenia k žiadosti o ošetrovné môže kliknúť TU a vybrať si možnosť „Prihlásenie s eID“. Žiadosť a čestné vyhlásenie budú automaticky po odoslaní doručené do elektronickej schránky Sociálnej poisťovne,
- ak poistenec nemá aktivovanú elektronickú schránku na Slovensko.sk ale má mobilný telefón, na ktorý mu môže byť zaslaná sms notifikácia, pre vyplnenie a odoslanie žiadosti o ošetrovné (nárok uplatnený počas krízovej situácie) môže kliknúť TU, pre vyplnenie a odoslanie čestného vyhlásenia k žiadosti o ošetrovné môže kliknúť TU a vybrať si možnosť „Prihlásenie bez eID“. Žiadosť a čestné vyhlásenie budú automaticky po odoslaní doručené do elektronickej podateľne Sociálnej poisťovne.
Upozornenie:
Žiadosť o ošetrovné a čestné vyhlásenie k žiadosti o ošetrovné je potrebné zaslať na adresu miestne príslušnej pobočky (zamestnanec podľa sídla zamestnávateľa; SZČO alebo dobrovoľne poistená osoba podľa miesta trvalého bydliska). Zároveň Sociálna poisťovňa upozorňuje žiadateľov o pandemické ošetrovné, aby príslušné formuláre (žiadosti) neposielali opakovane alebo viacerými spôsobmi. Je to najmä z dôvodu, že pracovníci Sociálnej poisťovne sú následne povinní spracovávať viacero rovnakých žiadostí, čo im spôsobuje vyššiu administratívnu a časovú náročnosť, čo sa v konečnom dôsledku môže prejaviť ako predlžovanie samotného procesu spracovania a vyplácania dávok. Sociálna poisťovňa zároveň upozorňuje žiadateľov, aby z rovnakého dôvodu nekontaktovali ich pracovníkov so žiadosťou o overenie si doručenia žiadosti. Sociálna poisťovňa žiadateľov informuje o doručení ich žiadosti.
Na záver ešte pripomenieme, že zamestnanci sú povinní informovať o ošetrovaní člena rodiny svojho zamestnávateľa spôsobom a v čase, ako to vyžaduje konkrétny zamestnávateľ v zmysle platných a účinných vnútropodnikových pravidiel. Tieto opatrenia nerobia pracovníci Sociálnej poisťovne na základe žiadosti o výplatu ošetrovného. Je to základná povinnosť každého zamestnanca voči svojmu zamestnávateľovi.
Na základe doručenej žiadosti na miestne príslušnej pobočke Sociálnej poisťovne začne Sociálna poisťovňa konanie o nároku na ošetrovné. Rozhodnutie vydá v lehote 60 dní odo dňa doručenia žiadosti poistencom. Samotné ošetrovné je následne vyplácané mesiac pozadu v lehotách určených konkrétnou pobočkou Sociálnej poisťovne.