- Podnikam.sk
- Články
- Jednoduché účtovníctvo
- Účtovníctvo
- Ako účtovať
- Jednoduché účtovníctvo
- Zaúčtovanie odberateľskej faktúry, úhrady a preplatku faktúry v jednoduchom účtovníctve
Zaúčtovanie odberateľskej faktúry, úhrady a preplatku faktúry v jednoduchom účtovníctve
Ako správne zaúčtovať preplatok, ktorý vám omylom zašle odberateľ? Ako zaúčtovať dobropis? Ako započítať pohľadávku či záväzok? Ako na účtovanie preplatku faktúry? Dozviete sa v tejto časti seriálu.
Prinášame ďalšiu časť z nášho seriálu Jednoduché účtovníctvo za rok 2014 zvládnem sám
Ako zaúčtovať dobropis v jednoduchom účtovníctve
Náš fiktívny živnostník pán Sklár získal objednávku, ktorá zahŕňa aj dodávku elektroinštalačného materiálu. Vystavil faktúru FV 2014/06 na objednaný tovar v hodnote 658,- € a zaevidoval ju do knihy pohľadávok. Úhradu v hotovosti zaevidoval v elektronickej registračnej pokladnici (ERP) ako úhradu faktúry, kde doklad z ERP už neobsahuje jednotlivé položky predávaného tovaru (tie sú uvedené vo faktúre), ale číslo hradenej faktúry, dátum a sumu. Tento príjem zaúčtoval spolu s ostatnou tržbou (658 + 64,14 = 722,14) zo dňa 16.10.2014 ako príjem ovplyvňujúci základ dane do stĺpca v Peňažnom denníku „Predaj tovaru“.
Takisto za vykonané elektroinštalačné práce vystavil faktúru FV 2014/07, ktorú tiež ako už niekoľko faktúr predtým zaevidoval v knihe pohľadávok a úhradu na bankovom účte zaúčtoval ako príjem ovplyvňujúci základ dane v stĺpci „Predaj služieb“. Rozdiel je však v tom, že odberateľ pán Klátik uhradil vkladom na účet sumu 1150,-€ namiesto sumy faktúry 1149,-€ – to znamená, že faktúru preplatil o jedno euro.
V prípade, že by mal pán Sklár k dispozícii číslo účtu odberateľa, obratom vráti preplatok na jeho účet. Ak to však nie je možné, alebo je suma preplatku taká nízka, že je to z finančného a časového hľadiska nerentabilné, zaúčtuje preplatok ako príjem ovplyvňujúci základ dane do stĺpca v Peňažnom denníku „Ostatné príjmy“.
Dobropis dodávateľskej faktúry – vrátenie peňazí
Živnostník Sklár si objednal obalový materiál z firmy KARTON SK, mikroténové vrecká však boli nekvalitne pozvárané. Po telefonickej dohode vrátil tieto vrecká so sprievodným reklamačným listom dodávateľovi, ktorý mu obratom poslal dobropis (mínusovú faktúru), teda predpis na vrátenie peňazí za reklamovaný tovar.
Tento dobropis zapíše náš podnikateľ mínusom do knihy záväzkov, pretože jeho zaúčtovaním nevznikne príjem, ale zníženie záväzku. Takisto zaúčtuje aj úhradu dobropisu na bankový účet ako mínusový výdavok ovplyvňujúci základ dane do stĺpca v Peňažnom denníku „Zásoby“.
Dobropis dodávateľskej faktúry – započítanie pohľadávky a záväzku
Pán Sklár kúpil tovar z firmy KLAVIO s.r.o. ďalší tovar. Pri kontrole dodávky však zistil, že časť tovaru, ktorý objednával, nemá potrebné technické parametre. Vzhľadom na to, že tovar, ktorý potreboval, na sklade dodávateľ nemal, dohodol sa s ním, že mu nevyhovujúcu časť tovaru pošle späť a firma KLAVIO s.r.o. mu vystaví dobropis (mínusovú faktúru) na tento tovar spolu s Dohodou o vzájomnom započítaní pohľadávok a záväzkov.
Náš živnostník obe faktúry zapíše do knihy záväzkov. Pretože pán Sklár ešte spomínaný tovar neplatil, pohľadávku firmy KLAVIO s.r.o na sumu 658,50 € (FP 14/35) spočíta so záväzkom firmy KLAVIO s.r.o. dobropis v sume -165,00 € (FP 14/37) a uhradí iba zostávajúcu sumu 493,50 €.
Úhradu bankovým prevodom zapíše do peňažného denníka ako výdaj ovplyvňujúci základ dane do stĺpca „ZÁSOBY“. Vzájomný zápočet – úhradu zvyšku vráteného tovaru v sume 165,00 € a zároveň dobropisu v sume -165,00€ zaúčtuje pomocou interných dokladov tiež do výdajov ovplyvňujúcich základ dane do stĺpca „ZÁSOBY“, (keďže sú to rovnaké sumy s opačným znamienkom, daňový dopad je nulový).
Dohodu o vzájomnom započítaní pohľadávok a záväzkov možno použiť, ak tieto ešte nie sú splatné. Ak sú záväzky a pohľadávky po splatnosti, treba použiť jednostranný zápočet pohľadávok a záväzkov. |
---|