Brusel schválil štátnu záchranu automobilky PSA
Firmu, na ktorú ťažko dolieha kríza na európskom trhu, k žiadosti o pomoc donútilo zadlženie jednej z jej dcérskych spoločností.
Európska komisia (EK) v utorok schválila štátny záchranný balík v hodnote 7 mld. eur pre zadlženú dcérsku spoločnosť francúzskej automobilky PSA Peugeot Citroën. Výrobca tak bude mať šancu na zníženie strát.
Šanca pre PSA na nový začiatok
Výmenou za štátnu záchranu však bude PSA musieť zabezpečiť, že sa jej zadlženie nebude ďalej prehlbovať a ak sa dcérskej spoločnosti, ktorá za celým problémom so zadlžením stojí, začne lepšie dariť, firma bude musieť za požičané peniaze zaplatiť viac. „Ide o vyvážený výsledok, ktorý skupine PSA dáva šancu na nový začiatok na zdravom základe,“ komentoval hodnotenie eurokomisár pre hospodársku súťaž Joaquín Almunia. Peugeot bude podľa podmienok EÚ musieť oželieť významnejšie akvizície a ak čistý dlh dosiahne nezverejnenú hranicu, vykonať „ďalšie korektívne opatrenia“. Podmienky EK dopĺňajú tie, ktoré automobilke stanovila francúzska vláda a ktoré zahŕňajú obmedzenie manažérskych platov, rušenie pracovných miest a predsedu predstavenstva, ktorého určí štát.
Pôvodne rodinná firma so sídlom v Paríži musela o záchranu požiadať po tom, ako jej dcérskej spoločnosti Banque PSA Finance, ktorá sa zaoberá riešeniami financovania kúpy pre zákazníkov, po sérii znížení úverového ratingu výrazne narástli úverové náklady. Peugeot pritom patrí k európskym výrobcom automobilov, ktorých pokračujúci päťročný prepad trhu postihol najviac. Spoločnosť za minulý rok deklarovala stratu 5 mld. eur a každý mesiac ju prehlbuje o ďalších viac než 100 mil. eur. Generálny riaditeľ Philippe Varin by mal obchodné výsledky za prvý polrok ohlásiť v stredu. Očakáva sa, že podá aj správu o priebehu programu reštrukturalizácie, v rámci ktorého spoločnosť počas dvoch rokov zruší 11 200 pracovných miest.
Francúzska automobilka PSA Peugeot Citroën pôsobí aj na Slovensku. V Trnave má závod, ktorý je technologicky najnovší v skupine. Strategická investícia, ktorú francúzsky koncern oznámil v januári 2003, dosiahla do začatia výroby 700 mil. eur. V júni 2006 sa začala výroba modelu Peugeot 207. Už v prvom štvrťroku 2009 prišla na trh novinka Citroën C3 Picasso, ktorá sa vyrába výhradne na Slovensku. Investície do jeho výroby dosiahli ďalších 100 mil. eur. V novembri 2011 začal závod s výrobou modelu Peugeot 208.