Desatoro úspešného obchodníka
Ľudia sa oveľa viac bránia manipulácii a menia sa nároky na spôsob oslovenia od obchodníkov. Ako na to po novom?
Pomôžu komunikačné techniky aj poznanie potrieb klienta
Vo svete obchodu je dnes veľká konkurencia a mení sa správanie trhu aj zákazníkov. Zároveň je potrebné prekonať oveľa viac prekážok, kým sa obchodníkovi podarí uzavrieť vzájomne výhodný obchod.
Ľudia sa oveľa viac bránia manipulácii a menia sa nároky na spôsob oslovenia od obchodníkov. Obchodník musí dnes pracovať na sebe oveľa viac a usilovať sa porozumieť očakávaniam, správaniu a potrebám klienta a rozvíjať nové predajné zručnosti.
Tu je 10 základných odporúčaní, ktoré vám môžu pomôcť byť úspešnými v predaji.
1. Kvalitná príprava
Pred stretnutím s novým klientom si o ňom zistite čo najviac informácií, o jeho spoločnosti, produktoch ktoré vyrába, získaných oceneniach. Je to znakom profesionality, ale aj prejavom skutočného záujmu o klienta, za ktorým prichádzame.
Často sa podceňuje príprava na stretnutia so „starými“ klientami. Tu je dôležité si vždy prejsť posledné záznamy zo stretnutí, dohody, ktoré sme vytvorili , očakávania klienta a jeho potreby. Klient takto pociťuje váš záujem, a tento prístup vám nepochybne otvorí dvere k ďalšej spolupráci alebo si odnesiete odporúčania pre ďalších klientov.
2. Rozumieť reči tela svojho klienta
Keďže reč tela sa podieľa až 93 percentami na zdieľaní informácií, ktoré si vzájomne vysielame a vymieňame, určite kvalitné poznatky z tejto oblasti sú nevyhnutnou podmienkou pre úspešné uzatváranie obchodu. Reč tela je rečou emócií a postojov a je dôležité rozumieť kedy klient prechádza do odmietavého postoja, hoci slovne nám prezentuje relatívnu spokojnosť či zakrýva námietku z rôznych dôvodov.
Ak by sme pokračovali v ponúkaní produktov v takejto situácii, naša argumentácia a vynaložená energia vedú nesprávnym smerom a často je konečný výsledok neefektívny. K úspešnému zahájeniu rozhovoru patrí aj to, aby sme sa vedeli s naším klientom správne posadiť. Odstránime tak možné bariéry v komunikácii.
3. Vytváranie kontaktu a prejavovanie záujmu
Vytvoriť kontakt a prepracovať sa k osobnému kontaktu s klientom je často pre obchodníka tá najväčšia výzva. Vedieť zvoliť správnu formu oslovenia (mail, telefón, a pod.) a správne načasovanie je umenie.
Vždy treba zvažovať, v akom sektore klient pracuje a akú má asi organizáciu práce a taktiež aká je to osobnosť. Na stretnutí je dôležité prejavovať klientovi dostatočnú pozornosť a záujem.
Tu platí pravidlo viac počúvať ako hovoriť. Mnoho obchodníkov má tendenciu zahltiť klienta prezentáciou a ponúkajú často aj to, čo klient nechce, čím si ho odradia. Ak klient hovorí o svojich potrebách, cíti sa viac akceptovaný a má dojem, že nám nejde len o to produkt predať, ale rovnako je dôležité vyriešiť klientov problém, či potrebu.
4. Využívať komunikačné techniky
Medzi ne patrí napríklad asertívna komunikácia, cielená argumentácia, aktívne počúvanie a mnohé ďalšie. Tieto techniky podporia spôsob komunikácie, ktorý vedie ku vzájomnému porozumeniu a uzatváraniu dohôd, obchodu, ktorý môže byť výhodný pre obe strany. Najlepšie sa s nimi oboznámite na odborných školeniach so zameraním na precvičovanie spomínaných techník.
5. Vyhýbať sa manipulácii
Dnes sa bohužiaľ stretávame v obchode a komunikácii veľmi často s manipuláciou, ktorá nemusí byť ani na vedomej úrovni. Hra na city, tvorba nátlaku, či vytváranie časového nátlaku alebo pocitu, že uvedená výhodná ponuka je posledná možnosť a mnohé iné bývajú často už súčasťou obchodnej stratégie.
Ak však nechcete realizovať obchod iba jednorazovo, ale budovať vzťah so zákazníkom a meno firmy, neodporúčam využívať manipuláciu, aj keď prvoplánovo sa to môže zdať ako rýchly a efektívnejší spôsob uzatvárania obchodu. Vďaka manipulácii zo strany firiem a obchodníkov je totiž možné pozorovať narastajúcu veľkú nedôveru klientov.
6. Pozitívne myslenie a sebamotivácia
Sú dôležitým zdrojom úspechu. Vždy sa prejavia v našom správaní, reči tela, spôsobe akým na ľudí pôsobíme. Však aj vy chcete jednať predovšetkým s ľuďmi, s ktorými sa cítite príjemne a nezaťažujú vás problémami.
Niektoré situácie (napr. keď rozbiehame predaj) alebo produkty si vyžadujú trpezlivosť a vytrvalosť pri uzatváraní obchodu. Keďže obchodník nevidí výsledok snaženia tak rýchlo, ako očakáva, môže prepadať frustrácii, ktorá sa následne prejaví v jeho komunikácii a zníži jeho presvedčivosť.
7. Poznať osobnosť a potreby svojho klienta
Chcete patriť k „topke“ obchodníkov? Skúmajte osobnosť svojich zákazníkov. To vám napovie, aký spôsob komunikácie, spôsob predaja a kontaktu máte zvoliť.
Inak predávate tovar introvertovi a iným spôsobom extrovertovi. Vďaka preskúmaniu jeho osobnosti, dokážete odhadnúť aj jeho skryté potreby a spôsob uvažovania. Tak mu dokážete ponúknuť službu či tovar, na ktorú si v danej chvíli nespomenul, ale ukáže sa pre neho ako užitočná. To je ten moment kedy ocení váš prístup a ponuku niečoho, čo pôvodne nechcel, ale čo využije.
Vníma to z vašej strany ako prejav záujmu. Neodporúčam predávať klientovi niečo, čo vzápätí ako odídete zhodnotí, že vlastne nechcel, len podľahol vášmu presviedčaciemu umeniu. Nabudúce sa bude snažiť vyhnúť obchodnému kontaktu s vami.
8. Poznať sám seba a pracovať na svojom rozvoji
Profesionálny obchodník stále pracuje na svojom raste a rozvoji svojich obchodných zručností. V oblasti obchodu je obrovská konkurencia a preto je dôležité byť stále zorientovaný a pripravený. Odborná literatúra, či vzdelávanie formou tréningov prípadne iné formy vzdelávania by mali patriť k základnému prístupu profesionála.
9. Stanovovanie cieľov a stratégií obchodu
Je vhodné premyslieť si vždy vopred, akú chcem zvoliť obchodnú stratégiu a spôsob uzatvárania obchodu. S akými námietkami zo strany klienta sa môžem stretnúť a ako môžem argumentovať?
Tiež je nápomocné určiť si čiastkové ciele aj hlavný cieľ. Čiastkové ciele nám pomáhajú nepociťovať frustráciu a pocit zlyhania, ak sa s klientom nedohodnem hneď na tom, čo som očakával.
10. Robiť si záznamy o stretnutiach a komunikácii s klientom
Mnohé firmy vedú svojich obchodníkov k tomu, aby si viedli záznamy zo stretnutí s klientom. Je dôležité pamätať si, na čom sme sa s klientom dohodli, či potrebuje odo mňa zaslať nejaké doplňujúce informácie či podklady…
Ak nám klient opakovane musí prerozprávavať jeho situáciu, požiadavky, či očakávania, nadobúda pocit nezáujmu zo strany obchodníka a často to vníma ako snahu predať, či uzavrieť obchod za každú cenu.
Autor: Mgr. Dagmar Sliacka; osobný poradca, sprievodca riešením pracovných aj životných problémov, lektor – pre firmy aj individuálnych klientov. http://www.developing-support.sk/team.php