Ministerstvo dopravy bude po rozhodnutí vlády riešiť zákaz pre ťažké nákladné automobily v skrátenom legislatívnom konaní.
Samosprávne kraje, ako vlastníci ciest II. a III. triedy, budú môcť udeľovať výnimky.
Rýchly zákaz, ale aj výnimky
(SITA) – Ministerstvo dopravy na základe rozhodnutia vlády pripravuje legislatívne opatrenia, ktoré majú zabrániť ťažkotonážnym automobilom ničiť cesty II. a III. triedy. Ako agentúru SITA informoval rezortný hovorca Martin Kóňa, bude sa to riešiť v skrátenom legislatívnom konaní. Cesty II. a III. triedy sú v kompetencii samosprávnych krajov, ktoré aj budú môcť udeľovať výnimky.
„Niektoré cesty nižších tried sú poškodzované tranzitujúcou ťažkou nákladnou dopravou, ktorá sa snaží vyhýbať spoplatnených úsekom. Nechceme, aby ťažkotonážne autá znepríjemňovali život ľudí a ničili ich majetok, ako aj cesty II. a III. triedy, ktoré nie sú na takúto dopravu dimenzované,“ zdôvodnil pripravované opatrenia Kóňa.
Kamionisti nevylučujú protesty
Ako už agentúra SITA informovala, Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia chce presvedčiť ministra dopravy Jána Počiatka o tom, že navrhovaný plošný zákaz vstupu nákladných automobilov nad 12 ton na regionálnych cestách II. a III. triedy je nesprávny. Generálny tajomník ČESMAD-u Pavol Reich to označil za brutálny zásah do podnikania v cestnej doprave. Cestní dopravcovia majú o tomto probléme rokovať s ministrom dopravy v pondelok. V prípade, že nedosiahnu zastavenie plánovaného zákazu pre kamióny, nevylučujú ani protestné akcie.
Podľa rozhodnutia vlády minister dopravy Ján Počiatek by mal preskúmať možnosť legislatívnej úpravy obmedzenia tranzitu nákladných vozidiel na cestách II. a III. triedy vo vlastníctve krajov. Minister vnútra Robert Kaliňák má zabezpečiť pravidelné a efektívne policajné kontroly dodržiavania obmedzení prejazdov nákladnej dopravy na uvedených regionálnych cestách. Kabinet Roberta Fica o tom rozhodol 21. novembra spolu s ďalšími opatreniami na spoločnom zasadnutí s predsedami samosprávnych krajov a zástupcami Združenia miest a obcí Slovenska. Samosprávne kraje sa sťažujú na to, že nákladné automobily neprimerane zaťažujú a ničia cesty II. a III. triedy, ktoré sú v ich správe, a preto žiadajú zakázanie tranzitu kamiónov.
Národná diaľničná spoločnosť, a.s. realizovala koncom roka 2011 a začiatkom tohto roka projekt Opatrenia na zvýšenie výberu mýta na spoplatnených úsekoch ciest I. triedy na základe rozhodnutia ministerstva dopravy. Na križovatkách vybraných spoplatnených ciest a ciest II. a III. triedy boli osadené dopravné značky obmedzujúce prejazd nákladných vozidiel nad 12 ton.