- Podnikam.sk
- Články
- Účtovníctvo
- Registračné pokladne
- Registrácia virtuálnych pokladníc bude od marca 2015
Registrácia virtuálnych pokladníc bude od marca 2015
Aktualizácia: Porovnanie výhod klasickej a virtuálnej registračnej pokladnice.
Virtuálne pokladnice sa budú dať využiť cez počítač a smartfón
Podnikatelia, ktorým od 1. apríla tohto roka vznikne povinnosť používať registračné pokladnice, budú môcť využívať na evidenciu tržieb okrem klasických pokladníc aj, novinku v oblasti finančnej správy, virtuálne registračné pokladne.
Tie podnikateľom poskytne Finančná správa SR, a to za nulovú cenu. Budú ju môcť používať prostredníctvom počítača cez webovú alebo pomocou smartfónu cez mobilnú aplikáciu (určená pre android aj iOS). Podmienkou však bude pripojenie zariadenia k internetu.
Virtuálne pokladnice umožnia aj vyhotoviť uzávierky
Podnikatelia budú mať možnosť v aplikácii virtuálnej registračnej pokladnice (VRP) evidovať tržbu a jednoducho vytvárať a tlačiť pokladničné doklady obsahujúce zákonom vyžadované údaje. Rovnako tak budú mať možnosť spravovať si svoje tovary a služby a aj vyhotovovať uzávierky. Aplikácia poskytne aj prehľad všetkých vystavených dokladov s možnosťou vytlačenia kópie dokladu.
Finančná správa zatiaľ zverejnila základné predpoklady pre používanie týchto pokladníc:
- VRP je bezplatne prístupná online podnikateľom poskytujúcich vybrané služby.
- Podnikateľ môže používať virtuálnu pokladnicu len v prípade, že počet vydaných pokladničných dokladov v 1 kalendárnom mesiaci nie je viac ako 1 000.
- Na 1 predajné miesto môže byť vytvorený len 1 prístup a prihlásenie do virtuálnej pokladnice.
- Používanie VRP je možné pomocou počítača cez webovú aplikáciu a pomocou smartfónu cez mobilnú aplikáciu, ktoré sú schopné pripojenia na internet.
- Webová aplikácia podporuje prehliadače (minimálna verzia a vyššie): Internet Explorer 10, Safari 7, Firefox 32, Chrome 37, Opera 12.
- Mobilné zariadenie musí spĺňať podmienky pre operačný systém Android 4.X a iOS 8.
- Podporované formáty pre tlač z sú A4, A5 a A6.
Registrácia virtuálnej registračnej pokladnice
Jedným zo spôsobov ako požiadať o zaregistrovanie virtuálnej registračnej pokladnice bude využitie samotnej aplikácie pokladnice. V tomto prípade podnikateľ elektronicky vyplní žiadosť, ktorú po vyplnení vytlačí, podpíše a doručí finančnej správe. Daniari však zverejnili aj samotnú žiadosť o pridelenie kódu virtuálnej registračnej pokladnice, ktorú je možné vytlačiť a vyplniť.
Finančná správa zverejnila na svojej stránke základné informácie k využívaniu virtuálnych pokladníc, ako aj video návody na ich využívanie.
Aktualizácia: Porovnanie výhod elektronickej a virtuálnej registračnej pokladnice
- V prípade, že sa živnostníci resp. podnikatelia rozhodnú využívať klasickú elektronickú registračnú pokladnicu (ERP), sú povinní ísť na daňový úrad a predložiť pracovníkom knihu ERP. Taktiež je potrebné požiadať servisnú organizáciu o uvedenie pokladnice do prevádzky. Podnikateľ s ERP musí mať so servisnou firmou uzatvorenú zmluvu.
- Pri používaní VRP nie je potrebné ísť na daňový úrad, nakoľko nie je potrebné viesť pokladničnú knihu. Taktiež, nie je potrebné mať zmluvu so servisnou organizáciou, nakoľko o servis aplikácie sa stará finančná správa a je to pre podnikateľov bezplatné.
- V prípade VRP podnikateľ nemusí viesť pokladničnú knihu a zmenu predajného miesta daňovému úradu iba ohlási. (Ak podnikateľ používa ERP, musí pri zmene údajov predložiť miestne príslušnému úradu knihu ERP. Takisto má povinnosť vyhotovovať a archivovať dennú uzávierku po dobu 5 rokov, čo podnikateľ s VRP nemá. Keďže virtuálna pokladnica nemá fiškálnu pamäť, nemusí žiadať servisnú firmu o jej výmenu v prípade, že sa pokazila, menili sa údaje alebo sa vyčerpala jej kapacita.)
- Podnikateľ využívajúci ERP je povinný okrem iného zabezpečiť ochranu uložených údajov ako aj dátových médií.
- Pri používaní VRP stačí, aby zabezpečil ochranu prihlasovacích údajov.
- Ukončenie prevádzky VRP je jednoduchšie ako pri ERP. V prípade klasickej pokladnice zákon vyžaduje, aby servisná organizácia ukončila prevádzku a podnikateľ predložil na miestne príslušný daňový úrad knihu ERP. Ukončenie činnosti VRP stačí daňovému úradu len oznámiť, čo je možné aj elektronicky.
Virtuálne pokladnice sú zatiaľ len pre niektorých podnikateľov
Virtuálne pokladnice sa do praxe zavádzajú na základe minuloročnej novely zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice. V zákone je stanovené, že podnikateľ, ktorému vznikla povinnosť používať elektronickú registračnú pokladnicu pred 1. januárom 2015, môže začať používať virtuálnu registračnú pokladnicu najskôr od 1. januára 2016.
To znamená, že podnikateľ, ktorý využíval registračnú pokladnicu už pred začiatkom roka 2015, môže nové virtuálne pokladnice používať až po začatí roku 2016. Kým sa nerozhodnú pre zmenu, môže používať aj v súčasnosti využívané zariadenia.
Keďže sa od začiatku apríla 2015 rozširuje okruh podnikateľov, ktorí musia využívať registračné pokladnice, od tohto dátumu by mali byť prístupné nové virtuálne pokladnice aj pre túto skupinu podnikateľov. Od apríla 2015 do konca roka 2015 tak budú virtuálne pokladnice dostupné len pre podnikateľov, ktorí začnú podnikať po začiatku apríla alebo im od tohto dátumu vznikne povinnosť používať registračnú pokladnicu.
Rozšírenie okruhu subjektov používajúcich pokladnice
Na základe zmien prijatých v minulom roku sa stanovuje okruh podnikateľov, ktorí sú povinní začať používať elektronickú registračnú pokladnicu najneskôr od 1. apríla 2015.
Ide o podnikateľov, ktorí poskytujú služby:
- oprava a údržba motorových vozidiel, a to len pri oprave nákladných motorových vozidiel (doteraz platila táto povinnosť len pri oprave a údržbe osobných motorových vozidiel),
- predaj, údržba a oprava motocyklov a ich dielov a príslušenstva,
- taxislužba,
- hotelové a podobné ubytovanie,
- turistické a iné krátkodobé ubytovanie,
- autokempingy, táboriská a miesta pre karavany,
- ostatné ubytovanie,
- reštauračné činnosti a mobilný predaj jedál, a to len pri poskytovaní školského stravovania (doteraz platila táto povinnosť len pre jedálne a ostatné účelové stravovanie),
- životné poistenie, neživotné poistenie,
- právne činnosti,
- účtovnícke a audítorské činnosti, vedenie účtovných kníh,
- daňové poradenstvo,
- vedenie firiem,
- služby v oblasti styku a komunikácie s verejnosťou,
- poradenské služby v oblasti podnikania a riadenia,
- architektonické činnosti,
- inžinierske činnosti a súvisiace technické poradenstvo,
- technické testovanie a analýzy,
- reklamné agentúry,
- predaj vysielacieho času,
- prieskum trhu a verejnej mienky,
- špecializované dizajnérske činnosti,
- prekladateľské a tlmočnícke činnosti,
- veterinárne činnosti,
- činnosti agentúr sprostredkujúcich zamestnania,
- činnosti agentúr sprostredkujúcich zamestnanie na dobu určitú,
- ostatné poskytovanie ľudských zdrojov,
- činnosti cestovných agentúr,
- činnosti cestovných kancelárií,
- ostatné rezervačné služby a súvisiace činnosti,
- súkromné bezpečnostné služby,
- služby spojené s prevádzkovaním bezpečnostných systémov,
- pátracie služby,
- činnosti nemocníc
- činnosti všeobecnej lekárskej praxe,
- činnosti špeciálnej lekárskej praxe,
- zubná lekárska prax,
- ostatná zdravotná starostlivosť,
- prevádzka športových zariadení, s výnimkou prevádzky krytých a nekrytých kúpalísk,
- činnosti športových klubov,
- oprava počítačov a periférnych zariadení,
- oprava komunikačných zariadení,
- oprava spotrebnej elektroniky,
- oprava domácich zariadení a zariadení pre dom a záhradu,
- oprava obuvi a koženého tovaru,
- oprava nábytku a domácich zariadení,
- oprava hodín, hodiniek a šperkov,
- oprava iných osobných potrieb a potrieb pre domácnosti,
- pohrebné a súvisiace služb,y
- ostatné osobné služby, a to len pri opatrovateľských službách domácich zvierat, pri činnosti hotelov pre zvieratá, pri službách svadobných kancelárií a pri činnosti štúdií poskytujúcich tetovanie a piercing.
Pre činnosti v tomto zozname sa tak od apríla 2015 rozširuje povinnosť evidovať prijaté tržby v elektronickej registračnej pokladnici, resp. prostredníctvom nových virtuálnych pokladníc.
V súčasnosti už zákon obsahuje zoznam služieb, na ktoré sa vzťahuje povinnosť používať registračnú pokladnicu, čiže od apríla sa tento zoznam len doplní o spomínané činnosti.
Po absolvovaní Obchodnej akadémie vo Svidníku pokračoval v štúdiu na Národohospodárskej fakulte Ekonomickej univerzity v Bratislave. V roku 2007, ešte popri štúdiu, začal pracovať ako redaktor pre ekonomickú redakciu agentúry SITA. Venoval sa hlavne makroekonomike, financiám a investovaniu. Ekonomickému svetu ostal verný a po niekoľkých rokoch v agentúre prešiel na pozíciu editora a neskôr šéfeditora.