Dnes sa stretávame s množstvom e-shopov. Avšak ani tento spôsob predaja už dnes nemusí byť ziskový. Uspejú len predajcovia, ktorí ponúkajú niečo špeciálne alebo majú výrazne nižšie ceny. Takže pred založením e-shopu by si mal každý premyslieť najprv čo bude ponúkať a za akých podmienok. Dôležitá je aj reklama o tom, že zákazník si môže tovar vybrať v e-shope. Potom nastupuje až krok tvorby e-shopu.
Jednoduchosť, prehľadnosť, navigácia
Pri tvorbe e-shopu by sme sa mali pridržiavať toho, aby bol e-shop jednoduchý, prehľadný, existovalo viacero možností dodania, viacero možností platby pre zákazníka, aby si zákazník vedel prezrieť obrázky tovaru. Tovar v e-shope by mal byť dostatočne popísaný, aby zákazník mal všetky informácie, ktoré potrebuje, keďže si tovar nemôže osobne pozrieť. Môžme tu umiestniť fotografie a videá. Čím krajšie fotografie a čím viac ich je, tým máme väčšiu šancu zákazníka upútať.
E-shop na mieru alebo Open Sorce?
Existuje viacero možností tvorby e-shopu. Jedným spôsobom je open source aplikácia, druhým spôsobom je licencovaný e-shop a zákazkový e-shop. E-shop možno prevádzkovať zadarmo alebo za peniaze. Open source je taký e-shop, ktorý je univerzálny pre všetkých, dá sa rýchlo vytvoriť a je finančne nenáročný. Vzniká tu aj určité bezpečnostné riziko.
Pri platených formách je e-shop bezpečnejší a nemusíme sa starať o prevádzku, ale zabepečuje to špecializovaná firma. Platby za e-shop sa pohybujú od desiatok eur až po tisícky eur. Za špeciálne nástroje napríklad zľavové kupóny, vernostný systém, SEO –
optimalizácia pre vyhľadávače alebo jazykové mutácie sa pripláca.
Zákazkový e-shop je vlastne e-shop na mieru. Podnikateľ si môže presne určiť ako má jeho e-shop vyzerať. Takýto špeciálne vytvorený e-shop však môže prilákať viacerých zákazníkov. Takýto e-shop potom spravuje administrátor. E-shop sa potom umiestni na vlastný server alebo si podnikateľ server prenajíma. E-shop možno zaregistrovať do katalógov podnikateľských subjektov. Alebo realizovať reklamu pomocou PPC systému, kde sa platí za kliknutie. Propagovať e-shop môžme aj pomocou letákov, v časopisoch, novinách, v televízii.
Podnikateľ musí myslieť na to, aby v e-shope bolo nastavené potvrdenie objednávky. Po potvrdení sa podnikateľ stará o dodanie tovaru, čo môže realizovať buď sám, cez Slovenskú poštu alebo cez rôzne kuriérske služby. Tu je potrebné myslieť na to, aby bol tovar dobre zabalený, aby došiel k zákazníkovi v poriadku.
Na čo nezabudnúť pri prevádzke e-shopu?
Základné pravidlá úspechu sú mať v e-shope dostatok informácií, kontaktné informácie, telefónne čísla, dobrá reklama na e-shop, jednoduchosť a prehľadnosť e-shopu a dobrá komunikácia pri vybavovaní objednávky či dodaní tovaru, viacero možností dodania a viacero možností platby. Ak chceme mať väčšiu istotu, že zákazník tovar odoberie môžeme si zaviesť povinnú registráciu, kde vyžiadame od zákazníka viacero informácii.
Aj prevádzkovanie e-shopu sa riadi zákonmi. Sú to napríklad Smernica Európskeho parlamentu a Rady o elektronickom obchode, Občiansky zákonník, Zákon o ochrane spotrebiteľa a ďalšie. Na e-shope musia byť napríklad uvedené informácie o podnikateľovi.
Zákony, ktorých sa musíme pridržiavať pri tvorbe e-shopu
- Zákon o elektronickom obchode a o zmene a doplnení č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiťeľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 284/2002 Z. z.z, z 3.decembra 2003
- Smernica 2000/ 31/ ES Európskeho parlamentu a rady z 8. júna 2000 o určitých právnych aspektoch služieb informačnej spoločnosti na vnútornom trhu, najmä o elektronickom obchode (smernica o elektronickom obchode)
- Vyhláška Ministerstva zdravotníctva SR č. 74/2010 o zásielkovom výdaji liekov a zdravotníckych pomôcok
- Zákon č. 266/2005 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri finančných službách na diaľku a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- Zákon č. 108/2000 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji
- Zákon č. 250/2007 Z.z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov
Výhody e-shopu
- môžme osloviť viacero zákazníkov
- môžme predávať počas neobmedzenej doby predaja
- môžme predávať miestne neobmedzenej skupine obyvateľstva napríklad aj medzinárodne
- znižujeme náklady /za prenájom, energie, skladovanie/
- môžme predávať širší sortiment
- ak znížime náklady môžme znížiť ceny
- zákazník ušetrí čas, môže nakúpiť z pohodlia domova, môže si porovnať produkty
Nevýhody e-shopu
- zákazník si nemôže tovar prezrieť a to ho môže odradiť od nákupu
- zákazník si môže tovar nevyzdvihnúť
- zákazníka môže odradiť aj doba dodania, ak potrebuje produkt súrne
- problémy pri reklamácii
ph