Nelegálne zamestnávanie
Nelegálna práca a nelegálne zamestnávanie je ešte stále u nás veľmi rozšírený fenomén. Spôsobuje ho hlavne nerovnováha medzi dopytom a ponukou práce, vysoká úroveň daňového a odvodového zaťaženia firiem a živnostníkov. Firmy prostredníctvom nelegálneho zamestnávania neodvádzajú za takýchto „čiernych“ zamestnancov odvody a dane a tým si znižujú náklady. Nelegálne zamestnávanie sa vyskytuje hlavne v súkromnom sektore a pri sezónnych, či manuálnych prácach. Zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní (ďalej len zákon o nelegálnej práci) ustanovuje zákaz vykonávania nelegálnej práce u fyzickej osoby a zákaz nelegálneho zamestnávania fyzickej osoby u právnickej osoby a fyzickej osoby, ktorá je podnikateľom.Definícia nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávaniaPodľa zákona o nelegálnej práci je nelegálna práca ak:
- ju vykonáva fyzická osoba pre podnikateľa a nemá s ním uzatvorený pracovnoprávny vzťah podľa zákonníka práce alebo občianskeho zákonníka,
- ju vykonáva cudzinec a nemá povolenie na prechodný pobyt na účely zamestnania a povolenie na zamestnanie podľa § 21 a § 22 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti,
- fyzická osoba ako uchádzač o zamestnanie nesplní oznamovaciu povinnosť podľa § 34 ods. 4 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti.
Podľa zákona o nelegálnej práci je nelegálne zamestnávanie ak podnikateľ využíva prácu:
- fyzickej osoby a nemá s ňou založený pracovnoprávny vzťah podľa zákonníka práce alebo obchodného zákonníka,
- s fyzickou osobou so založeným pracovnoprávnym vzťahom, ale neplní si oznamovaciu povinnosť voči Sociálnej poisťovni,
- cudzinca, ktorý nemá povolenie na prechodný pobyt na účely zamestnania a povolenie na zamestnanie.
Nelegálna práca a nelegálne zamestnávanie však nie je, ak pre podnikateľa vykonáva prácu jeho príbuzný v priamom rade, súrodenec alebo manžel (manželka), ktorý je buď dôchodkovo poistený alebo je poberateľom dôchodku, či študent do 26 rokov.Kontrolné orgányKontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania vykonáva inšpektorát práce, Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny a úrad práce, sociálnych vecí a rodiny. Kontrolou týchto orgánov nie sú dotknuté kontrolné oprávnenia iných orgánov, no tieto iné orgány sú povinné spolupracovať s kontrolnými orgánmi nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania a poskytovať si navzájom potrebné informácie v rozsahu svojej pôsobnosti. Podnikateľ a fyzická osoba vykonávajúca závislú prácu má povinnosť kontrolnému orgánu poskytovať informácie, poskytovať doklady, vyjadrenia a iné písomnosti potrebné na zabezpečenie kontroly. Fyzická osoba je povinná predložiť kontrolnému orgánu doklad obsahujúci identifikačné číslo sociálneho zabezpečenia fyzickej osoby. Postihy za porušenie zákazu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávaniaVykonávanie nelegálnej práce sa považuje za priestupok s možnosťou uloženia pokuty až do výšky 331,93,- € (10 000,- Sk). Podnikateľovi sa môže za nelegálne zamestnávanie uložiť pokuta až do výšky 33 193,91,- € (1 000 000,- Sk).Za zavinené marenie výkonu kontroly a zavinené nesplnenie povinnosti sa môže uložiť poriadková pokuta vo výške od 16,59,- € (500,- Sk) do 331,93,- € (10 000,- Sk) a pri uložení opakovanej poriadkovej pokuty až do výšky 663,87,- € (20 000,- Sk). V súčasnosti sa pripravuje novela zákona č. 5/2004 Z. z. o službách v zamestnanosti s účinnosťou od 1. marca 2010, ktorá sprísňuje výšku pokút za nelegálnu prácu a nelegálne zamestnávanie. Dolná hranica by sa mala stanoviť vo výške 2 000,- € (60 252 Sk) a horná hranica pokuty by sa mala zvýšiť až na 200 000,- € (6 025 200 Sk). Novela zákona rozšíri pôsobnosť kontrolných orgánov na účely zrušenia živnostenského oprávnenia o oznamovanie opakovaného porušenia zákazu nelegálneho zamestnávania príslušným orgánom a ustanoví povinnosť ukladať pokuty za porušenie povinností podľa zákona o službách zamestnanosti ako aj za nelegálne zamestnávanie.vš