Byrokratickým nezmyslom 2015 je hlásenie pobytu cudzincov
Byrokratickým nezmyslom tohto roka sa stala povinnosť všetkých ubytovacích zariadení najneskôr do päť dní nahlasovať pobyt cudzinca cudzineckej polícii. Vyplýva to z ankety Zduženia mladých podnikateľov Slovenska. Anketa sa uskutočnila od 1. decembra do 27. decembra tohto roka, pričom sa do nej zapojilo 882 respondentov.
Spomínanému opatreniu podnikatelia vyčítajú pomerne krátku lehotu, preto musia prevádzkovatelia túto povinnosť riešiť niekoľkokrát mesačne. „Zároveň legislatíva už dlhší čas predpokladá možnosť plniť si túto povinnosť nielen v papierovej, ale aj v elektronickej forme, no v skutočnosti elektronická služba neexistuje. V internetovom hlasovaní získala táto povinnosť takmer 30 percent hlasov,“ priblížilo združenie podnikateľov.
Na druhom mieste s 18 % sa umiestnilo trestanie zamestnávateľov zo strany Sociálnej poisťovne za to, že vychádzajú z údajov, ktoré im brigádnik pri uplatňovaní odvodovej výnimky pre študentov poskytne v čestnom prehlásení a tie sa ukážu následne ako nepravdivé. Tretiu priečku obsadila povinnosť, podľa ktorej podnikatelia platia koncesionárske poplatky za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska nie v závislosti od toho, či vo svojich prevádzkach používajú rozhlas či televíziu, ale v závislosti od počtu zamestnancov.
Podnikatelia podľa zverejnených informácií zaslali do tohtoročnej ankety 47 námetov, z ktorých zástupcovia podnikateľských organizácií vybrali finálovú desiatku. Najväčšie zastúpenie v top desiatke mali opatrenia z daňového a obchodného práva. „V porovnaní s minulými ročníkmi sa medzi nomináciami od podnikateľov v tomto roku objavilo značné zastúpenie problémov, ktoré možno označiť za nové, pretože vznikli v dôsledku legislatívy prijatej v tomto alebo minulom roku,“ konštatoval predseda Združenia mladých podnikateľov Slovenska Ján Solík.
Vyhlasovateľom ankety je Združenie mladých podnikateľov Slovenska. Odborným garantom je Združenie podnikateľov Slovenska. Partnermi sú Republiková únia zamestnávateľov a Slovak Business Agency. Združenie mladých podnikateľov Slovenska vzniklo v roku 2010 ako organizácia združujúca slovenských podnikateľov do 40 rokov. Medzi hlavné aktivity združenia patrí propagácia podnikania, pomoc pri realizácii a financovaní inovatívnych podnikateľských nápadov, networking a mentoring mladých podnikateľov a pomoc pri expanzii na zahraničné trhy.