Mladí túžia budovať nové veci, peniaze sú vedľajšie
Iba 43% respondentov z radov startupov menovala finančné príjmy za svoju hlavnú motiváciu.
Iba 17% začínajúcich podnikateľov pracuje samostatne
Podľa najnovšieho prieskumu KPMG „Startup survey 2014“ (pdf, 6MB, anglicky) viac ako tretina začínajúcich slovenských podnikov už generuje prvé príjmy. V oblasti financovania svojho nového podnikania využívajú Slováci prevažne osobné úspory. Pätina čerpá finančné prostriedky od priateľov a rodiny.
Zaujímavým zistením je, že iba 43% respondentov z radov startupov menovala finančné príjmy za svoju hlavnú motiváciu. Veľká väčšina (89%) chce prioritne „budovať niečo nové“ a 57% motivuje myšlienka, že vybudujú produkt/ službu, ktorá zmení sektor, v ktorom pôsobia.
Hlavnou silnou zbraňou slovenských startupov sú podľa výsledkov prieskumu KPMG technické zručnosti. Do popredia tiež vystupujú tvorivé schopnosti ako generovanie nápadov a dizajn produktu. Naopak medzery majú naši začínajúci podnikatelia hlavne vo finančnom plánovaní.
Čo by podľa odborníkov v súčasnosti najviac pomohlo slovenskému startup ekosystému? Podľa Antona Zajaca, Prezidenta spoločnosti ESET Severná Amerika je to najmä podpora zo strany vlády. Podľa Zajaca by pomohlo napríklad zriadenie fondu, z ktorého by sa mohli spolufinancovať začínajúce podniky, a prijatie daňových stimulov pre tzv. podnikateľských anjelov.
Výsledky prieskumu KPMG tiež ukázali, že zakladatelia startupov na Slovensku, sú vzdelaní. Až 79% respondentov má totiž vysokoškolské vzdelanie druhého alebo tretieho stupňa. Medzi začínajúcimi podnikateľmi v USA je to iba 43%.
Medzi slovenskými startupmi dominujú predovšetkým muži. Až 76% opýtaných firiem nemalo zastúpenú medzi zakladateľmi ani jednu ženu. Takmer dve tretiny (65%) respondentov uviedlo, že pracujú v dvoj- alebo trojčlennom tíme. Iba 17% začínajúcich podnikateľov pracuje samostatne.
Podľa osobností slovenskej startup scény majú v najbližších 12 mesiacoch najväčší potenciál projekty Aeromobil (projekt lietajúceho auta), Datamolino (spracovanie faktúr bez nutnosti vkladať dáta ručne do systému) a Sli.do (platforma pre online konferencie a podujatia).
Zdroj: TS KPMG