Európa má vo svetovom turizme silné postavenie
Každé miesto vytvorené v cestovnom ruchu vytvára ďalšie dve miesta v nadväzujúcich odvetviach.
Turizmus stojí často na rodinných podnikoch
V rámci svetového turizmu si Európa drží silné postavenie. Až 51 % všetkých medzinárodných príchodov je práve do Európy. Informoval o tom Zväz cestovného ruchu Slovenskej republiky (ZCR SR). Podľa zväzu je to jedno z mála odvetví, ktoré vytvára stovky tisíc pracovných miest, prevažne pre mladých ľudí, bez ohľadu na dopady ekonomickej krízy.
„Cestovný ruch na Slovensku vytvára pracovné príležitosti tam, kde nie sú predpoklady pre iné odvetvia. Každé miesto vytvorené v cestovnom ruchu vytvára ďalšie dve miesta v nadväzujúcich odvetviach,“ poznamenal prezident ZCR SR Marek Harbuľák.
Cestovný ruch dáva v Európe prácu viac ako 10 miliónom ľudí
Sektor turizmu pozostáva prevažne z malých, často rodinných podnikov. Celkovo ide v Európe podľa ZCR SR až o 1,8 mil. podnikov, z ktorých 91 % zamestnáva menej ako desať ľudí a až 99 % má do 50 zamestnancov. Cestovný ruch dáva v Európe prácu viac ako 10 mil. ľudí, čo tvorí 4,5 % zamestnanosti na kontinente. Dôležitým faktom je podľa zväzu aj to, že až 20 % z nich sú mladí ľudia do 25 rokov.
Aj napriek ekonomickej kríze dokázal cestovný ruch vygenerovať podľa zverejnených informácií v rokoch 2000 až 2010 v Európe až 2,5 mil. nových pracovných miest, čo predstavuje nárast zamestnanosti o 29 %. „Keď sa na to pozrieme cez optiku finančného prínosu turizmu, tak ide o nezanedbateľný balík až 236 miliárd eur ročne, pričom 60 percent z tejto pridanej hodnoty pochádza z malých podnikov zamestnávajúcich menej ako 50 ľudí,“ uzavrel ZCR SR.
Zväz cestovného ruchu SR založili zástupcovia siedmich rozhodujúcich celoslovenských združení cestovného ruchu 17. januára 2011. Pôsobí ako dobrovoľná, apolitická a profesijne zameraná organizácia zamestnávateľov v cestovnom ruchu. Medzi jeho priority patrí najmä zjednotenie turizmu, aktívny prístup k legislatívnym zmenám v oblasti cestovného ruchu, intenzívnejšia spolupráca so Slovenskou agentúrou pre cestovný ruch pri propagácii Slovenska a podpora domáceho cestovného ruchu.