Pivo, ktoré sa dá jesť? Dvaja podnikatelia prišli s týmto nápadom
Študent ekonómie prišiel s týmto nápadom, ako zúžitkovať odpad, ktorý vzniká pri varení piva.
Dan Kurzrock začal variť pivo už ako devätnásťročný. V kampuse Kalifornskej univerzity v Los Angeles, kde nastúpil do prvého ročníka. Ako študenta ekonómie so záujmom o udržateľný rozvoj ho veľmi znepokojovalo, že na každú várku piva vyprodukuje tiež zhruba deväť kilo sladového odpadu.
„Nemohol som uveriť vlastným očiam, keď som videl, koľko materiálu spotrebujeme na 20 litrov piva a koľko toho zostane,“ hovorí dnes dvadsaťšesťročný podnikateľ. „Hovoril som si, že musí existovať nejaký lepší spôsob. Nemohol som sa zbaviť pocitu, že jednoducho vyhadzujem veľké množstvá ovsených vločiek.“
Prvý krok k zmene urobil Kurzrock – spolu s kamarátom Jordanom Schwartzom – ešte na vysokej. Z toho, čo po varení piva zostalo, začali spoločne piecť a predávať chlieb. Pivné zbytky totiž stále obsahujú dostatok vlákniny a proteínov k ďalšiemu využitiu. Piekli v Schwartzovom byte a v kampuse predávali zhruba 20 bochníkov týždenne. Vynášalo im to dosť, aby bez problémov pokryli náklady spojené s ich novým koníčkom.
„Zistili sme, že ľudia sú fascinovaní príbehom, ktorý stojí za našim chlebom. Teda nielen tým, že sa jedná o čerstvý, vlastnoručne robený chlieb, ale že jeho hlavnou prísadou sú zbytky z najobľúbenejšieho nápoja všetkých vysokoškolákov,“ hovorí dnes Kurzrock.
Oficiálny biznis Kurzrock a Schwartz rozbehli v roku 2012 a pomenovali ho ReGrained. Len sa preorientovali z pečenia chleba na výrobu müsli tyčiniek, tisícok každý mesiac. „Výroba chleba bola príliš prácna, chceli sme produkt, ktorý by šlo vyrábať vo väčšom množstve,“ vysvetľuje Kurzrock.
V časoch, keď sa potravinársky priemysel potýka s problémom obrovského plýtvania už i tak dosť obmedzenými zdrojmi, je nápad dvoch mladíkov výborný. Okrem toho všetky obilniny používané k výrobe tyčiniek pochádzajú z miestnych pivovarov a ostatné ingrediencie ako napríklad mandle či quinoa zase od ekologicky šetrných dodávateľov.
V poľnohospodárskych oblastiach výrobcovia piva nespracovaný odpad väčšinou predávajú miestnym farmárom ako krmivo pre zvieratá alebo na kompost. V mestách to ale nejde a využiteľné zbytky väčšinou končia na skládkach. Podnikanie priateľov z ReGrained tak môže byť zaujímavé i z tohoto pohľadu. A zdá sa, že malí pivovarníci sa o tento startup už pomaly začínajú zaujímať.
Jedným z ich dodavateľov je napríklad i sanfranciský pivovar 21st Amendment. Podľa svojho zakladeteľa Shauna O’Sullivana pri každej várke piva vyprodukuje cez dve tony sladového odpadu, čo je samozrejme omnoho viac než malinký podnik ReGrained môže spracovať. Väčšina jeho odpadu tak končí u farmára v Central Valley, ktorý ho používa ako krmivo pre dobytok.
„Už sa ale tešíme, keď budeme ReGrained predávať viac, ich kapacita totiž rastie. Ich tyčinky sú vynikajúce a je skvelé vidieť, ako sa dá využiť materiál, ktorý by inak skončil na skládke,“ dodáva O’Sullivan.
V súčasnosti majú– okrem chytľavého sloganu „Eat Beer“ – i plno nápadov, kam svoje podnikanie smerovať ďalej. Ich cieľom je byť natoľko veľkí, aby mohli významne znížiť problém s pivným odpadom. „Opätovné použitie pivného odpadu je síce krásny nápad, ale nestačí to,“ tvrdí Kurzrock.