Daňová uznateľnosť výdavkov na reklamu
Reklamné predmety, ktorých obstarávacia cena presiahne 17 eur, nie sú daňovými výdavkami.
Reklama nesmie zneužívať dôveru spotrebiteľa
Vzbudenie pozornosti a vyvolanie záujmu kupujúcich o výrobky, tovary či služby sú dôležité pre každého podnikateľa, ktorý sa chce presadiť v konkurenčnom prostredí. Nástrojom na naplnenie tohto zámeru je reklama. V článku sa zameriame na problematiku výdavkov spojených s reklamou a ich daňovú uznateľnosť a to aj z hľadiska DPH.
Čo je reklama
platená forma propagácie
- podnikateľskej činnosti daňovníka,
- tovaru, služby,
- nehnuteľnosti,
- obchodného mena,
- ochrannej známky,
- obchodného označenia výrobkov a iných práv a záväzkov súvisiacich s podnikaním za účelom vzbudenia záujmu a zvýšenia ich predaja.
Reklama nesmie:
- skrytá a klamlivá,
- zneužívať dôveru spotrebiteľa,
- prezentovať produkty, ktorých výroba, predaj, poskytovania alebo používanie je zakázané (napr. reklama zbraní, streliva atď.)
Výdavky na reklamu na základe zákona o dani z príjmov
Daňovo uznateľné výdavky
Daňovo uznateľné výdavky na reklamu musia spĺňať nasledovné podmienky:
- musia byť skutočne vynaložené v súvislosti s podnikateľskou činnosťou za účelom dosiahnutia, zabezpečenia a udržania zdaniteľných príjmov alebo za účelom ich zvýšenia,
- musia byť preukázateľné, že skutočne vznikli,
- musia byť zaúčtované v účtovníctve alebo zaevidované v evidencii podľa § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov.
Forma uskutočnenia reklamy
- inzercia v novinách a časopisoch,
- inzercia v rozhlase, televízii, na internete,
- reklama na plagátoch, bilboardoch, reklamných nápisoch,
- vystavovanie exponátov, účasť na výstavách a veľtrhoch,
- poskytovanie propagačných a reklamných predmetov , ak ich obstarávacia cena nepresiahne 17 eur za 1 ks (napr. perá, kľúčenky, diáre atď.),
Pozn.: Reklamné predmety, ktorých obstarávacia cena presiahne 17 eur, nie sú daňovými výdavkami. Do hodnoty reklamného predmetu sa započítavajú aj súvisiace náklady, napr. obal. |
Za reklamné predmety sa nepovažujú tabakové výrobky a alkoholické nápoje, toto však neplatí pre výrobcov tabakových výrobkov a alkoholických nápojov, ak cena za jeden kus nepresiahne 17 €.
Upozornenie: Reklamnými predmetmi nie sú darčekové reklamné poukážky.
- poskytovanie vzoriek tovaru, jednorazových spotrebiteľských balení, ochutnávky tovarov alebo výrobkov,
- poskytovanie výhier v súťažiach, žrebovaniach atď.,
- nosiče reklamných nápisov s obstarávacou cenou nižšou ako 1 700 eur, napr. stoly, stoličky, slnečníky, šálky atď., ktoré sú označené ochrannou známkou alebo reklamným nápisom (sú drobným hmotným majetkom dlhodobého charakteru),
Pozn.: Ak je ich obstarávacia cena vyššia ako 1 700 eur, sú hmotným majetkom, ktorý sa odpisuje, či už nejde o jednoduchý reklamný predmet.
Daňovo neuznateľné výdavky, sponzorské príspevky, dary
Daňovými výdavkami na reklamu nie sú:
- výdavky na reklamu, ktorá nesúvisí so zdaniteľným príjmom daňovníka,
- výdavky na reklamu, ktoré nie sú preukázané (napr. chýba doklad o ich úhrade),
- výdavky na reprezentáciu (napr. čaj, káva, nápoje, občerstvenie na poradách, prezentáciách, výstavách atď., pracovné obedy, večere, dary pre obchodných partnerov, ubytovanie a stravovanie obchodných partnerov atď.).
Sponzorský príspevok a dar
Podstatnou charakteristikou sponzorstva a daru je ich bezodplatnosť, t. j. ich príjemca neposkytuje za ne žiadnu protihodnotu. To platí aj pre rok 2015.
Ak sponzor poskytne sponzorský príspevok na základe sponzorskej alebo darovacej zmluvy bez toho, aby očakával protislužbu, je táto forma považovaná za darovanie. V tomto prípade nie je tento dar (sponzorský príspevok) daňovo uznateľným výdavkom.
V prípade, ak sponzor očakáva zo strany príjemcu sponzorského príspevku protislužbu napríklad formou zabezpečenia reklamy (napr. logo jeho firmy na dresoch športového klubu, na mantineloch hokejového štadióna atď.), ide o poskytnutie reklamných služieb. Je potrebné mať preto uzatvorenú písomnú zmluvu o reklame. Poskytnutý príspevok je daňovo uznaný výdavok.