Tripartita sa na daniach a osobitnom odvode nedohodla
Zamestnávatelia sú proti predlžovaniu osobitného odvodu v regulovaných odvetviach a taktiež proti zavádzaniu daní z dividend.
Hoci daň z príjmov právnických osôb má klesnúť, celkovo sa zamestnávateľom aktuálny daňový balíček nepozdáva. Dôkazom toho jej aj výsledok pondelňajšieho rokovania tripartity, ktorá nedospela k zhode pri návrhu novely zákona o dani z príjmov, novely zákona o osobitnom odvode v regulovaných odvetviach, ani pri návrhu novely zákona o správnych poplatkoch.
Tieto návrhy okrem iného zavádzajú daň z dividend namiesto zdravotných odvodov, rušia časové obmedzenie a zdvojnásobujú osobitný odvod regulovaných firiem a upravujú poplatky za registráciu motorových vozidiel.
„Vyjadrili sme znepokojenie, že z dočasného opatrenia sa stalo trvalé,“ vyhlásil pred novinármi na margo návrhu novely zákona o osobitnom odvode regulovaných firiem viceprezident Republikovej únie zamestnávateľov (RÚZ) Ľuboš Sirota.
Šéf rezortu financií odmieta kritiku
Minister financií Peter Kažimír však zamestnávateľom odkazuje, že regulácia nie je dokonalá a tieto firmy, ktoré pôsobia v prostredí často sa podobajúcom na monopolné a dosahujú vysoké zisky, by mali prispievať viac do príjmov štátneho rozpočtu. Zároveň odmieta aj kritiku zavádzania zdanenia z dividend. „Dotkne sa to tých, ktorí zarábajú veľa a majú vysoké zisky. A tí kričia,“ tvrdí Kažimír.
Zamestnávatelia kritizujú aj nový systém poplatkov pri registrácií automobilov, navrhovaný v novele zákona o správnych poplatkoch. V praxi by to znamenalo, že čím dlhšie obdobie od prvej registrácie vozidla uplynie, tým menej pri ďalšej registrácii vlastník zaplatí.
Podľa Sirotu z RÚZ tým vláda robí zo Slovenska odpadkový kôš na motorové vozidlá. „To je paradoxná situácia, že ministerstvo financií prišlo s návrhom pri registrácii vozidiel, že čím staršie auto a nižšia bezpečnosť, tým nižší prihlasovací poplatok. To je postavené úplne na hlavu,“ tvrdí.
Prezident Konfederácie odborových zväzov (KOZ) Jozef Kollár však v navrhovanom systéme vidí aj sociálny aspekt. „Zväčša ojazdené autá majú ľudia, ktorí majú nižší príjem. Nové si kupujú ľudia s vyšším príjmom, súhlasíme preto s návrhom ministerstva financií,“ povedal.
Minister financií Peter Kažimír pripomenul, že návrh na zmenu systému platieb pri registrácii vozidla nepripravil jeho rezort z vlastnej iniciatívy, ale kvôli iniciatíve Európskej komisie. „Na základe udania jedného pána, ktorý sa volá Richard Sulík. A toto je následkom aj jeho aktivity ako európskeho poslanca. Udal našu krajinu za tento registračný poplatok a výsledkom je to, že ojazdené autá budú platiť nižšiu registračnú daň ako autá nové,“ vyhlásil Kažimír.