Máte myslenie zamestnanca, alebo podnikateľa? Otestujte sa
Medzi jednu z najväčších výziev v živote pokojne môžeme zaradiť zmenu životného štýlu realizovanú prechodom zo zamestnaneckého pomeru na podnikanie.
Takáto zmena okrem iného spočíva v tom, že z prostredia, kde udržiaval podnikateľské prvky iný manažér, ktorý stanovoval ciele a dohliadal na ich plnenie, sa razom vy sami stanete takýmto človekom. Teraz to budete už len vy, kto bude určovať stratégiu, stanovovať ciele a dohliadať na ich plnenie. Vy sami si budete musieť poskytovať spätnú väzbu a zabezpečovať množstvo ďalších aspektov, ktoré v zamestnaní ležali na pleciach iného človeka, alebo aj celých oddelení.
A aj keď si myslíte, že ste na uvedenú zmenu dobre pripravení, aj tí najlepší zamestnanci majú často problém zvyknúť si myslieť inak. Ťažkosti pri prechode zo zamestnania na podnikanie však nie sú v tom, že by ľudia neboli šikovní, no mnohkrát spočívajú práve v spôsobe ich myslenia. Ako podnikateľ musíte rozmyšľať inak, ako v zamestnaní. Máte svojím spôsobom viac zodpovednosti a od toho by sa malo odvíjať aj vaše myslenie. V nasledujúcich riadkoch nájdete niektoré rozdiely, ktoré odlišujú myslenie zamestnancov od myslenia podnikateľov.
Smerujete všetky činnosti k účelu podnikania?
Každý podnikateľ potrebuje začať svoj biznis s nejakou myšlienkou a za určitým účelom. Vo väčšine prípadov je to niečo, čo je však viac, ako len „obyčajná“ práca, ktorá vypĺňa ich pracovný čas. Je to nápad, myšlienka, záľuba či poslanie, ktoré ich napĺňa a až niekde za touto myšlienkou je snaha o získanie financií. Ak máte podobné myšlienky a nie je vám cudzie ani motto „náš zákazník, náš pán“, veľmi pravdepodobne máte podnikateľské myslenie a prípadná zmena zo zamestnanca na podnikateľa by pre vás nemusela až taká zložitá či neprirodzená.
Rozumiete potrebe prvotnej investície predtým, ako dosiahnete výsledky?
Bohužiaľ, všetci dnes žijeme v období okamžitého uspokojenia, kedy očakávame rýchle platby za každé naše úsilie. V podnikaní však takáto rovnica neplatí a to bez ohľadu na to, či len začínate, alebo uvažujete o rozširovaní vašich aktivít. Ak máte skutočné myslenie podnikateľa, potom uvedenému rozumiete a ceníte si silu investícií, ich veľkosť a cykly, ktoré v budúcnosti prinesú vytúžené finančné ohodnotenie. O tom, že ste „viac“ zamestnancom, môže zase vypovedať vaša potreba hľadať možnosti povýšenia napríklad aj bez toho, aby ste vyvinuli nejaké extra úsilie v podobe ďalšieho vzdelávania či pridávania nových zručností.
Spájate osobný rast priamo s rastom biznisu?
Nie je vám cudzie neustále vzdelávanie sa a prijímanie rôznych nových výziev v osobnom aj profesionálnom živote? Dychtíte po nových poznatkoch a informáciách a ich premene na veľké hodnoty? Horlivo zisťujete všetko, čo by vám uľahčilo prácu a život, ste nadšencom všetkého nového a neváhate obetovať množstvo času, aby ste sa to naučili a aby vám to v budúcnosti niečo prinieslo? Ak sa radíte medzi takýchto jednotlivcov a ešte stále ste zamestnaní, pravdepodobne to tam dlho nevydržíte.
Sú vám povedomé tieto slová – „ja vs. oni“?
Existuje v rámci vášho pracovného tímu rivalita, a to aj na takých úrovňach, kde to v zásade nemá opodstatnenie? Ak chcete budovať biznis a stať sa podnikateľom, mali by ste zabudnúť na uvedené slovné spojenie „ja vs. oni“. Ak nie ste ochotní pomaháť kolegom a viac s nimi súťažíte, svedčí to skôr o zaužívanom zamestnaneckom myslení. Úspech v biznise si totiž vyžaduje pomerne úzku spoluprácu zamestnancov, výkonných pracovníkov, partnerov aj zákazníkov. Nie je tam priestor na žiadne žabo-myšie vojny. Všetci ťahajú za jeden povraz, pretože vedia, že inak to ich biznis neprežije a pocítia to všetci vrátane zamestnaneckých štruktúr.
Ak uvažujete o výmene zamestnania za podnikanie, alebo ste tak už urobili, je vždy dobré na chvíľu sa zastaviť a zamyslieť sa nad tým, ako uvažujete a aké to má na vás a ostatných dopady. Sú ľudia, ktorí sú výborní zamestnanci a nechcú na tom nič meniť. Ak však badáte, že vaše myslenie sa uberá iným smerom, možno je čas pouvažovať, či vám nie je bližšia iná forma pracovného života a životného štýlu.
Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. V praxi sa venuje copywritingu, prekladateľskej činnosti a korporátnemu právu.