Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Aké náklady vstupujú do ceny výrobku? Kalkulačný vzorec, ktorý uľahčí stanoviť cenu výrobku

18. júna 2010 Autor Podnikam.SK, SITA Tlačiť

Vytvoriť výrobok alebo poskytnúť službu, či dodať tovar je základom úspechu každého podnikateľa alebo obchodnej spoločnosti. Aby táto činnosť bola korunovaná úspechom, musí firma tieto svoje produkty predať. To je posledná méta, dosiahnutie ktorej motivuje podnikateľov k ďalšej práci a rozvoju. Nie je umenie vyrábať na sklad alebo mať široké spektrum ponúkaných služieb, pokiaľ zákazníka nepresvedčí pomer kvality a ceny. Ak má cena produktu pôsobiť na zákazníka, a tým aj na predaj produktu, musí jej firma venovať maximálnu pozornosť. Základom tvorby akejkoľvek ceny je jej tvorba a zostavenie kalkulácie alebo rozpočtu. Firma alebo podnikateľ  musí vedieť a brať do úvahy všetky náklady vynaložené na vytvorenie daného produktu alebo služby, teda poznať všetky vstupy. Je to aj pre dodatočné hľadanie skrytých rezerv pri prípadnej manipulácii s cenou.

Druhy nákladov, ktoré vstupujú do ceny produktu

Do kalkulácie ceny výrobku alebo služieb vstupujú náklady. Tieto môžeme rozdeliť na :

  • priame
  • nepriame

Priame náklady sú náklady, ktoré priamo súvisia s procesom výroby a tvorby výrobku alebo služby a bez nich by výrobok alebo službu nebolo možné vytvoriť a dodať. Sú to hlavne náklady na priamy materiál, priame mzdy a ostatné priame náklady.Nepriame náklady sú náklady, ktoré sa na nákladoch výrobku alebo služby podieľajú nepriamo, ale v rámci ostatných prevádzkových nákladov podnikateľa alebo spoločnosti je potrebné ich zaplatiť a teda zahrnúť do ceny výrobkov alebo služieb. Medzi nepriame náklady patri: prevádzková réžia, výrobná réžia, odbytová réžia.

Kalkulačný vzorec – vzorec na výpočet ceny výrobku

Takto vyzerá kalkulačný vzorec na tvorbu kalkulácie ceny výrobku alebo služby:+ 1. Priamy materiál+ 2. Priame mzdy+ 3. Ostatné priame náklady

Spolu 1.-3. =  Vlastné náklady výroby

+ 4. Správna réžia

Spolu 1.-4. = Vlastné náklady výkonu

+ 5. Odbytové náklady

Spolu 1.-5. = Úplné vlastné náklady výkonu

+ 6. Zisk

Spolu 1.-6. = Cena bez DPH (cena výrobku alebo služby)a) Priamy materiáltvorí nevyhnutný materiálový prvok výrobného procesu. Do tejto položky sa zahŕňa spotreba surovín a základného materiálu, výrobkov, polotovarov a služieb kooperujúcich podnikov, prípadne i pomocného materiálu, technologického paliva a technologickej energie. Ďalej sem patria pracovné predmety, ktoré prechádzajú do výrobku a tvoria jeho základ, prípadne sú nutnými zložkami pri jeho vyhotovení.

b) Priame mzdy sú mzdy priamo súvisiace s uskutočňovaním príslušného výkonu. Sú to mzdy robotníkov za odpracovaný čas alebo za určitú odvedenú prácu, prípadne iných pracovníkov, pokiaľ ich mzda súvisí s výrobným procesom. Ďalej sem zahrňujeme príplatky, doplatky ku mzde a odmeny.

c) Ostatné priame náklady sú také náklady, ktoré nie sú obsiahnuté v priamych nákladoch napr. odpisy, patenty, licencie, náklady na opravy a udržiavanie, náklady na technický rozvoj, náklady na prevádzku strojov a zariadení, príspevky na sociálne poistenie pripadajúce na priame mzdy.

d) Správna réžia patria sem všetky časovo rozlíšené prvotné a druhotné náklady, súvisiace s riadením a správou podniku, všeobecnou obsluhou výrobnej a nevýrobnej činnosti podniku, prepravné, výkony spojov, poplatky,

e) Odbytové náklady sa skladajú z odbytovej réžie a priamych odbytových nákladov: náklady na obaly, prepravné, propagácia, reklama.

Kalkulačný vzorec na výpočet ceny a nákladov v stavebníctve má veľmi podobný príklad, pričom je treba zohľadniť priame náklady a dôležitá je aj kalkulácie ceny výrobku.

jl

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Manažment

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Industry 4.0
ISO
Komunikačné zručnosti
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Marketingové zručnosti
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Počítačové zručnosti
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

marec

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X