Veľké obchodné reťazce, to sú zľavy, akcie, široký sortiment, všetko pod jednou strechou. Náš zákazník si už zvykol na takýto spôsob nakupovania a málokedy zavíta do malého obchodíka. Malí obchodníci len ťažko môžu konkurovať obchodným reťazcom s cenami či širokým sortimentom, ale aj napriek tomu, že prežívajú len z mesiaca na mesiac, sa snažia prispôsobiť konkurencii. Malé obchodíky prežívajú ešte na dedinách, kde nie všetci občania majú prístup do mesta alebo na okraji miest, či v sídliskových blokoch.
Negatíva obchodných reťazcov
Obchodné reťazce využívajú pri svojej sile také praktiky ako je nútenie dodávateľov do neprimeraných podmienok, ktoré sú už vopred stanovené v zmluvách. Obchodné reťazce vytvárajú tlaky na dodávateľa napríklad tým, že mu hrozia, že od neho prestanú odberať tovar, resp. že odber obmedzia. Malého dodávateľa môže takéto správanie existenčne ohroziť.
Obchodné reťazce predávajú niektoré výrobky pod vlastnou značkou a aj týmto spôsobom konkurujú výrobcom. Začínajú sa správať aj ako veľkobchody, to znamená, že likvidujú ďalší článok v obchode a to veľkoobchody. Niektoré obchodné reťazce sa zameriavajú aj na predaj benzínu. Celková ekonomická sila obchodných reťazcov môže viesť k zániku ostatných podnikateľov.
Obchodné reťazce sa budujú na okraji miest, čo ohrozuje všetkých obchodníkov, ktorí sa nachádzajú v centrách miest. Obchodné reťazce sa spájajú a vytvárajú veľké fúzie, ktoré sa potom správajú monopolne a majú obrovskú ekonomickú silu. Vlastníkmi obchodných reťazcov sú zahraniční investori. Zisky teda ostávajú v inej krajine, kde sa tieto peniaze aj spotrebujú. To znamená, že tieto peniaze, ktoré utratíme v hypermarketoch neslúžia na ekonomický rozvoj našej krajiny, ale na rozvoj krajín, z ktorých pochádzajú investori.
Na základe tohto správania zanikajú malé a stredné podniky, narastá nezamestnanosť a celkový región sa ekonomicky oslabuje. To môže nakoniec viesť až k tomu, že ľudia nakoniec nebudú kúpyschopní a obchodné reťazce sa budú musieť presunúť ďalej.
Ako môže malý obchodník konkurovať veľkým obchodným reťazcom?
Aj napriek obrovskej sile obchodných reťazcov netreba strácať nádej. Zákazníka môžme prilákať napríklad sortimentom tovarov, ktoré v hypermarketoch nenájde. Môžme využiť iné otváracie hodiny. Na tomto princípe fungujú večierky. Ďalšie nástroje, ktorými môžme konkurovať sú čerstvý tovar. Nie vo všetkých hypermaketoch máme vždy istotu čerstvého tovaru. Preto kroky niektorých zákazníkov vedú do predajní, kde vidia, že tovar je čerstvý. Napríklad niektorí zákazníci si radšej kúpia mäso z malého mäsiarstva ako z hypermketu.
Zákazníci si obľúbia predajne, kde je čisté, zaujímavé prostredie, príjemný personál a ktoré majú dobré meno. Takže by sa malí obchodníci mali snažiť o to, aby predajne boli vždy čisté a personál vždy usmievavý a ochotný.
Niektorí zákazníci sa orientujú na domáce, kvalitné, čerstvé výrobky. To môže byť tiež nástrojom, ktorým môžme pritiahnuť zákazníkov, aby nakúpili práve u nás. Aj u nás sa už pomaly začína objavovať trend predávať a nakupovať biopotraviny. To je ďalšia cesta pre malého obchodníka. Môžme konkurovať aj rôznymi cenovými nástrojmi ako sú zľavy, akcie, súťaže, uprednostňovanie stálych zákazníkov. Svoje predajne môžu malí obchodníci umiestniť na miesta, kde je ľahké sa dostať zákazníkom, ktorí napríklad nemajú auto, napríklad vytvoriť malú predajničku v obciach alebo na sídliskách medzi obytnými domami, pretože hypermakety sa väčšinou nachádzajú na miestach, kde je dobrá dostupnosť len s automobilom.
Dobrým receptom na konkurovanie je ponúkať niečo špeciálne, čo v hypermakete zákazník nenájde napríklad dovoz potravín domov, čo by mohli využiť najmä dôchodcovia. Malí obchodníci majú možnosť sa zapojiť do niektorej obchodnej aliancie, a tým získajú možnosť vyjednať lepšie obchodné podmienky.
ph