Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Ako predať (kúpiť) spoločnosť

Ako predať (kúpiť) spoločnosť
Fotobanka Pixmac
6. decembra 2012 Tlačiť

Zrušenie spoločnosti je väčšinou komplikovaný, finančne náročný a zdĺhavý proces. Či už pôjde o zrušenie s likvidáciou, zrušenie bez likvidácie, prípadne zrušenie podnetom, vždy treba trpezlivosť, vhodné je dať sa zastúpiť v predmetnom konaní špecializovanou spoločnosťou „vyzbrojenou“ právnikmi a účtovníkmi. To samozrejme stojí peniaze. 

 
Ako alternatívu si však môže podnikateľ zvoliť cestu predaja svojej spoločnosti. V takomto prípade odpadajú finančné náklady, podnikateľ dokonca môže za prevod svojho obchodného podielu utŕžiť zaujímavú kúpnu cenu. 
 

Predaj firmy je rýchlejší ako likvidácia

Predajom sa čas, za ktorý sa podnikateľ  „zbaví“ firmy, môže výrazne skrátiť. Je to neporovnateľné s likvidáciou, ktorá štandardne trvá cca 6 mesiacov, nehovoriac o rušení spoločnosti podnetom „s pomocou súdu“, kedy podnikateľ môže očakávať výsledok aj po rokoch. Mnohí z podnikateľov si môžu položiť otázku, prečo by kupoval niekto cudziu spoločnosť, kedy si pomerne za nízke náklady môže založiť svoju vlastnú. 
 
 
 

Aj stratová firma sa dá zúročiť

Z praxe firmy špecializovaných firiem, ako je napríklad M2 Business, však vyplýva, že faktorov môže byť mnoho. Jedným z najpodstatnejších je vek spoločnosti. Iným prípadom môže byť skutočnosť, kedy podnikateľ chce ukončiť svoju podnikateľskú činnosť, nakoľko sa mu nedarí a spoločnosť je v strate. Avšak práve predmetná strata môže byť budúcim nadobúdateľom využitá, keďže môže daňovo umorovať zisk. Čiže strata môže byť ponímaná niekým aj ako výhoda. 
 
Iní zasa môžu požadovať kladné imanie či podanie kladných daňových priznaní, čo môže byť podmienkou účasti na verejných súťažiach. Nemôžeme ani pozabudnúť na nedávnu novelu daňových predpisov, kedy samotná registrácia k DPH môže trvať aj 60 dní, pričom zábezpeka zo strany daňového úradu môže byť vytýčená aj na tisíce eur, čo môže značne zaťažiť rozpočet podnikateľa na štart podnikania. Mnohokrát sa teda aj kúpa spoločnosti s určitou históriou môže javiť ako zaujímavá alternatíva ponúkajúca množstvo výhod. V konečnom dôsledku ťažia z predmetného obchodu obe strany.  
 

Krok za krokom k predaju firmy

Ak sa podnikateľ rozhodne, že sa vydá cestou predaja svojej spoločnosti, tak by mal podniknúť nasledovné kroky:
 
  • „Čistota“ spoločnosti
Samozrejmosťou je, že spoločnosť, ktorú podnikateľ chce predať, nemôže mať žiadne neuhradené záväzky a dlhy. Taktiež je vhodné v spoločnosti ukončiť „živé“ zmluvné vzťahy, samozrejme za predpokladu, že kupujúci nemá záujem na ich pokračovaní (napríklad výhodný nájom). 
 
Spoločnosť by mala mať počas celej svojej existencie riadne vedené účtovníctvo, všetky jej aktivity spoločnosti by mali byť zachytené aj v účtovníctve. Napríklad právnici našej spoločnosti spravidla trvajú na tom, aby sa pri odkupe takejto firmy (právne presnejšie obchodného podielu v nej) zostavila mimoriadna účtovná závierka, v ktorej je zachytený aktuálny ekonomický stav spoločnosti. Za predpokladu, že má spoločnosť všetky aktivity zachytené v účtovníctve, vieme získať prehľad o majetku, záväzkoch a iných ekonomických ukazovateľoch spoločnosti. 
 
V niektorých prípadoch sa robí právny audit (právnici prezerajú zmluvy, v ktorých spoločnosť figurovala ako zmluvná strana analyzujúc prípadne „nástrahy“ týchto zmlúv, ktoré môžu ovplyvniť rozhodnutie kupujúceho kúpiť takúto spoločnosť). Vždy závisí od situácie, ak sú zmluvy korektne ukončené, tak je riziko eliminované, aj keď niektoré povinnosti môžu byť zachované a existujú aj po zániku zmluvného vzťahu. Právny audit zvyčajne kooperuje s účtovným auditom ktorého predmetom je najmä zistiť, či boli dodržané účtovné procesy v zmysle platnej právnej úpravy. 
 
V dôsledku toho sa v praxi môžu logicky skúmať aj „optimalizačné procesy“ predmetnej spoločnosti, nakoľko je pochopiteľné, že každý podnikateľ hľadá cesty ako znížiť svoje náklady, a logicky aj svoju daňovú povinnosť. Samozrejme, predmetné musí byť v súlade so zákonom. Nemôže sa stať, že v prípade budúcej daňovej kontroly „vyhodí“ daňový úrad niektoré z uplatnených výdavkov v dôsledku čoho sa navýši základ dane a daňový úrad dorubí daň. Táto skutočnosť by určite nadobúdateľa spoločnosti veľmi nemilo prekvapila.   
 
  • Oslovenie „partnera“
V súčasnosti sa rozvíja aj segment nákupu, predaja a sprostredkovania predaja spoločností. Spoločnosť podnikajúcu v tejto oblasti možno porovnať k realitnej spoločnosti, pričom sa namiesto predaja nehnuteľnosti zastrešuje predaj spoločnosti. Prípadne spoločnosti priamo nakupuje a následne s maržou predáva. Namiesto obhliadky nehnuteľnosti sa skôr uskutočňuje obhliadka účtovníctva. 
 
Firma M2 Business napríklad na svojom webe uverejňuje zoznam klientov, ktorí majú záujem o predaj svojich spoločností. Prípadným záujemcom sa zasielajú aj účtovné výkazy, následne sa pripravuje a odborne zastrešuje predaj spoločnosti. Takáto „realitka na predaj firiem“ sa teší vysokej úspešnosti a často dochádza rýchlo aj k obchodom.
 
  • Garancie a istoty pri predaji spoločnosti
Špecializovaná spoločnosť musí zastrešiť celú „akciu“, urobiť audity, pripraviť podklady a samozrejme snažiť sa najmä o objektívny obchod, kedy kupujúci chce kúpiť „čistú“ spoločnosť, čo sa v praxi môže dokladovať okrem auditov, účtovníctva, aj potvrdeniami daňového úradu, sociálnej poisťovni, zdravotnej poisťovni o nedoplatkoch, ale najmä prehlásením konateľa a spoločníka o ručení, resp. pristúpení k záväzkom, ktoré by sa mohli objaviť v budúcnosti. Tým sa eliminuje riziko kupujúceho pri kúpe „staršej“ spoločnosti.
 
Na druhej strany z praxe je častá požiadavka predávajúceho, aby kupujúci po prevzatí spoločnosti, konal v jej mene v súlade s platným právom, plnil si všetky zákonne povinnosti, jednoducho taktiež treba dbať o záujem predávajúceho, aby sa spoločnosť dostala „do správnych rúk“. 
 
Spomenuté úkony spolu s maximálnym úsilím eliminácie akéhokoľvek rizika nakoniec dávajú všetkým stranám istotu rovnováhy predmetného obchodu. Odmena pre špecializovanú firmu, ktorá predaj (kúpu), audity a ďalšie kroky zabezpečuje, sa spravidla vypočítava z kúpnej ceny spoločnosti.
 
Ján Marônek – autor je vedúcim právneho oddelenia v spoločnosti M2 Business s.r.o., ktorá zabezpečuje založenie s.r.o. a a.s. spoločností, ako i predaj ready made s.r.o., a.s. a európskych spoločností
 
 

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Kúpa s.r.o.

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Industry 4.0
ISO
Komunikačné zručnosti
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Marketingové zručnosti
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Počítačové zručnosti
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

marec

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X