- Podnikam.sk
- Články
- Podnikateľský plán pre získanie úveru
- Ako začať podnikať
- Podnikateľský plán
- Ako vytvoriť podnikateľský plán na získanie úveru – Finančná sekcia
Ako vytvoriť podnikateľský plán na získanie úveru – Finančná sekcia
Náčrt stratégie rozvoja a rastu podnikania patrí ku kľúčovým aspektom každého podnikateľského plánu. Keďže banku, ako aj iných potenciálnych investorov vždy zaujíma celkový pohľad na možný vývoj podnikania, súčasťou kvalitného biznis plánu by mala byť aj finančná sekcia podporená číslami. V aktuálnom článku si priblížime niekoľko základných tipov, čo by mala táto časť biznis plánu obsahovať.
Možno povedať, že žiadny podnikateľský plán nepredstavuje konceptuálny materiál, pokiaľ neobsahuje čísla a termíny. Čítanie sekcie o marketingovej stratégii a pláne môže byť zaujímavé aj pútavé, v praxi však nemá veľkú výpovednú hodnotu, pokiaľ nedokážeme podporiť uvedené tvrdenia a odhady konkrétnymi číselnými údajmi.
Finančná sekcia nám však poskytuje širší pohľad na celkový odhad vývoja a rastu daného podnikania, pretože obsahuje kľúčové komponenty biznisu podporené číslami. Ak hľadáme investora, alebo chceme získať úver od banky, je potrebné si uvedomiť, že finančná sekcia je pre tieto subjekty základným odrazovým mostíkom a potvrdením našich predchádzajúcich vízií a prognóz uvedených v prechádzajúcich častiach podnikateľského plánu.
Účel finančnej sekcie
Mnohí podnikatelia, najmä tí, ktorí ešte len začínajú, sú pri tvorbe podnikateľského plánu zmätení tým, aké informácie by mali uviesť do tejto sekcie podnikateľského plánu. Finančné prognózy obsahujú údaje o ziskoch a stratách, ako aj peňažný tok či súvahu, čo je podobné, ako pri vedení účtovníctva. Základný rozdiel však spočíva v tom, že účtovníctvo sa pozerá na prítomný stav a smerom do histórie, zatiaľ čo biznis plánovanie a prognózovanie upiera pohľad smerom vpred, to znamená z prítomnosti do budúcnosti.
Cieľom finančnej sekcie biznis plánu je ukázať banke, investorom, prípadne členom rodiny, u ktorých hľadáme finančnú pomoc, že naše podnikanie má potenciál rastu a podporiť túto prognózu odhadovanými číslami. V neposlednom rade poskytuje táto časť úprimný pohľad samotnému podnikateľovi, ktorý tak môže vidieť čierne na bielom, ako by sa mohlo vyvíjať jeho podnikanie. Ako sme už viackrát spomenuli v predchádzajúcich článkoch venovaných problematike podnikateľského plánu, je to živý dokument, ktorý nám ukazuje stav a vývoj našich podnikateľských projekcií a slúži nám tak ako sprievodca pri prevádzkovaní podnikania.
TIP:
Pri príprave odhadov odporúčame podnikateľom, aby boli realistické. K takýmto prognózam však možno pripraviť aj odhady prezentujúce pesimistický a/alebo optimistický scenár. Banka aj akýkoľvek iný investor ocení každý z pohľadov.
V prémiovej časti obsahu nájdete:
- Aké informácie mala obsahovať finančná sekcia?
- Využitie finančnej časti podnikateľského plánu v praxi
Exkluzívny obsah pre členov klubu
Tu sa nachádza obsah prístupný iba členom Klubu Podnikam.sk. Ziskajte pristup k celému článku a všetky výhody členstva klubu.