- Podnikam.sk
- Články
- Ako zvládnuť živnostenské skúšky
- Ako začať podnikať
- Ako zvládnuť živnostenskú skúšku: Tútor ďalšieho vzdelávania
Ako zvládnuť živnostenskú skúšku: Tútor ďalšieho vzdelávania
Na prevádzkovanie viazanej živnosti je potrebná odborná spôsobilosť. Podľa živnostenského zákona musí odbornosť overiť inštitúcia s oprávnením. Po úspešnom absolvovaní získa absolvent osvedčenie o úplnej kvalifikácii. Na jeho základe môže požiadať o vydanie živnostenského oprávnenia.
Tútor v poradenskom procese pre dospelých v oblasti celoživotného vzdelávania
Má vedieť
1. Základnú terminológiu a legislatívu v oblasti celoživotného vzdelávania.
2. Dynamiku a typológiu osobnosti, osobný profil a osobnosť tútora.
3. Diagnostiku psychických dispozícií, záujmov, hodnôt a SWOT analýzu.
4. Základy poradenskej psychológie, andragogiky a koučingu.
5. Postupy práce s klientom v oblasti poradenstva a celoživotného vzdelávania.
6. Metódy a formy práce tútora.
7. Spôsoby optimálnej komunikácie.
8. Vedenie poradenského procesu a štruktúru poradenského rozhovoru.
9. Zásady verejnej prezentácie.
10. Princípy spolupráce so zamestnávateľmi.
11. Spôsoby tvorby vzdelávacích programov.
12. Sieťovanie inštitúcií.
13. Orientáciu na trhu práce, vyhľadávanie a triedenie informácií.
14. Národnú sústavu povolaní, kvalifikačné štandardy jednotlivých povolaní a register kompetencií.
15. Princípy práce so skupinou, metódy a formy ďalšieho vzdelávania.
16. Zásady lektorovania, zásady práce so skupinou a skupinové poradenstvo.
17. Zásady denného plánovania a riadenia času.
18. Symptómy fyzického a psychického stresu a aktivity na odbúranie stresu.
19. Zásady vedenia a štruktúru koučovacieho rozhovoru, základné teoretické východiská a terminológiu koučovania a metódy vedenia koučovacieho rozhovoru.
20. Rôzne metódy motivácie klienta.
21. Rôzne prístupy k učebným štýlom, niektoré diagnostické metódy a prístupy k rozpoznaniu učebného štýlu a nastaveniu vhodnej stratégie.
22. Stratégiu budovania kariérneho profilu klienta s podporou sociálnych médií.
23. Postupy tvorby osobnej prezentácie v systéme Prezi.
24. Spôsoby profesijnej prezentácie na sociálnych sieťach a zásady marketingových aktivít zameraných na podporu prezentácie kariérneho profilu klienta.
25. Stratégiu marketingových aktivít poradenského centra a postupy plánovania komplexnej činnosti poradenského centra.
26. Zásady budovania a udržania regionálneho partnerstva.
27. Spôsoby hodnotenia aktivít poradenského centra.
V prémiovej časti obsahu nájdete čo má tútor v poradenskom procese:
- ovládať
- skúšky – teória
- skúšky- prax
Má ovládať
1. Poskytovať poradenské služby pre dospelého klienta.
2. Sprevádzať dospelého klienta v bilancii svojej kariéry a zvyšovania profesijných zručností na trhu práce.
3. Využívať základné dotazníky, škály a interpretovať výsledky.
4. Uzatvárať kontrakt s klientom.
5. Viesť poradenský rozhovor.
6. Zvyšovať motiváciu pre ďalšie vzdelávanie dospelých a zvyšovanie kvalifikácie klienta.
7. Pripraviť a realizovať individuálne a skupinové poradenstvo.
8. Poskytovať informačný servis, konzultácie, viesť spisovú dokumentáciu, spracovať „Individuálny kariérny plán“ a zostaviť kariérny profil pre klienta.
9. Udržiavať a rozvíjať poradenský vzťah s klientom.
10. Efektívne plánovať čas.
11. Dodržiavať zásady psychohygieny a prevencie pred stresovými faktormi.
12. Sieťovať spolupracujúce inštitúcie a zamestnávateľov.
13. Pripraviť a lektorsky zabezpečiť vzdelávacie aktivity v rámci poradenského centra pre dospelých.
14. Pracovať s klientom formou koučingu.
15. Odlíšiť koučovanie od iných metód poradenskej práce a podľa potrieb ho využívať.
16. Budovať a upevňovať motivácie klienta pre ďalšie vzdelávanie a rozvoj.
17. Sprevádzať klienta v procese definovania cieľov jeho ďalšieho vzdelávania a kariérneho rozvoja.
18. Identifikovať učebné štýly a nastaviť učebnú stratégiu spolu s klientom.
19. Vytvoriť osobnú prezentáciu v systéme Prezi.
20. Umiestniť audio alebo video prezentácie a blog na internete.
21. Vytvoriť marketingový plán poradenského centra pre dospelých.
22. Vytvoriť plán zberu informácií a budovania regionálneho partnerstva.
23. Vytvoriť model potenciálneho poradenského centra na základe štandardov.
Skúšky
Teória
1. Test odborných vedomostí z oblasti andragogických kompetencií
– Základná terminológia a legislatíva v oblasti celoživotného vzdelávania.
– Znalosti z oblasti poradenskej psychológie.
– Znalosť teórií osobnosti a typológia osobnosti.
– Znalosť diagnostických metód v práci tútora.
– Znalosť verbálnej a neverbálnej komunikácie.
– Zásady asertívnej komunikácie.
– Minimálne štandardy práce s individuálnym klientom.
– Minimálne štandardy práce so skupinou, lektorské a prezentačné zručnosti.
– Zásady vedenia poradenského rozhovoru.
– Znalosť systému práce a postavenia PCD.
– Druhy kompetencií.
– Definícia znakov asertívnej a neasertívnej komunikácie.
– Časový manažment v práci tútora.
– Identifikovanie stresov a práca so stresom.
– Zásady kariérneho poradenstva.
– Zásady a postup vedenia koučovacieho rozhovoru.
– Poznanie štýlov učenia.
– Princípy prezentácie a sieťovania so vzdelávacími inštitúciami a zamestnávateľmi.
– Stratégia budovania kariérneho profilu klienta s podporou sociálnych médií.
– Marketingové aktivity poradenských centier pre dospelých.
– Spôsoby hodnotenia aktivít poradenského centra pre dospelých.
2. Ústna časť
Je zameraná na rovnaké oblasti ako testovacia. Kandidát či kandidátka má presvedčiť, že chápe pozíciu tútora. Vie pripraviť a realizovať individuálne alebo skupinové poradenstvo. Dokáže používať prierezové znalosti potrebné pre prácu tútora.
Prax
1. Preukázanie odborných, osobných, sociálnych a metodických kompetencií.
2. Poradenský rozhovor medzi klientom a tútorom.
3. Poskytovanie poradenských služieb pre dospelého klienta v praxi, vyhľadávanie a práca s informáciami.
4. Sprevádzanie dospelého klienta v bilancii svojej kariéry a zvyšovanie profesijných zručností na trhu práce v praxi.
5. Zostavenie bilančného plánu pre trh práce.
6. Využívanie základných dotazníkov a škál v praxi (praktická administrácia, vyhodnotenie a interpretácia).
7. Uzatváranie kontraktu s klientom (zostavenie a vypracovanie kontraktu).
8. Príprava a realizácia skupinového poradenstva v praxi (realizácia skupinového programu na zvolenú tému).
9. Prezentačné a lektorské zručnosti na zvolenú tému.
10. Spracovanie „Individuálneho kariérneho plánu“ (praktická ukážka).
11. Efektívny časový manažment tútora, práca s časom v praxi a nastavenie týždenného a mesačného plánu tútora.
12. Psychohygiena a prevencia pred stresovými faktormi v praxi (ukážka a nácvik relaxačných aktivít).
13. Poskytovanie služieb koučingu pre dospelého klienta.
14. Využívanie koučovacích nástrojov v iných oblastiach práce s klientom.
15. Upevňovanie motivácie klienta pre ďalšie vzdelávanie a rozvoj.
16. Sprevádzanie a koučovanie klienta v procese definovania cieľov jeho ďalšieho vzdelávania a kariérneho rozvoja.
17. Prípravy a realizácie kariérneho plánu.
18. Identifikácia učebných štýlov a nastavení učebnej stratégie spolu s klientom.
19. Vyhľadávanie informácií.
20. Vytvorenie osobnej prezentácie v systéme Prezi.
21. Umiestnenie audio alebo video prezentácie na internete.
22. Umiestnenie odborného blogu na internete.
23. Vytvorenie marketingového plánu poradenského centra pre dospelých.
24. Tvorba plánu zberu informácií a budovania regionálneho partnerstva.
25. Vytvorenie modelu potenciálneho poradenského centra pre dospelých na základe štandardov.