Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Assessment center ako spôsob výberu zamestnancov

Assessment center ako spôsob výberu zamestnancov
Fotobanka Pixmac
16. októbra 2012 Tlačiť
Stretli ste sa už s pojmom Assessment center? Po slovensky by sme tento pojem preložili ako Hodnotiace centrum. Veľké firmy na Slovensku vyberajú svojich zamestnancov, či vedúcich pracovníkov na základe tejto metódy. V nasledujúcom článku sa dozviete viac o tejto metóde výberu zamestnacov. 
 

Assessment center – metóda skupinového výberu pracovníkov

Assessment center (skratka AC) resp.hodnotiace centrum je metóda skupinového výberu pracovníkov. Základným princípom tohto spôsobu výberu zamestnancov je selekcia. Táto metóda sa prvý raz použila pred druhou svetovou vojnou v armáde USA a Nemecka. Prvé firmy, ktoré začali túto metódu využívať boli AT&T, IBM, Standard Oil, General Electric a banky. Od začiatku sedemdesiatych rokov 20. Storočia sa táto metóda začala využívať na výber vedúcich pracovníkov. Dnes túto metódu používa veľa firiem, najčastejšie ide o väčšie medzinárodné firmy. Na Slovensku túto metódu využívajú väčšinou väčšie domácie či zahraničné alebo medzinárodné podniky.
 
 

Čo je cieľom Assessment center?

Úlohou AC je prognostika, teda predpovedanie spôsobilosti súčasných a budúcich zamestnancov. Na základe výsledkov sa zisťuje vhodnosť daného kandidáta na danú pracovnú pozíciu ako aj potreba vzdelávania a školení zamestnancov.
 

 

Čo sa hodnotí v rámci Assessment center?

V rámci Assessment center sa hodnotí predovšetkým odborná spôsobilosť, schopnosti, typ osobnosti s ohľadom na plnenie pracovných úloh danej pracovnej pozície. Budúci zamestnanci sú testovaní tak, že sa simulujú rôzne situácie s ktorými sa môžu stretnúť pri plnení pracovných úloh na danej pracovnej pozícii a na základe diagnostiky získajú určitý počet bodov, podľa ktorého sa vyhodnotí, či sa uchádzač hodí na dané pracovné miesto. 
 
Kritéria, ktoré sa hodnotia v rámci Assessment center môžu byť napríklad:
  • tímová práca
  • komunikácia
  • vodcovstvo
  • časový manažment / time management
  • počúvanie
  • motivácia a entuziasmus
  • analytické myslenie
  • schopnosť rozhodovať sa 
  • schopnosť ovplyvňovať
  • kreativita
  • integrácia
  • iniciatíva
  • odolnosť voči stresu
 

Ako prebieha Assessment center?

Assessment center väčšinou trvá celý deň. Počas dňa sa kandidáti zúčastňujú rôznych aktivít. Sú to napríklad tieto aktivity:
  • prípadové štúdie, 
  • modelové situácie, 
  • hranie rolí, 
  • skupinové diskusie, 
  • prezentácie, 
  • diskusie, 
  • košík došlej pošty, 
  • konštrukčné a kreatívne úlohy
  •  psychodiagnostické testovanie „na mieru“
  • outdoorové aktivity
  • pohovory.

 

Hodnotiaci tím sa skladá z trénerov v oblasti daných zručností a z psychológov, ktorí vyhodnotia jednotlivých účastníkov na základe vopred stanovených kritérií. Pri každom kandidátovi sa zhodnotí akými vlastnosťami disponuje a či sú vhodné na vykonávanie danej práce. Určí sa aké silné a slabé stránky daný kandidát má. 
 
 

Príklady úloh v rámci assesment center

  1. Test prezentačných schopností V  rámci tejto úlohy kandidát prezentuje tému, ktorú dostal pridelenú. Prezentácia by mala mať vhodnú štruktúru, byť prehľadná, stručná, zaujímavá. Pri prezentovaní sa sleduje nielen samotná prezentačná schopnosť ale aj neverbálna komunikácia. Hodnotí sa, či prezentujúci udržiava očný kontakt, či dokáže udržať pozornosť, ako odpovedá na otázky ostatných pozorujúcich či hhodnotiteľov.  
  2. Skupinová diskusiaTu sa hodnotí, či sa uchádzač dokáže presadiť v rámci diskusie, či dokáže ostatných počúvať, a či dokáže ostatných vtiahnuť do diskusie.  
  3. Test rozhodovacích schopnostíZisťuje sa, či je uchádzač schopný prijímať rozhodnutia pod tlakom. Môže dostať úlohu vyriešiť viacero problémov naraz a musí sa rozhodnúť, ktorý problém vyrieši ako prvý, ktorý presunie na neskôr a ktorý presunie na kolegov podriadených. 
  4. Modelové situácieV rámci tejto úlohy uchádzači hrajú napríklad šéfa karhajúceho svojho podriadeného. Sleduje sa ako vie uchádzač komunikovať, či dokáže ustúpiť a podobne.  
  5. Prípadová štúdiaRiešia sa úlohy ako napríklad navrhnúť reklamný slogan pre určitú firmu. Tieto úlohy sa riešia v rámci skupiny. Hodnotí sa napríklad odbornosť, efektívnosť riešení, ktoré uchádzač navrhuje, ako dokáže uchádzač presadiť svoj návrh.  
  6. Testy Testy môžu mať rôzny zmysel. Môžu sa použiť napríklad inteligenčné testy, jazykové testy, matematické, či odborné testy. Jedným z druhov je aj psychologický test, kde sa hodnotia psychologické predpoklady a vlastnosti. 
 
ph
 
 

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Motivácia zamestnancov

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

november

22nov8:30Produktový manažment8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

22nov8:30Produktový manažment8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

25nov8:30Diskriminácia a konflikty na pracovisku (mobbing, bossing, staffing) – právny a psychologický pohľad8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Pracovné právo

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X