Audit cenovej politiky (otestujte sa)
Cenotvorba je ďalšou dôležitou oblasťou, ktorej je potrebné venovať pozornosť. Obzvlášť v dnešnej dobe silnejúcich konkurenčných tlakov by sme nemali podceňovať ani túto marketingovú činnosť. Ako stanovujete cenu vo svojej firme vy? Akú cenovú politiku uplatňujete? Ako často túto politiku prehodnocujete?
AUDIT CENOVEJ POLITIKY
1. Má podnik spracovanú zdravú politiku cenovej tvorby?
- A) Cena vychádza z ceny dodávateľa a pripočítaného zisku.
- B) Cena vychádza z konkurenčnej cenovej politiky.
- C) Cenová politika je súčasťou celkovej marketingovej a firemnej stratégie.
2. Berie podnik do úvahy zákazníka a jeho potreby, keď stanovuje cenu?
- A) Nie. Cena vychádza len zo systému nákladov.
- B) Existuje snaha zistiť, akú cenu je zákazník ochotný zaplatiť.
- C) Realizuje sa úplná analýza ”oceňovania užitočnosti” pre zákazníka (alebo vnímania hodnoty) pred stanovením ceny.
3. Existuje snaha integrovať cenovú politiku s marketingovým mixom?
- A) Nie. Cena je určovaná izolovane od zvyšku marketingového mixu.
- B) Občas dochádza k dielčej integrácii cenovej tvorby s marketingovým mixom.
- C) Úloha ceny v marketingovom mixe je neustále sledovaná.
4. Ako pružná je cenová politika podniku?
- A) Keď už je dohodnutá cena, podnik ju ďalej nemení.
- B) Podnik sa snaží zistiť chyby a občas sa ich snaží napraviť.
- C) Podnik sa snaží zabezpečiť, aby jej informačný systém zaisťoval dynamickú spätnú väzbu o postojoch trhu k jej cenovej politike a plánuje zodpovedajúce opatrenia na základe týchto vstupov.
5. Snaží sa podnik aktívne pochopiť stupeň cenovej pružnosti, ktorá sa týka ich sortimentu?
- A) Nie. Tieto informácie sú zhromažďované len z minulých skúseností.
- B) Občas. Tieto informácie však nie sú využívané v cenovej stratégii, pokiaľ to nie je absolútne nevyhnutné.
- C) Áno. Táto činnosť je významným východiskom pre formuláciu cenovej politiky podniku.
6. Venuje cenová politika podniku pozornosť existencii jednotlivých zákazníckych segmentov trhu v rôznych pobočkách svojho reťazca?
- A) Nie. Všetci zákazníci platia rovnako.
- B) Áno. Cenová politika podniku je taká, že na rôznych segmentoch trhu účtuje rozdielne ceny.
- C) Áno. Na existenciu jednotlivých segmentov trhu reaguje nielen cenová politika, ale je analyzovaný aj celý marketingový mix, ktorý sa segmentácii trhu v prípade nutnosti prispôsobuje.
7. Má podnik stanovené kritéria pre cenové prispôsobenie?
- A) Nie. Ceny sa jednoducho menia preto, aby sa zlepšila marža a zisk.
- B) Ceny sa prispôsobujú inflácii. Určité prispôsobenie sa realizuje tiež na základe zistení, že zákazník je ochotný zaplatiť vyššiu cenu.
- C) Vo firme funguje systém stanovovania správnej ceny v závislosti na životnom cykle tovaru.
8. Používa podnik systém poskytovania zliav?
- A) Zľavy sú poskytované v súlade so zavedenou obchodnou tradíciou a v závislosti od tlaku, ktorý vyvolávajú zákazníci.
- B) Áno. Zľavy sú poskytované v súlade s obchodnými tradíciami a s vlastnou cenovou politikou podniku.
- C) Áno. Zľavy tvoria neoddeliteľnú časť marketingovej a cenovej stratégie podniku a sú stanovované na základe dôkladnej analýzy očakávaní zákazníkov.
9. Kto zodpovedá za stanovovanie cien?
- A) Iba ekonómovia.
- B) Šéf podniku.
- C) Oddelenie marketingu v spolupráci s ostatnými pracovníkmi.
10. Ako často podnik vyhodnocuje svoju cenovú prijateľnosť?
- A) Nikdy.
- B) Raz ročne.
- C) Priebežne.
Vyhodnotenie
Odpoveď A = 0 bodovOdpoveď B = 1 bodOdpoveď C = 2 body
Dosiahnutý počet bodov:
0 – 4 bodovFirma v oblasti cien nevyužíva dostatočne marketingové prostriedky, nástroje a postupy.
5 – 9 bodovFirma sa správa marketingovo, no je potrebné rozvíjať v danej oblasti viac marketingové postupy.
10 – 14 bodovFirma pristupuje k danej oblasti zodpovedne a zdokonaľuje svoju marketingovú činnosť aj v oblasti cenovej politiky.
15 – 20 bodovFirma je čo sa týka cenovej politiky marketingovo úspešná.
Zdroj: KOTLER, P.: Marketing podle Kotlere. Praha: Management press, 2000.
lm