Automobilka Jaguar Land Rover postaví závod na Slovensku
Výrobca luxusných vozidiel Jaguar Land Rover podpísal memorandum so slovenskou vládou o porozumení a uskutočňuje štúdiu realizovateľnosti. Závod by mal začať výrobu v roku 2018.
Jaguar Land Rover mieri na Slovensko
Výrobca luxusných vozidiel Jaguar Land Rover podpísal memorandum o porozumení so slovenskou vládou v súvislosti s plánom výstavby závodu na Slovensku. Jaguar, ktorého vlastníkom je od roku 2008 indická skupina Tata Group, uviedol, že uskutočňuje štúdiu realizovateľnosti výstavby závodu v Nitre.
Výroba by mala začať v roku 2018
Závod by mal začať výrobu v roku 2018 a cieľom automobilky je v priebehu desaťročia od začiatku výroby dosiahnuť ročnú produkciu 300-tisíc vozidiel. Konečné rozhodnutie má padnúť v neskoršej časti tohto roka. Podpísanie významného dokumentu s Jaguarom potvrdil na utorňajšom brífingu po mimoriadnom rokovaní vlády aj premiér Robert Fico.
„V posledných hodinách vláda Slovenskej republiky a významná britská spoločnosť Jaguar Land Rover podpísali významný dokument, ktorý je míľnikom na ceste k získaniu obrovskej investície v oblasti automobilového priemyslu,“ povedal v utorok pre novinárov premiér Fico.
Vláda bude pokračovať v rokovaní
Predsedu vlády teší, že úsilie oboch strán viedlo britskú firmu Jaguar k záveru, že Slovensko je atraktívnou krajinou pre investície v automobilovom priemysle. „Schválený dokument zblížil záujmy vlády SR a spoločnosti Jaguar Land Rover natoľko, že robí zo Slovenska preferovanú potenciálnu lokalitu na získanie tejto investície,“ dodal Fico s tým, že vládny kabinet bude pokračovať v rokovaniach.
Bližšie detaily premiér nešpecifikoval. „Garantujem vám, že všetky informácie, ktoré budeme môcť zverejniť a s ktorými sa budeme môcť podeliť v súvislosti s týmto ambicióznym plánom vlády, určite včas a riadne zverejníme,“ uzavrel Fico.
Pre automobilku je Slovensko atraktívna príležitosť
Automobilka Jaguar Land Rover vo vyhlásení uviedla, že Slovensko si vybrala po dôkladnej analýze, v rámci ktorej posudzovala viacero lokalít v Európe, USA a Mexiku. Konštatovala, že Slovensko je blízko silného reťazca dodávateľov a dobrej logistickej infraštruktúry. Generálny riaditeľ automobilky Ralf Speth uviedol, že globálna expanzia podnikania firmy je nevyhnutná pre podporenie jej dlhodobého a vytrvalého rastu.
„So zavedeným odvetvím výroby luxusných áut je Slovensko pre nás atraktívnou príležitosťou potenciálneho rozvoja. Nový závod bude doplnením existujúcich závodov vo Veľkej Británii, Číne, Indii a budovaného závodu v Brazílii,“ konštatoval Speth.
Predaj vozidiel automobilky Jaguar Land Rover v roku 2014 posilnil o deväť percent. Firma predala 462 678 vozidiel, z toho 81 570 Jaguarov a 381 108 Land Roverov. V prvom kvartáli svojho účtovného roka 2015/16 na európskom trhu predala takmer 30-tisíc automobilov, čo bolo zvýšenie o 28 percent.
Problém pre Slovensko?
Podľa Eugena Jurzycu zo strany Sloboda a Solidarita premiér Robert Fico zatiaľ zatajil všetky relevantné informácie, aké sa dajú na tlačovej besede zatajiť. „Nepovedal prakticky nič, iba to, že automobilka príde.
My k tejto drobnej informácii môžeme povedať len to, že ďalšia automobilka je zvýšenie krehkosti slovenskej ekonomiky smerovania na jednu oblasť. Ak príde ďalšia kríza a nebodaj zasiahne automobilovú oblasť, tak Slovensko bude mať problém,“ uzavrel Jurzyca.
Ako vyhlásil predseda sekcie podnikania a zamestnanosti SDKÚ-DS Milan Roman, vláda musí zverejniť presné podmienky a výšku štátnej pomoci, aby bolo jasné, koľko bude stáť jedno pracovné miesto.
Zväz automobilového priemyslu (ZAP SR) SR s potešením prijal dlho očakávanú správu o rozhodnutí automobilky Jaguar Land Rover podpísať s vládou zmluvu o budúcom zámere vybudovať v nitrianskom regióne nový výrobný závod automobilov.
„V prípade úspechu očakávame opätovné výrazné posilnenie pozícií automobilového priemyslu na Slovensku, kedy pri naplnení plánovaných kapacít predpokladáme zvýšenie obratu tvoreného automobilovými výrobami až o tretinu v porovnaní so súčasným stavom,“ konštatoval zväz vo svojom stanovisku.
Významný impulz pre hospodárstvo
Nová automobilka na Slovensku bude znamenať významný impulz pre hospodárstvo krajiny ako také. Podľa analytičky Slovenskej sporiteľne Kataríny Muchovej by totiž spustenie výroby v novom závode koncernu Jaguar Land Rover v roku 2018 znamenalo príspevok k rastu priemyselnej výroby takmer 10 percentuálnych bodov.
Nezanedbateľná je podľa nej aj výška samotnej investície v sume 1,5 mld. eur, čo predstavuje skoro 2 % hrubého domáceho produktu.
„Výroba dopravných prostriedkov spolu so subdodávateľmi patria k hlavným ťahúňom slovenského priemyslu a prestavujú približne tretinu celkovej priemyselnej výroby,“ konštatuje analytička.
Ako dodáva, rovnako vývoz dopravných prostriedkov je významnou časťou celkového exportu Slovenska, keď automobilová výroba predstavuje zhruba 35 % celkového priemyselného vývozu krajiny. „Po spustení produkcie Jaguar Land Roveru by sa tento pomer mal ešte zvýšiť,“ dopĺňa Muchová.
Priestor pre štvrtú automobilku existuje
Na Slovensku pritom podľa nej priestor pre štvrtú automobilku existuje, rovnako tak technické vedomosti a pracovná sila. „Otázkou ostáva zabezpečenie kvalitnej pracovnej sily aj do budúcnosti. Vhodné by bolo väčšie zameranie na vedu a výskum a užšia spolupráca medzi školami, univerzitami a podnikateľským sektorom,“ tvrdí Muchová. Výhodou Slovenska podľa nej však je existujúca skúsenosť a know-how v oblasti automobilovej výroby.
Ako dodáva analytik Sberbank Europe Vladimír Vaňo, pozitívnym faktorom je samotné portfólio značky Jaguar Land Rover. Pre tento luxusný segment automobilov totiž podľa neho nie je až tak dôležitá lacná pracovná sila, ale kvalita a spoľahlivosť odvedenej práce.
„Spolu s ďalšími drahými značkami montovanými na Slovensku je to ďalšie potvrdenie toho, že silnou stránkou Slovenska nie je lacná pracovná sila, ale atraktívny pomer medzi cenou a kvalifikáciou pracovnej sily,“ tvrdí analytik.
Dôležité podľa Vaňa však bude aj to, ako sa bude firme na Slovensku podnikať. „Potenciálna dobrá skúsenosť značky môže byť dôležitá pre vytvorenie ‚mostu‘ na Slovensko pre ďalších investorov z Veľkej Británie, prípadne Indie, podobne ako v nedávnom prípade postupne prichádzajúcich firiem z Južnej Kórey,“ konštatuje.