- Podnikam.sk
- Články
- Financovanie
- Podnikateľské úvery
- Čo je akontácia a aká je jej úloha pri lízingu automobilov?
Čo je akontácia a aká je jej úloha pri lízingu automobilov?
Väčšina z nás sa už niekedy stretla s pojmom akontácia, niektorí však aj napriek tomu nepoznajú jeho skutočný význam a funkciu. Akontácia (preddavok) je pojmom finančného účtovníctva. S termínom akontácia v praxi najčastejšie prichádzame do kontaktu v oblasti obchodu, bankovníctva alebo práva. Lízing je bežným spôsobom, ktorý mnohí z nás využívajú na nákup nových a ojazdených vozidiel. V nasledujúcich riadkoch si priblížime definíciu pojmu akontácia a hlavnú úlohu, ktorú zohráva pri lízingu automobilov.
Čo je akontácia?
Akontáciu možno označiť ako prvú alebo mimoriadnu splátku dohodnutej ceny za predmet lízingu. Štandardne sa stáva súčasťou ustanovení podpísanej lízingovej zmluvy a jej špecifikom je skutočnosť, že vždy je splatná ešte pred odovzdaním predmetu lízingu. Môžeme ju označiť aj ako akúkoľvek čiastočnú alebo preddavkovú platbu vopred alebo zálohu. Akontácia predstavuje určitú finančnú čiastku, ktorá je väčšinou vyjadrená percentuálne z ceny vybraného vozidla. V praxi sa tiež možno stretnúť s označením nultá splátka. Je dôležité povedať, že je to finančná čiastka, ktorú je nájomca povinný uhradiť z vlastných zdrojov.
Akontácia pri lízingu
Pri lízingu automobilu sa na tejto transakcii zúčastňujú vždy minimálne dve zmluvné strany. Tieto subjekty, ktoré sú označované ako prenajímateľ a nájomca, medzi sebou uzatvárajú lízingovú zmluvu, ktorej predmetom je lízing vybraného automobilu. V pozícii nájomcu môže byť tak fyzická, ako aj právnická osoba. Prenajímateľom je zväčša právnická osoba, ktorou je lízingová spoločnosť. Akontáciu tvorí väčšinou finančný preddavok (záloha), ktorý platí nájomca prenajímateľovi ešte pred samotným prevzatím vozidla do nájmu.
Výška akontácie
Výška akontácie sa štandardne vyjadruje percentom z ceny prenajatej veci, v prípade lízingu automobilu je to cena tohto vozidla. Úlohou akontácie je v tomto prípade čiastočné krytie nákladov prenajímateľa. V niektorých prípadoch si môže nájomca zvoliť vyššiu akontáciu, čo sa pozitívnym spôsobom odrazí na dobe splácanie nájmu vozidla aj na výške jednotlivých mesačných splátok. Platí pritom pravidlo, že čím vyššia splátka akontácie, tým kratšia doba splácania nájmu automobilu a nižšia mesačná splátka.
Úloha akontácie
Výška akontácie je väčšinou nemennou súčasťou každej lízingovej zmluvy a spravidla sa stáva aj neoddeliteľnou súčasťou splátkového kalendára. Lízingové spoločnosti sú naklonené vyšším akontáciám, pretože pre nich znamenajú nižšie riziko. Je to tak preto, že počas trvania nájmu sú väčšinou lízingové spoločnosti vlastníkmi predmetu lízingu. Ekonomickým vlastníkom predmetu nájmu je nájomca, ktorý môže evidovať majetok vo svojom účtovníctve a odpisovať ho. Vlastníctvo k predmetu nájmu však na neho prechádza až zaplatením poslednej splátky. Výška akontácie sa bežne pohybuje od 10 % do 20 % z ceny predmetu lízingu. Na základe zmluvnej vôle oboch strán môže však tvoriť napríklad aj 80 % ceny vybraného automobilu. Hlavnou úlohou akontácie je tak zabezpečenie právnych nárokov prenajímateľa a nájomcovi slúži ako prostriedok na zníženie výšky splátok a skrátenie doby splácania.
Zhrnutie
Lízing automobilov je v súčasnosti stále populárnym spôsobom obstarávania nových alebo ojazdených vozidiel podnikateľmi. Za týmto pojmom sa ukrýva prenájom tovaru dlhodobej spotreby, ktorým je aj automobil. Lízingové spoločnosti ponúkajú záujemcom viaceré druhy lízingu. Každý záujemca by mal pred plánovanou transakciou najprv zhodnotiť svoju finančnú situáciu a potenciálne riziká, ktoré by sa mohli v budúcnosti vyskytnúť v súvislosti so zvoleným lízingom. Predpokladaná výška mesačných splátok by nemala príliš zaťažovať daný rozpočet, ktorý má bežne k dispozícii a s tým súvisí aj zvolená výška akontácie i doba splácania.
Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.