Oslobodenie príjmov z charitatívnej reklamy od daní má mať strop
Ministerstvo financií žiada, aby išlo o sumu nepresahujúcu 20 % celkových zdaniteľných príjmov tohto daňovníka dosiahnutých za predchádzajúci kalendárny rok.
Strop uznateľného výdavku by mal byť do 10 % zo zdaniteľných príjmov podnikateľov
Ministerstvo financií SR navrhuje zaviesť maximálnu výšku príjmov z charitatívnej reklamy, ktorá má byť od budúceho roka oslobodená od dane z príjmov. Rezort financií to uviedol ako zásadnú pripomienku k návrhu novely zákona o reklame, ktorý predložilo do pripomienkového konania ministerstvo hospodárstva. Podľa novely zákona sa z predmetu dane daňovníkov, ktorí nie sú založení alebo zriadení na podnikanie, majú vyňať príjmy z charitatívnej reklamy.
Ministerstvo financií však žiada, aby išlo o sumu nepresahujúcu 20 % celkových zdaniteľných príjmov tohto daňovníka dosiahnutých za predchádzajúci kalendárny rok. „Je potrebné doplniť maximálnu výšku príjmov z charitatívnej reklamy z dôvodu zamedzenia zneužívania tohto oslobodenia,“ tvrdí rezort financií. Podľa ministerstva by sa mala zároveň limitovať aj daňová uznateľnosť výdavkov podnikateľov na podporu verejnoprospešných účelov za súčasného šírenia charitatívnej reklamy ich produktu. Rezort financií navrhuje zaviesť hranicu uznateľného výdavku do 10 % zo zdaniteľných príjmov podnikateľov.
Rezort hospodárstva predložil návrh novely zákona o reklame do pripomienkového konania. Novelou zákona sa majú stanoviť požiadavky šírenia charitatívnej reklamy so zreteľom na to, aby bola dostatočne odlíšiteľná od reklamy šírenej bez poskytnutia príspevku na verejnoprospešný účel a zároveň, aby bolo poskytnutie príspevku a následné šírenie charitatívnej reklamy dostatočne transparentné.
Navrhovaná novela zákona vychádza tiež z potreby finančne podporovať taxatívne vymenované právnické osoby, ktorých predmet činnosti má verejnoprospešný charakter definovaný v zákone o dani z príjmov na účely použitia podielu zaplatenej dane na osobitné účely. Zároveň má novela zákona motivovať právnické alebo fyzické osoby – podnikateľov k finančnej podpore týchto subjektov, a to prostredníctvom daňovej uznateľnosti výdavkov na podporu verejnoprospešných účelov za súčasného šírenia charitatívnej reklamy ich produktu. Novela zákona má byť účinná od 1. januára budúceho roka. Podľa rezortu hospodárstva by zmeny v tejto novele mali v nasledujúcich troch rokoch znížiť daňové príjmy štátu o 750 tis. eur ročne.