Na konci výberových pohovorov si overte možný termín nástupu a platové očakávania kandidáta.
Ak viete, že kandidát má pre vás neakceptovateľné požiadavky, je dobré oboznámiť ho s tým hneď na pohovore, aby ste si ušetrili ďalšiu zbytočnú komunikáciu a prezentovali sa ako seriózny zamestnávateľ.
Proces prijímania zamestnanca by mal mať časový harmonogram
Adaptácia zamestnancov prebieha cez tzv. adaptačný proces novoprijatých zamestnancov. Je potrebné uchádzačovi aj oznámiť, kedy budeme uzatvárať výberový proces, aby nás buď dodatočne „nebombardoval“ otázkami alebo aby vedel, že aj keď mu nevoláme hneď na druhý deň, ešte stále o ňom uvažujeme ako o vhodnom kandidátovi. Vybraného kandidáta oboznámime čo najskôr o výsledku a snažíme sa s ním dohodnúť a stretnúť osobne, aby sme si odkomunikovali zmluvné podmienky k nástupu. Dávame mu vyplniť osobný dotazník, pre účely nástupu a prihlášok do poisťovní.
Oznámením termínu nástupu kandidátovi sa výberový proces ešte nekončí, aj keď si to mnohí myslia a nevyužijú dostatočne dobre pripravené výberové konanie. Je dôležité informovať ho, v akom čase sa má dostaviť a kto sa mu bude v prvé dni venovať. Ak súčasťou prípravy je stáž alebo pracovná cesta, intenzívne vstupné školenie, lekárska prehliadka či iné povinnosti, je potrebné ho informovať vopred, aby mal priestor zariadiť si rodinné alebo súkromné aktivity.
Vyhodnotenie adaptačného procesu
Vo firme by mal byť vybraný pracovník, prípadne viacerí, ktorí budú zodpovední za zaškoľovanie zamestnanca. Je vhodné nastaviť ho cielene, aby bol proces efektívny. Znamená to zanalyzovať, čo daný pracovník už ovláda a v čom má rezervy prípadne potrebuje doplniť informácie. Vo firmách sa zvykne nastavovať adaptačný proces s určením spôsobov zaškoľovania, zodpovedných osôb a odkazom na informácie, ktoré má novoprijatý zamestnanec zvládnuť v skúšobnej dobe.
Skúšobná doba a adaptačný proces sa na konci vyhodnotia. V praxi sa stáva, že sa tento proces nedôsledne zrealizuje a zamestnávatelia potom s prekvapením zisťujú, že zamestnanec je nevhodný a chcú riešiť jeho odchod, čo však už môže mať právnu aj ekonomickú dohru. Takto si firmy často komplikujú život. Uvedený proces slúži aj na to, aby ste zistili, či je zamestnanec vo firme spokojný a čo ho motivuje. Môže sa totiž stať, že v posledný deň skúšobnej doby zamestnanec oznámi, že prijal inú pracovnú ponuku, ktorá ho viac motivuje.
Tu sa môžete dostať do veľkých problémov, keďže starý zamestnanec už odišiel, do nového ste investovali čas, energiu aj finančné prostriedky a môžu byť ohrozené procesy, klienti aj výkon práce, ktorú mal odchádzajúc zamestnanec vykonávať. Môžete síce osloviť vhodných kandidátov z predchádzajúceho výberu, ale pokiaľ sú šikovní, medzičasom sa im podarilo zamestnať sa.
Odborníci na personalistiku hovoria, že kompletné zaškolenie a adaptácia zamestnanca, aby mohol samostatne fungovať, trvá polroka až rok, samozrejme aj v závislosti od náročnosti pracovnej pozície.
Pozor na náklady
Nie každá firma si zráta náklady spojené s výberom zamestnanca. Do nákladov samozrejme nepatrí len suma vyplatená personálnej agentúre alebo cena za inzerciu, ale patrí sem aj plat prijatého zamestnanca, platy zamestnancov, ktorí sa venovali zaškoľovaniu a vedeniu nového zamestnanca. V neposlednom rade treba myslieť aj na škody, ktoré môže odchod zamestnanca spôsobiť, či už odchodom ku konkurencii a únik interných informácií, alebo odchod klientov či dodávateľov, čo hrozí najmä pri obchodných pozíciách.
Často počuť z úst manažérov, majiteľov firiem, že vďaka kríze, nie je problém nájsť zamestnanca. Neuvedomujú si koľko to firmu stojí, aké problémy to prináša a že nie raz namiesto jedného výkonného musia prijať dvoch až troch nových zamestnancov. Úsilie venované kvalitnej príprave výberu a adaptácii zamestnanca sa vráti niekoľkonásobne a posúva firmu na profesionálnejšiu úroveň. Môžete mať „navrch“ pred vašou konkurenciou. Získate lojálnych, motivovaných ľudí, ktorých firma potrebuje a budú jej pomáhať na ceste k úspechu.
Týmto článkom sme ukončili seriál „Kvalitný výber zamestnanca ako konkurenčná výhoda“. Už v marci pre čitateľov pripravujeme z oblasti personálnej problematiky nový seriál, venovaný koučingu. Veľa spokojných zamestnancov svojim čitateľom želá Podnikam.SK!