Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Efektívne ukončenie výberu a adaptácie zamestnanca

Efektívne ukončenie výberu a adaptácie zamestnanca
Fotobanka Pixmac
4. marca 2013 Zdroj Podnikam.SK, DS Tlačiť
Na konci výberových pohovorov si overte možný termín nástupu a platové očakávania kandidáta. 
Ak viete, že kandidát má pre vás neakceptovateľné požiadavky, je dobré oboznámiť ho s tým hneď na pohovore, aby ste si ušetrili ďalšiu zbytočnú komunikáciu a prezentovali sa ako seriózny zamestnávateľ.

Proces prijímania zamestnanca by mal mať časový harmonogram

Adaptácia zamestnancov prebieha cez tzv. adaptačný proces novoprijatých zamestnancov. Je potrebné uchádzačovi aj oznámiť, kedy budeme uzatvárať výberový proces, aby nás buď dodatočne „nebombardoval“ otázkami alebo aby vedel, že aj keď mu nevoláme hneď na druhý deň, ešte stále o ňom uvažujeme ako o vhodnom kandidátovi. Vybraného kandidáta oboznámime čo najskôr o výsledku a snažíme sa s ním dohodnúť a stretnúť osobne, aby sme si odkomunikovali zmluvné podmienky k nástupu. Dávame mu vyplniť osobný dotazník, pre účely nástupu a prihlášok do poisťovní.
Oznámením termínu nástupu kandidátovi sa výberový proces ešte nekončí, aj keď si to mnohí myslia a nevyužijú dostatočne dobre pripravené výberové konanie. Je dôležité informovať ho, v akom čase sa má dostaviť a kto sa mu bude v prvé dni venovať. Ak súčasťou prípravy je stáž alebo pracovná cesta, intenzívne vstupné školenie, lekárska prehliadka či iné povinnosti, je potrebné ho informovať vopred, aby mal priestor zariadiť si rodinné alebo súkromné aktivity.

Vyhodnotenie adaptačného procesu

Vo firme by mal byť vybraný pracovník, prípadne viacerí, ktorí budú zodpovední za zaškoľovanie zamestnanca. Je vhodné nastaviť ho cielene, aby bol proces efektívny. Znamená to zanalyzovať, čo daný pracovník už ovláda a v čom má rezervy prípadne potrebuje doplniť informácie. Vo firmách sa zvykne nastavovať adaptačný proces s určením spôsobov zaškoľovania, zodpovedných osôb a odkazom na informácie, ktoré má novoprijatý zamestnanec zvládnuť v skúšobnej dobe.
Skúšobná doba a adaptačný proces sa na konci vyhodnotia. V praxi sa stáva, že sa tento proces nedôsledne zrealizuje a zamestnávatelia potom s prekvapením zisťujú, že zamestnanec je nevhodný a chcú riešiť jeho odchod, čo však už môže mať právnu aj ekonomickú dohru. Takto si firmy často komplikujú život. Uvedený proces slúži aj na to, aby ste zistili, či je zamestnanec vo firme spokojný a čo ho motivuje. Môže sa totiž stať, že v posledný deň skúšobnej doby zamestnanec oznámi, že prijal inú pracovnú ponuku, ktorá ho viac motivuje.
Tu sa môžete dostať do veľkých problémov, keďže starý zamestnanec už odišiel, do nového ste investovali čas, energiu aj finančné prostriedky a môžu byť ohrozené procesy, klienti aj výkon práce, ktorú mal odchádzajúc zamestnanec vykonávať. Môžete síce osloviť vhodných kandidátov z predchádzajúceho výberu, ale pokiaľ sú šikovní, medzičasom sa im podarilo zamestnať sa.
Odborníci na personalistiku hovoria, že kompletné zaškolenie a adaptácia zamestnanca, aby mohol samostatne fungovať, trvá polroka až rok, samozrejme aj v závislosti od náročnosti pracovnej pozície.

Pozor na náklady

Nie každá firma si zráta náklady spojené s výberom zamestnanca. Do nákladov samozrejme nepatrí len suma vyplatená personálnej agentúre alebo cena za inzerciu, ale patrí sem aj plat prijatého zamestnanca, platy zamestnancov, ktorí sa venovali zaškoľovaniu a vedeniu nového zamestnanca. V neposlednom rade treba myslieť aj na škody, ktoré môže odchod zamestnanca spôsobiť, či už odchodom ku konkurencii a únik interných informácií, alebo odchod klientov či dodávateľov, čo hrozí najmä pri obchodných pozíciách.
Často počuť z úst manažérov, majiteľov firiem, že vďaka kríze, nie je problém nájsť zamestnanca. Neuvedomujú si koľko to firmu stojí, aké problémy to prináša a že nie raz namiesto jedného výkonného musia prijať dvoch až troch nových zamestnancov. Úsilie venované kvalitnej príprave výberu a adaptácii zamestnanca sa vráti niekoľkonásobne a posúva firmu na profesionálnejšiu úroveň. Môžete mať „navrch“ pred vašou konkurenciou. Získate lojálnych, motivovaných ľudí, ktorých firma potrebuje a budú jej pomáhať na ceste k úspechu.
Týmto článkom sme ukončili seriál „Kvalitný výber zamestnanca ako konkurenčná výhoda“. Už v marci pre čitateľov pripravujeme z oblasti personálnej problematiky nový seriál, venovaný koučingu. Veľa spokojných zamestnancov svojim čitateľom želá Podnikam.SK!

Súvisiace články v seriáli "Proces výberu zamestnanca"

Zobraziť všetky články v seriáli "Proces výberu zamestnanca"
FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Motivácia zamestnancov

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

november

21nov8:30Zákonník práce v roku 2024 – zmeny v praxi8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika,Pracovné právo

21nov8:30Ako využiť potenciál vašej značky na maximum - pomocou brand archetypov8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Riadenie

21nov8:30Zákonník práce v roku 2024 – zmeny v praxi8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika,Pracovné právo

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X