- Podnikam.sk
- Články
- Ekonomika
- Trendy a inovácie
- Môže látka, ktorá mení farbu podľa počasia a nálady, spôsobiť odevnú revolúciu?
Môže látka, ktorá mení farbu podľa počasia a nálady, spôsobiť odevnú revolúciu?
Väčšine z nás je známe, že farby a tvary v ľuďoch budia určité emócie. Tento fakt je v súčasnosti hojne využívaný v reklame. Viete si však predstaviť látku, ktorá by sa sfarbila podľa nálady?
Da Vinciho Mona Lisa má upokojujúci efekt, zatiaľ čo Výkrik od Edvarda Muncha nás naplňuje úzkosťou. To, že farby a tvary v ľuďoch budia určité emócie, je známy fakt, ktorý je v súčasnosti dosť využívaný i v reklame. Môžu tieto vizuálne charakteristiky vzbudzovať rovnaké emócie u väčšiny populácie? A pokiaľ áno, dali by sa tieto informácie využiť ku zmene vedomia a aplikovať v bežnom živote?
Nová štúdia z Herriot-Watt univerzity vedená profesorom Georgom Styliosom hľadala odpoveď na túto otázku a prišla k nasledujúcim zisteniam.
Sledujte vzor
Štúdia pozostávala z dvoch fázy. V prvých fázach testovala desať párov vzorov na dvadsiatich účastníkoch, pričom každé sedenie trvalo niekoľko hodín. Každému z účastníkov na počítači púšťali obrázky so vzormi a prostredníctvom EEG a ECC merali ich emocionálnu odozvu. Obrázky boli zámerne čiernobiele, aby farby neovplyvnili výsledky.
Jednotlivé vzory si môžete pozrieť nižšie.
Pri analýze výsledkov tím profesora Styliose objavil dva trendy. Účastníci mali väčšie potešenie z opakujúcich sa, pravidelných vzorov oproti tým nepravidelným. Väčšie vzrušenie pociťovali pri sledovaní výrazných vzorov, tie nevýrazné ich nechali chladnými.
Je dôležité podotknúť, že potešenie a vzrušenie nie sú v oblasti neurovedy rovnaká vec. Veci, ktoré nás vzrušujú, nemusia pre nás byť aj vždy príjemné. Výzvou pre návrhárov je preto vytvoriť produkt, ktorý bude vzrušujúci a pekný zároveň.
Chytrá vlna
V druhej fáze štúdie boli vytvorené štyri inteligentné tkaniny, vyrobené pre tento účel navrhnuté elektrochromné nite. Každá z týchto látok – hovorme im napríklad „psychotextil“ – dokázala striedavo prepínať medzi dvoma vzormi.
Dve tieto textílie prepínali medzi pravidelnými a nepravidelnými vzormi, ďalšie dve medzi vzormi výraznými a nevýraznými. Testovanie bolo rovnaké na dvadsiatich účastníkoch. A výsledky potvrdili skoršie poznatky. Najviac sa ukázalo, že tak, ako sa menia vzory na látkach, menia sa i emócie u pokusných subjektov.
Tieto výsledky prinášajú fascinujúce možnosti – použitím chytrej textílie môžeme dosahovať požadovaných emócií. Predstavte si teda oblečenie, ktoré bude navrhnuté tak, aby vám zlepšilo náladu. Alebo ktoré dokáže reagovať na počasie alebo konkrétnu časť dňa.
Mohlo by sa jednať o „vizuálnu medicínu“, ktorá by bola alternatívou antidepresív. Rovnako tak by tieto chytré textílie mohli transformovať oblasť výroby, strojárenstva a tiež umenia a designu.