Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Lygia Fullbrook: Moja práca je čítať medzi riadkami

1. decembra 2013 Tlačiť

Lygia Fullbrook je koordinátorkou služby Corporate Intelligence určenej vysokopostaveným manažérom. Jej úlohou je každý deň hľadať v databázach spravodajské informácie, ktoré sa dajú využiť pre obchodné účely.

Corporate Intelligence pomáha rozhodovať sa v rizikových situáciách

Nepodniká pre seba, podniká pre firmu. Pracuje pre globálnu spoločnosť KPMG, ktorá poskytuje služby v oblasti auditu, daní a poradenstva a tam rozbieha  vlastný podnikateľský projekt. 
 
Pracujete pre globálnu firmu, máte skúsenosti zo zahraničia, no napriek tomu ste sa prihlásili na Women Entrepreneurship Forum, mentoringový program určený pre začínajúce podnikateľky. Prečo?
Tri roky som bola na materskej dovolenke a potom som sa pomaly vracala spať do pracovného tempa. Keďže mladšia dcérka mala v tom čase ešte len rok, zo začiatku som pracovala len na čiastkový úväzok. Keď sa rozbiehal tento mentoringový program, vo firme ma akurát presviedčali, aby som sa už vrátila naplno a rozbehla na Slovensku biznis so službu Corporate Intelligence,  ktorej sa venujem už dlhší čas.  
 
Otvorila sa mi teda možnosť už nielen pasívne reagovať na dopyt a poskytnúť kvalitný produkt, ale aj rozvinúť trh a urobiť osvetu o tom, prečo je to dôležité pre spoločnosti či jednotlivcov poznať pozadie svojich obchodných partnerov.  Dostala  som teda šancu vypracovať vlastný podnikateľský projekt pod záštitou firmy. KPMG mi dalo možnosť v zmysle – my ťa podporíme, ale ako to budeš robiť, je na tebe. V podstate som začínajúca podnikateľka v rámci jednej štruktúry.
 
Na aké problémy v podnikaní sa počas stretnutí Women Entrepreneurship Forum sústredíte?
Ako predať vlastnú službu. Bola som prekvapená, že základné veci som si neuvedomovala. Napríklad jednoducho pochopiteľným spôsobom predstaviť to, čo robím alebo pripraviť prezentáciu tak pútavo, aby v ľuďoch zanechala dojem.
 

 
Venovali sme sa aj strategickému plánovaniu, takže z každého stretnutia som si niečo odniesla. Moja mentorka, Zdenka Pánisová mi tiež dokázala v mnohých oblastiach poradiť, nie len z odborného ale aj z ľudského hľadiska. V situáciách, keď som mala pocit, že nič nefunguje, vedela ma úžasne podporiť a dodať mi sebavedomie pokračovať v mojej snahe. 
 
Ako koordinátorka Corporate Intelligence rozbiehate váš podnikateľsky projekt. Na čo sa v ňom zameriavate?
V prvom rade som si musela uvedomiť koho a akým spôsobom mám osloviť. Robíme rôzne marketingové aktivity, napríklad pracovné raňajky, kde sme prezentovali, o čom Corporate Intelligence je. Vytvorila som si plán, kde som sa sústredila na výber cieľovej skupiny, výber najvhodnejšieho spôsobu ako osloviť a zaručiť účasť kľúčových ľudí.
 
Pri príprave prezentácie som samozrejme využila aj poznatky, ktoré som získala počas seminárov organizovaných Women Entrepreneurship Forum. Môžem povedať, že akcia mala úspech. V konečnom dôsledku mi pomohlo aj to, že téma využitia spravodajských informácii v obchodnom styku je zaujímavá a aj veľmi aktuálna. Problém býva v tom, že ľudia si niekedy myslia, že naša práca spočíva len v „ťukaní“ mien do vyhľadávača a to je všetko. Vďaka tejto prezentácii sme im ukázali, že práca, ktorú robíme je oveľa komplexnejšia a poznatky z nej plynúce sú pre spoločnosti priam nevyhnutné. 
 

 
Kedy ste sa stretli s touto službou prvýkrát?
Keď som doštudovala Ekonomickú univerzitu na Slovensku, odišla som do Londýna, kde som pracovala na finančnom oddelení v jednej medzinárodnej firme. Vtedy sme ešte neboli v Európskej únii, takže to bola obrovská príležitosť robiť kvalifikovanú prácu v zahraničí. Na druhej strane ma to však vôbec nenapĺňalo, a preto som si po vstupe do únie hľadala iné zamestnanie. Časom sa mi podarilo zamestnať sa vo firme, ktorá sa venovala využitiu spravodajských informácií v obchodnom styku.
 

 
Začala som síce robiť na účtovnom oddelení, ale keď som pochopila, čo presne robia, vedela som, že som konečne našla prácu mojich snov. Vďaka mojim jazykovým znalostiam, teda kombinácii slovenčiny, maďarčiny a češtiny a tiež môjmu odhodlaniu sa mi po troch mesiacoch  podarilo presvedčiť vedenie, že  som ideálny kandidát na pokrytie stredoeurópskeho trhu. Tento trh bol pre nich v tom období veľmi zaujímavý a ja som bola v správnom čase na správnom mieste.
 
Čo ponúka služba Corporate Intelligence?
Je to služba určená vrcholovým manažérom, ktorá im pomáha rozhodovať sa v rizikových situáciách. Napríklad, či majú vstúpiť na nový trh, uzavrieť obchod s novou firmou, prípadne či  prijať nového zamestnanca. Manažéri mávajú väčšinou vlastnú predstavu o tom, ako tieto veci vyzerajú, lepšie povedané, majú predstavu ako by mali vyzerať. Tento obraz však nebýva vždy pravdivý.  
 
Každý, kto sa zaujíma o nové zamestnanie alebo obchod, sa snaží prezentovať v tom najlepšom svetle. Preto informácie, ktoré sa dostávajú k manažérom, sú veľakrát skreslené. Našou úlohou je zistiť, či ich budúci alebo súčasný obchodný partner, prípadne zamestnanec nie je náhodou človek s pochybnou minulosťou, prípadne či nemá prepojenia na skupiny organizovaného zločinu a na politické sféry. Na základe informácií, ktoré získavame z verejne dostupných, ale aj súkromných či platených zdrojov im vypracujeme profil, tzv. Corporate Inteligence report, kde sa pozeráme aj na ich minulosť a prepojenia na možné kauzy.
 
Manažéri sa na základe našej práce už sami rozhodnú, či chcú s daným človekom alebo firmou spolupracovať. Takýmto spôsobom im pomáhame eliminovať riziká, ktoré by mohli ich firmám poškodiť reputáciu a v konečnom dôsledku spôsobiť finančnú stratu. 
 
 

Čim chcete presvedčiť ľudí, aby využívali túto službu?

Cielene si budujeme našu databázu informačných zdrojov. Sú to zdroje do ktorých bežný človek jednak nemá prístup a veľa krát o nich ani nevie. Na internete sa vám o jednej téme či spoločnosti zobrazí aj vyše 2000 výsledkov a to je obrovské množstvo informácii, ktoré vytvárajú chaos. Navyše, často nájdete protichodné informácie. A teraz čo s tým spravíte?

 

 

To, že podnikateľ prispieva na charitu, ešte neznamená, že je to poctivý obchodník. My z takých maličkostí vytvoríme celistvú mozaiku. Vieme eliminovať nepotrebné a vyzdvihovať podstatné informácie. Vďaka našim skúsenostiam vieme čítať aj medzi riadkami. 

 

Odtlacok.jpgMôžete uviesť aj nejaký konkrétny príklad, ako to funguje v praxi?

Zastrešujem strednú a východnú Európu. Spolupracovala som napríklad so zahraničnou bankou, ktorá uvažovala nad veľkou investíciou na Balkáne. Zástupcovia balkánskej strany vyzerali byť na prvý pohľad seriózni, známi a úspešní podnikatelia. V minulosti nemali žiadne problematické vzťahy, v médiách sa o nich nič zlého neuvádzalo.

 

Po dlhšom hľadaní sme objavili článok, kde sa písalo, že otec členov spoločnosti je mafián. Na základe tejto informácie sme podnikli viacero vyšetrovaní a zistili sme, že to vôbec nie je pravda. Išlo totiž len o zhodu mien. To bol ten lepší prípad. 

 

Naša práca sa tu však neskončila. V internetovej verzii obchodného registra danej krajiny sa dajú vyhľadať informácie len za posledných pár rokov. Naši ľudia si preto vyžiadali informácie priamo zo súdu o všetkých firmách, kde mali preverovaní podnikatelia záujmy spätne až po rok 1990. Vo výpisoch týchto firiem sme potom  našli mená, ktoré boli známe v podsvetí danej krajiny. Síce to nebolo cez ich otca, ale v 90-tych rokoch zhromažďovali prvotné bohatstvo vďaka napojeniu na kriminálne organizácie. 

 

 

Slovensko je, oproti ostatným štátom, krajina s pomerne malým trhom. Nájde si tu služba Corporate Intelligence svoje miesto?

KPMG je globálna firma, máme vybudovanú sieť kontaktov a podnety k nám prichádzajú z celého sveta. Spolupracujeme s rakúskymi, nemeckými, anglickými či americkými bankami. Samozrejme naša služba nie je určená len bankám. Ak chce napríklad väčšia slovenská spoločnosť investovať v Poľsku, spojím sa so svojimi poľskými kolegami a poviem im presné inštrukcie, čo potrebujem. Dovolím si povedať, že na Slovensku nikto neposkytuje tieto služby na takej úrovni ako my.

 

Zameriavate sa na jednotlivcov alebo celú firmu?

Sú to buď jednotlivci, ale pokojne aj spoločnosť, lenže aj tá je vždy zastúpená nejakými ľuďmi. Takže, ak aj hľadáme nejaké informácie o firme, je to vždy prepojené na ľudí, ktorí za ňou stoja a riadia ju.

 

                                                                      

 

Podobne robíme ešte Pre-employment screening. Skôr, než firma prijme zamestnanca do nejakej vrcholovej pozície, chce si preveriť či to, čo tvrdí človek vo svojom životopise, je naozaj pravda. Pri týchto ľuďoch, ktorí sú na vrcholových pozíciách, sa očakáva, že sa objavili v médiách, písalo sa o nich. Zo získaných materiálov urobíme profil a zisťujeme, či nemajú záujmy aj v nejakých iných spoločnostiach. Niekedy to totiž indikuje potenciálnu hrozbu  alebo bočné úmysly.

 

O správnych formách životopisov sa už písalo veľa. Viete povedať, aké najčastejšie chyby robia uchádzači?

Ľudia zvyknú niektoré veci zamlčať, napríklad  keď pár rokov nepracovali alebo keď majú záujmy v rôznych firmách. Už to je indícia, že to do budúcna môžu zneužiť. Niekedy má firma obavy, že vlastní zamestnanci sa na úkor firmy nejako obohacujú. Mali sme prípad, kedy sme mali preveriť profily štyridsať top manažérov – aké majú záujmy, čo mali v minulosti v obchodnom registri a čo momentálne.

 

Najpodstatnejšie sú malé firmy, cez ktoré sa veľmi ľahko dajú odviesť peniaze zo spoločnosti. Radšej povedzte o sebe všetko relevantné hneď na začiatku. Vyhnete sa prípadným nedorozumeniam.

 

Nikdy ste nemali pocit, že vás firma zväzuje a je čas postaviť na vlastné nohy?

Niekoľkokrát som nad tým uvažovala, no zakaždým mi z toho vyšlo, že byť súčasťou KPMG má viac pozitív ako negatív. Navyše pracujem viac menej pre seba, hoci v rámci firmy, čo je výhoda najmä z profesionálnej stránky. Rozvíjam sa v niečom, čo mám rada a nemám zviazané ruky.

 

Momentálne necítim potrebu sa podnikateľsky osamostatniť. Dúfam, že sa mi podarí tento trh rozvíjať a  napredovať v rámci mojej firmy. Pracujem s výbornými ľuďmi a cítim, že moja práca má vysokú pridanú hodnotu. Preto pevne verím, že táto služba má na Slovensku budúcnosť. 

 

Zhovárala sa Anna Jacková, hlavné foto: Lygia Fullbrook, foto v článku: FreeDigitalPhotos.net

 

 

Mentoringový program pre ženy podnikateľky s názvom Women Entrepreneurship Forum realizuje Veľvyslanectvo USA na Slovensku v spolupráci s Vidieckou organizáciou pre komunitné aktivity. V rámci programu majú účastníčky príležitosť zlepšiť a inovovať svoje podnikateľské aktivity pod dohľadom skúsených mentorov z USA i zo Slovenska. Mentori poskytnú vybraným podnikateľkám konkrétne rady týkajúce sa riadenia podnikov a možnosti ich rastu, a zároveň im napomôžu získať potrebné sociálne zručnosti a budú ich viesť. Projekt sa realizuje  v Bratislave, Banskej Bystrici a Košiciach.

 

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Inšpirácia

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Industry 4.0
ISO
Komunikačné zručnosti
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Marketingové zručnosti
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Počítačové zručnosti
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

apríl

17apr9:30Chat GPT a jeho využitie v marketingu9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

17apr9:30Chat GPT a jeho využitie v marketingu9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

17apr9:30Chat GPT a jeho využitie v marketingu9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X