Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Martina Valešová: Netradičné podnikanie pri organizácii domácností

Martina Valešová: Netradičné podnikanie pri organizácii domácností
Martina Valešová.
27. júna 2014 Zdroj Podnikam.SK Tlačiť

Prvá profesionálna organizátorka domácností na Slovensku sa venuje aj kreatívnym kurzom a e-shopu s vintage a retro materiálmi pre hand made tvorbu.

Martina Valešová obsadila so službou Organizatorka.sk prvé miesto v kategórii E-žena Sympatia v súťaži občianskeho združenia E-ženy. Pomáha klientom nastaviť organizačný systém v  domácnosti, prispôsobený ich životnému štýlu, ktorý bude dlhodobo fungovať.

Zorganizovannie domácnosti nie je o zmene človeka

Vy ste prišli na náš trh s niečím naozaj originálnym. Kedy a ako prišla myšlienka pomáhať ľuďom organizovať ich životy?

V podstate som k tejto myšlienke prišla úplnou náhodou, keď som hľadala informácie ohľadom inej služby, a to konkrétne virtuálnej asistencie. Objavila som však organizovanie a to bolo to, v čom som sa našla. Jedným z dôvodov je určite aj to, že ja sama mám veľkú rodinu a vždy, keď bolo potrebné niečo naplánovať či vybaviť, všetci súrodenci, či rodičia, sa obracali na mňa. Takže ma tento nápad hneď nadchol a začala som si o tom zisťovať viac. V zahraničí je to veľmi známa a často využívaná služba.

Neboja sa ľudia u nás využiť takúto službu?

Tým, že služba je v podstate neznáma, veľa ľudí ju ani nevyhľadáva, keďže ani nevedia, že niečo takéto existuje. Tí, ktorí sa k službe nejakou cestičkou dostanú, musia často krát prekonať prvotný ostych, pretože organizátorke vždy odkrývajú najhlbšie vnútro svojej domácnosti. Ak sa im to podarí prekonať, uvoľnia sa a vieme sa spoločne dopracovať k naozaj pekným výsledkom. Nakoľko je služba u nás ešte neznáma, neriešim kvantum zákazníkov, ale skôr sa ich snažím informovať o tom, ako im organizátorka dokáže pomôcť v domácnosti, a že je to niečo, začo sa človek nemusí hanbiť.

Rovnako, ako bolo nezvyčajné pred desiatimi rokmi zavolať si pani na upratovanie, a dnes je to bežná vec, tak si myslím, že aj u nás sa dostaneme do štádia, kedy organizovanie domácností bude služba, ktorú budú ľudia využívať, pretože prídu na to, že ušetria svoj voľný čas, ktorý môžu venovať svojej rodine, alebo svojím koníčkom. V prvom rade budú mať lepší pocit, pretože budú vedieť doma všetko nájsť, nebudú následkom toho nervózni, čím si zlepšia kvalitu života.

Inside the modern closet 3d renderingAká je vaša klientela?

Je rôzna, no organizovanie sa hodí najmä zaneprázdneným single ľuďom. Sú to ľudia, ktorí pracujú 12-13 hodín denne a nemajú čas si zorganizovať domácnosť. Môžu to byť aj mamičky na materskej dovolenke alebo mamičky, ktoré majú viacej detí a je toho na ne príliš veľa. Je pre ne neúnosné starať sa o deti, domácnosť a navyše ešte aj pracovať.

Natrafili ste niekedy na domácnosť, ktorá sa na prvý pohľad zdala „nezorganizovateľná“?

Každé organizovanie je pre mňa výzvou, nikdy neviem do čoho idem, a preto na to ani neexistuje univerzálny manuál. Každá domácnosť odráža charaktery ľudí, ktorí v nej bývajú, takže preto je pre mňa dôležité sa s tými ľuďmi rozprávať. Je pre mňa prvoradé zistiť, aký majú životný štýl, ako žijú, na čo sú naučení, pretože mojou prácou nie je povedať im čo je najlepšie, to vôbec nie. Ja sa im iba snažím poradiť, čo je pre nich najlepšie pri ich spôsobe života.

My ľudí nemeníme, pretože človek sa zmeniť nedá, snažíme sa im len veci prispôsobiť v tom štýle, v akom oni žijú. Je pre mňa dôležité sa s klientom dobre porozprávať, lebo ak mi napríklad povie, že si oblečenie v živote do skrine nezavesí, tak ja mu zbytočne zorganizujem šatník s kopou miesta na vešanie a poviem mu, aby si vždy, keď príde z práce, veci pekne zavesil na vešiak. Keď je to vyslovene typ, že si veci radšej vešia cez stoličku, musíme to brať na vedomie, aby sme klienta nenútili do niečoho, čo nakoniec ani robiť nebude. Systém musíme nastaviť vždy tak, aby naozaj fungoval a aby sa klientom zjednodušil život.

A aký život vediete Vy? Máte ho detailne zorganizovaný, či skôr chaotickejší?

Keďže sa okrem organizovania venujem aj prevádzke internetového obchodu s materiálom na tvorenie a robím kreatívne kurzy aj pre dospelých aj pre deti, tak sama sebe občas poviem, že by sa mi dobrá organizátorka naozaj zišla. Tu asi platí známa múdrosť „obuvníkove deti chodia bosé“. Sama seba pristihnem pritom, ako sa veci na mňa kopia a bolo by dobré na chvíľku si oddýchnuť, zastaviť sa a určiť si priority, čo je dôležité viac, a čo menej. Priznávam, moja domácnosť nie je vždy perfektne zorganizovaná, pretože času je málo, ale snažím sa.

Closet full of clothes: Čo všetko mi pomôže organizátorka, teda Vy, zorganizovať?

Organizátorka pomáha organizovať nie len celú domácnosť, ale mala som klientku, ktorá chcela pomôcť ,,upratať“ len kuchyňu. Iní klienti majú záujem o pomoc s organizovaním detskej izby, alebo s úložnými priestormi. Často riešim šatníky, to je večný problém. My ženy si nikdy nemáme čo obliecť, aj keď nám skrine praskajú vo švíkoch.

Mnohokrát zákazníci pri ukladaní šatníka objavia ako keby nové kúsky, ktoré boli zahrabané niekde na dne. Snažím sa ich hlavne viesť k tomu, aby sa zamysleli, či všetky veci naozaj potrebujú, alebo či ich vedia využiť. Spolu potom vytrieďujeme veci, ktoré sú poškodené alebo zničené, ktoré oni sami už nevyužívajú, ale vedia, že by ich  niekto ešte využil.

Takéto veci sa darujú cez rôzne susedské, či kamarátske „vymieňačky“, alebo existujú organizácie, ktoré sú vďačné za každú pomoc, čím klient pomôže dobrej veci, ale aj si prevzdušní domácnosť.  Miesto v šatníku sa dá spraviť aj vytriedením sezónneho oblečenia, ktoré odložíme na iné miesto, kde nám nebudú tak zavadzať. Väčšinou klient uzná, že jeho domácnosť je zbytočne preplnená, čo je dôsledok dnešnej konzumnej spoločnosti, žiaľ. Čo sa týka ceny, tá je väčšinou hodinovou záležitosťou, alebo podľa dohody. Tým, že je to nová služba, často krát riešim cenu dohodou.

Sú klienti spokojní s tým, ako im zmeníte ich zabehnutý, aj keď nefungujúci systém? Nie sú nahnevaní, neprotestujú?

Toto sa mi ešte nestalo, ale uznávam, že keď som robila nejaké články, či už na sociálnej sieti alebo firemnej stránke, v komentároch sa mi párkrát ozvali názory, ktoré zastávajú klasickú slovenskú náturu a pozastavovali sa nad tým, čo ešte ľudia vymyslia. Veď predsa upratať si vie každý sám. Je pravda, že každý z nás vie, že by mal mať poriadok v skrini, žeby nemal mať tú kopu nahromadených vecí vo vstupnej hale, že by mal vytrieďovať zimné a letné oblečenie, ale buď nato nemá čas, má iné priority, alebo mu to jednoducho nie je vlastné.

Aká je najbežnejšia reorganizácia a ako prebieha?

Najbežnejší postup je forma konzultácie, neupratovali sme dané miesto, ale posúvali sme sa pomaly od jednej poličky k druhej, z miesta na miesto. Riešili sme, aké veci tam sú, a či by tam aj mali ostať, či by sme ich na inom mieste nevyužili lepšie. Zatiaľ boli mojimi klientmi len samé ženy, a tie si vždy pri konzultácii píšu poznámky a domáce úlohy, na čom všetkom musia popracovať.

Clothes rack with stacked clothes for male and female, with jeans, tshirts, scarves, hats and more

Po dohodnutom časovom odstupe sme si dohodli ďalšiu konzultáciu a spoločne zisťujeme, či klientka domáce úlohy splnila a či zmeny mali pre ňu pozitívny prínos. Takže väčšinou klientkam pomáham formou konzultácie, a nie že ja sama im pomáham zbavovať sa prebytočných vecí. Je to tak časovo náročné, že by si to vyžadovalo aj niekoľkodňovú spoločnú prácu. Okrem toho, každý z nás má doma poskrývané svoje intímne veci, ktoré neukazujeme každému, do takýchto súkromných zón ja ani nevstupujem, pokiaľ si to klient vyslovene neželá.

Po nejakom čase zvykne prebehnúť telefonická kontrola klientov. Zisťujem, ako sa im darí, poprípade prepacujeme nejaké záležitosti. Musím povedať, že ohlasy na organizovanie mám veľmi dobré, klientky sú spokojné. Je to však naozaj časovo náročné, už len také upratovanie skrine. Musíte všetko vyskúšať, či vám to je dobré, potom sa musíte rozhodnúť čo si necháte a čo nie, a to zaberie aj celý deň. Preto sa organizovanie rieši na etapy.

Vašou ďalšou aktivitou  sú kreatívne kurzy a workshopy, čo všetko sa na nich človek naučí?

S kurzami som začala, pretože mne osobne sa veľmi páči vintage a retro štýl, čiže taký starý vzhľad. Sama som začala tvoriť v tomto štýle, väčšinou s papierom a pečiatkami, vytvárame rôzne zápisníky, pohľadnice, recyklujeme, ozdobujeme krabice, či fľaše. Na kurzoch sa učíme aj ako užitočne využiť nepotrebné veci z domácnosti. Vlastne vďaka týmto kurzom som spustila e-shop s materiálom, ktorý som aj ja sama pri tvorení používala.

Aj pri kreatívnych kurzoch platí, že klientky sú väčšinou ženy. Kurzy prispôsobujem hlavne pre začiatočníčky a podporujem ženy v tvorení, lebo často krát sa mi stane, že príde pani na kurz a vopred ma upozorní, aká je nešikovná, a že v živote si nič pekné nevytvorila. Nie je pre mňa väčšej radosti, ako keď z kurzu klientky odchádzajú vysmiate a objavili v sebe niečo nové, novú schopnosť, o ktorej predtým možno ani nevedeli.

Ako kurzy vyzerajú?

Stále miesto, dielničku pre kurzy ešte nemám, je to môj veľký sen. Kurzy robím v prenajatých priestoroch, buď niekde v Bratislave alebo Pezinku, aj v Trnave sme robili kurz a nie je problém sa prispôsobiť klientom. Je možné, aby kurzy prišli k vám domov, napríklad, keď sa dohodne partia klientiek, tak nie je problém zájsť priamo za nimi. Oni majú svoj babinec, pokecajú, a popritom spolu tvoríme. Ozdobujeme rámiky alebo krabičky, a to všetko za pomoci úplne jednoduchých techník. Je perfektné, že pritom zrelaxujú, a ešte majú z toho aj dobrý pocit. Materiály a pomôcky vždy zaobstarám ja, vy ako zákazník musíte len na kurz prísť a jediné, čo si musíte doniesť, je chuť tvoriť.

Na kurzoch vždy vyrábame veci, ktoré sú nie len pekné, ale aj praktické. Kurzy vediem ja, ale už mám jednu šikovnú lektorku, ktorá mi pomáha pri detských dielňach. Robím aj lektorské kurzy, takže keby sa chcel tomu niekto do budúcna venovať, je možné sa na kurz prihlásiť a začať prípadnú spoluprácu.

Vedeli by ste povedať teraz v rýchlosti nejaký rýchly návod na výrobu niečoho pekného?

Vždy je lepšie si veci aj prakticky vyskúšať ako len prečítať, človek si to lepšie zapamätá a naučí. Rýchly návod na výrobu niečoho pekného? Tak napríklad obyčajná krabica, ktorú oblepíte tapetou alebo veľkou samolepkou, alebo sklenené fľaše, ktoré si taktiež oblepíte, alebo dozdobíte nejakou čipkou, či stužkou. Napríklad aj plechovky sa dajú pekne využiť, keď z nich strhnete obal, viete ju použiť ako vázičku alebo ako stojan na perá. Nápadov je naozaj veľa, fantázii sa medze nekladú.

Aké máte plány do budúcna?

Plánov mám strašne veľa. Chcela by som pomáhať hľadať u ľudí lásku k tvoreniu, a to nie len v mladom veku, ale chcela by som sa orientovať na starších ľudí. Čím idete od nás na západ zisťujete, že práci s pečiatkami a papierom sa venujú hlavne staršie generácie. U nás je zažité, že maminy a staré mamy štrikujú a háčkujú a práca s papierom je pripisovaná deťom.

Potom časom by som chcela otvoriť dielničku a obchodík, a čo sa týka organizovania, budem naďalej pokračovať v organizácii a hlavne vysvetľovaní výhod takejto služby. Verím, že čoskoro sa organizovanie stane na Slovensku bežne využívanou službou. Chcela by som ešte podotknúť, že občianske združenie E-ženy znamená pre mňa veľa a prvé miesto ma veľmi potešilo, bola som naozaj veľmi nadšená. Bola som prekvapená, že som sa vôbec umiestnila a je to pre mňa veľkým uznaním od ostatných členiek.

Zhovárala sa SiImona Molčanová, Foto: archív autorky, foto WAKI a Fotobanka Pixmac.

Súvisiace články v seriáli "Úspešní podnikatelia"

Zobraziť všetky články v seriáli "Úspešní podnikatelia"

Témy

Chcem začať podnikaťMartina ValešováPodnikam

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Motivácia

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

august

05aug9:00WEBINÁR: Transferové oceňovanie, dokumentácia transferového oceňovania a zmeny v roku 20209:00 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:DzP

06aug9:00WEBINÁR: Zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia a transferové oceňovanie9:00 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Legislatíva a zákony

07aug9:00WEBINÁR: Ako sa vyhnúť chybám v reklamačnom procese?9:00 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Legislatíva a zákony

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt
OK

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies

X