Mýtne pokuty by sa mali znížiť zhruba o polovicu
Sadzby pokút za porušenie mýtnych pravidiel by sa mali znížiť asi už od apríla.
Návrh predloží v parlamente poslanec Smeru-SD Maroš Kondrót
Mýtne pokuty pre cestných dopravcov by sa mali znížiť približne na polovicu. Tento návrh predloží v parlamente poslanec Maroš Kondrót (Smer-SD). Po stretnutí so zástupcami ministerstiev dopravy a vnútra o tom v utorok informoval podpredseda Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) Róbert Huran.
Sadzby pokút za porušenie mýtnych pravidiel by sa tak podľa neho mali znížiť od apríla. „Budú spokojní viacerí autodopravcovia, ktorí sa nebudú musieť obávať likvidačných pokút,“ povedal Huran.
Napríklad, za užívanie spoplatnených ciest bez úhrady mýta je v súčasnosti pokuta maximálne 1 500 eur a po novom by sa mala znížiť najviac na 700 eur. Pokuty boli pôvodne nižšie, ale neskôr sa prudko zvýšili a autodopravcovia preto žiadali o ich zníženie.
„Nie je predsa možné, ak spravíte drobný priestupok, aby ste platili pokuty 1 500 – 2 500 eur, ktoré sú likvidačné. Je to neúnosné pre bežného zamestnanca, aby takéto pokuty platil,“ dodal Huran. Tvrdí, že po znížení pokút sa neobáva nárastu prehreškov proti pravidlám, lebo bude mať skôr preventívny, ako likvidačný efekt.
Dopravcovia nechcú platiť nemecké minimálne mzdy
Zástupcovia UNAS-u a ministerstva dopravy sa podľa Hurana zhodli, že uplatňovanie zvýšenej minimálnej mzdy v Nemecku vo výške 8,50 eura na hodinu od roku 2015 aj pre zamestnávateľov zo zahraničia, je zrejme v rozpore s pravidlami Európskej únie.
„Ministerstvo bude v rámci V4 a pobaltských štátov rokovať 27. a 28. marca v Berlíne o tejto otázke. V prípade, ak s nemeckou stranou nedôjde k dohode, tak nie je vylúčená ani žaloba zo strany Európskej komisie proti porušovaniu zmluvy o EÚ,“ uviedol Huran. Keby slovenské firmy, prepravujúce tovar do Nemecka, mali platiť nemeckú minimálnu mzdu svojim vodičom, podľa neho by stratili konkurencieschopnosť.
„Nebránime sa, aby sa mzdy postupne navyšovali, ale u nás ešte nie sú na takej úrovni ako v Nemecku,“ dodal.
Autodopravcovia rokovali aj o problémoch so získavaním vodičov
Náklady súvisiace so získaním tohto oprávnenia totiž dosahujú aj tritisíc eur. „Mnohých to odrádza, aby vykonávali profesiu vodiča. Otvorili sme túto tému a budeme apelovať na to, aby sa podmienky profesionálnych vodičov zjednodušili, hlavne zlacneli,“ uviedol Huran. Ďalšou témou stretnutia boli podmienky vydávania licencií pre autobusovú dopravu. Tie sa však budú riešiť na úrovni samosprávnych krajov, ktoré to majú v kompetencii.
„Únia autodopravcov má takisto záujem zlepšiť bezpečnosť na cestách. Preto sme vyzvali ministerstvo dopravy aj vnútra, aby došlo k prehodnoteniu viacerých zákazových značiek,“ priblížil Huran. Napríklad, úsek cesty Oravská Lesná – Vychylovka je zablokovaný pre zákazovú značku pre nákladné autá.
„Spôsobuje to mnohým dopravcom veľké problémy, nakoľko musia obchádzať až 150 kilometrov popod Strečno,“ dodal podpredseda UNAS-u. Keby bol spomínaný úsek otvorený, podľa neho by sa odľahčila aj doprava na kritickom úseku pri Strečne. Proti otvoreniu úseku cesty pre nákladnú dopravu sú niektorí starostovia. UNAS pripravuje zoznam krízových úsekov, na ktorých žiada odstrániť značky so zákazom vjazdu.