- Podnikam.sk
- Články
- Manažment
- Motivácia zamestnancov
- Negatívne aspekty tímbildingu. Tímbilding nemá byť krčmová zábava
Negatívne aspekty tímbildingu. Tímbilding nemá byť krčmová zábava
Firmy považujú tímbilding za magický nástroj budovania a utužovania kolektívu. Až niekedy zabúdajú na to, že každá minca má dve strany.
Zdravá, či nezdravá súťaživosť?
Firemné tímbildingy medzi jednotlivými spoločnosťami sú skvelé. Pozor však, ak budete súťažné disciplíny organizovať v rámci jednej firmy. Zdravá súťaživosť sa môže veľmi rýchlo zvrtnúť na pocit, že niektorá skupina pracovníkov nie je dosť dobrá. Potom to môže prenášať aj nerovnosť do pracovného prostredia, vysvetľuje Alexander Kjerulf, zakladateľ spoločnosti Woohoo a expert na šťastie v práci. Omnoho lepšie je siahať po tímbildingových aktivitách, ktoré jednotlivých členov tímu dopĺňajú. Tím by mal zvíťaziť ako celok, nie ako jeden víťaz druhý porazený. Preto je lepšie voliť kurzy prežitia, kde si môžu hráči pomáhať. Vo futbale naopak môžu vygradovať neželané emócie.
Tímbilding pre tímbilding
Jednou z častých negatív športovej, vzdelávacej, alebo zábavnej akcie je malé prepojenie s praxou. Preto Alexander Kjerulf nabáda na vytváranie schém, ktoré nielen zabavia samotných účastníkov, ale na princípe hry bude možné ukázať tímu, ako môžu svoje zručnosti a schopnosti použiť napríklad v obchodnej praxi, pri získavaní zákazníka, alebo naopak, čoho sa strániť. Pri hre sa ľudský mozog učí najrýchlejšie a vníma lepšie okolité prostredie. Na porade tak môže práve príklad zo spoločného tímbildingu ilustrovať, ako veci fungujú nielen na ihrisku, ale aj v praxi. Bez prepojenia na reálne pracovné nasadenie sa tak akcia pre tím stáva len vyplytvanými financiami.
Po pracovnej dobe to nefunguje
Jedným z negatívnych aspektov tímbildingových aktivít je ich odohrávanie sa mimo pracovného času. Súčasné trendy tímbildingov už preto upustili z dlhých pobytov v kúpeľoch, či niekoľkodňových aktivít. Joe Mullich, odborník na vzdelávanie dospelých, ktorý získal niekoľko ocenení v tejto oblasti pre Wall Street Journal vyjadril trend, ktorý vidieť medzi svetovou elitou. Krátke, zato „sladké“ spoločné aktivity. Maľovanie, poobedný kurz atraktívneho vzdelávania, zážitkové školy čaju, vína, vychutnávania, wellness a podobne. Deseri Garcia, odborníčka na tímbildingové aktivity radí medzi top trendy technologické hry napríklad v rámci pretekov dronov, interaktívne tímbildingy s výmenou medzinárodných skúseností. Trendy sú aj dobrodružné hry. Cieľom je totiž kolektív motivovať, združiť a nie rozvádzať, nakoľko ani v tej najlepšej firme nie sú ľudia homogénni. Problém nastáva najmä pri zmiešavaní introvertov s extrovertmi.
Chýba koncept
Podstatnou črtou sa okrem zábavy stáva aj rozvoj kolektívu a možnosť dozvedieť sa niečo nové. Na toto mnoho firiem zabúda. Tímbilding totiž nemá byť krčmová zábava. Je možnosťou ako spoznať krásy prírody, sveta, využiť technické novinky, ochutnať veci nad rámec bežných hraníc, rozvinúť zmyselné aj intelektuálne poznanie. Pri tímbildingu zároveň získavate prehľad o tom, kto sa rád vzdeláva a rastie aj osobnostne. Takí ľudia sú pre firmu veľmi cennými. Ak sa zvrhne na úroveň krčmovej zábavy, je akýkoľvek pozitívny efekt zabitý.
Vytváranie nezdravých vzťahov
Vo väčšine prípadov milostné vzťahy na pracovisku neprospievajú tímovému duchu. Často sú práve tímbildingy miestom, kde medzi kolegami vznikajú aj iné ako pracovné spojenia. Často ostáva nezodpovedanou otázkou, či pokračovať nadriadenému v tykaní, ako sa správať ku kolegyni, s ktorou sa spoločný rozhovor pri víne pobral aj osobnejším smerom. Niekoľkodňové tímbildingy vnášajú riziko aj nie celkom štandardných vzťahov do pracovného kolektívu. To dokonca platí nielen v prípade sympatií, ale napríklad aj hádok.
Prehĺbenie rozdielov
Tímovosť je skutočne základná premisa úspechu firmy. Všetci za jeden povraz, skupinové riešenia. Problém však je, ak v tíme operujú aj jednotlivci, lídri, samostatní jazdci. Susan Cain vo fenomenálnej knihe Ticho z pozorovaní zistila, že je problém, ak je spojenie introvertov s extrovertmi príliš intenzívne. V tíme vie každý pracovať v prospech celku, no v prípade tímbildingových aktivít sa introverti málokedy stávajú spoločensky odviazanými, bezprostrednými, dokonalými spoločníkmi na zábavu aj hry. Preto môže práve snaha o vytvorenie priateľskej atmosféry prehlbovať psychologické rozdiely. Na pracovisku dokáže v jednom tíme dokonale fungovať symbióza introvertov s extrovertmi, no pri spoločenských hrách to byť nemusí. Získaná nevraživosť sa následne môže preniesť aj do pracovnej sféry.
Čo možno považovať za úspešný tímbilding?
Efektívny tímbilding má niekoľko základných charakteristík, ktoré si po jeho absolvovaní treba všímať. Ak ich nemá, je viac ako isté, že išlo prinajmenšom o mrhanie zdrojov, alebo prevládli práve zmienené negatívne aspekty.
- Hlbšie porozumenie medzi spolupracovníkmi
- Kolegovia si vedia pomôcť v slabých stránkach
- Tím pri riešení úloh pracuje viac spoločne
- Zvýšila sa dravosť, túžba a chuť robiť veci spolu
- Tím má pocit, že je dobrý v tom, čo robí
- Všetkým ostáva pocit dobre využitého času