Niekoľko jednoduchých trikov, ako ľahko nadväzovať kontakty
Mnohí ľudia sú presvedčení o tom, že schopnosť s ľahkosťou nadväzovať kontakty je prirodzená len niektorým vyvoleným šťastlivcom, ktorí s ňou narodili.
Je naozaj veľmi ľahké prepadnúť tejto mylnej predstave, skutočnosť je však úplne iná. Každý z nás je schopný osvojiť si túto zručnosť, je to len záležitosť našej emocionálnej inteligencie (EQ). Ak ste sa s týmto pojmom ešte nestretli, tak možno povedať, že emocionálna inteligencia je schopnosť ľudí kontrolovať vlastné emócie, ako aj emócie iných ľudí. S emocionálnou inteligenciou sa však nerodíme, ale rôznymi praktikami si ju vieme počas života zlepšovať.
Prieskum vedený Matthewom Liebermanom na Kalifornskej univerzite v uvedenej súvislosti odhalil, že byť spoločenským je pre ľudí rovnako dôležité, ako potreba prijímať potravu, mať prístrešok a prístup k pitnej vode. Lieberman pritom zistil aj to, že bolesť zo straty vzťahu cítíme v rovnakej časti mozgu, ako fyzickú bolesť.
Primárnou funkciou tejto časti mozgu je upozorňovať nás na hrozby v súvislosti s prežitím. Pomocou nej si tiež uvedomujeme, aké dôležité je mať spoločenské kontaky s inými ľuďmi. Ľudia sú podľa neho predurčení na to, aby boli spoločenskí.
S ohľadom na uvedené ste si teraz možno aj vy povedali, že by malo byť jendoduché nadväzovať kontakty s inými ľuďmi. Nanešťastie, nie je to tak vždy. Proti nášmu vlastnému záujmu totiž pracujú rôzne faktory, ako naša vlastná hanblivosť, plachosť, cynizmus, pýcha, súťaživosť, žiarlivosť či arogancia.
Niektoré nasledujúce tipy od webového portálu Entrepreneur.com vám preto môžu pomôcť prekonať uvedené nedokonalosti a môžu vám pomôcť zdokonaliť schopnosť nadväzovať kontakty s inými ľuďmi.
Zanechajte silný prvý dojem
Prieskum ukázal, že väčšina ľudí sa rozhoduje o tom, či sa im zapáčite, na základe prvých siedmych sekúnd vášho stretnutia. Zvyšok konverzácie následne trávia tým, že sa vnútorne presviedčajú o tomto svojom pocite. Znie to asi strašne, ale aj toto vám môže pomôcť pri zoznamovaní sa s novými ľuďmi.
Nebuďte povrchní
Pri prvých rozhovoroch s neznámymi ľuďmi zvykneme hovoriť o povrchnejších témach, vykresľujeme sa v lepšom svete, či sa zhovrárame o počasí a iných všeobecných témach. Ak však chcete niekoho nového zaujať a nadviazať s ním kontakt, skúste ísť trošku hlbšie. Nemusíte byť pritom príliš osobní. Stačí, ak ukážete, čo vás zaujíma a z čoho ste prípadne nadšení. Ľudí to oslovuje a majú tendenciu nasledovať takto otvorených jedincov.
Nesúďte
Sarkazmus, kritika, či nevhodné vtipy zatvárajú dvere. Ľudia pri nich majú pocit, že ich súdite, aj keď neboli priamo adresované im. Miesto toho im radšej ukážte empatiu, súcit a porozumenie. Nemusíte pritom ani súhlasiť s ich názormi, ale ak ukážete, že dokážete pochopiť ich správanie, získate si ich priazeň na vašu stranu.
Hľadajte dobro
Často to vyzerá aj tak, že naša spoločnosť sa radšej obracia k cynizmu a hľadá rôzne dôvody, ako nemať rada ľudí. Tento hlas však treba pri prvom náznaku umlčať. Koncentrujte sa na dobro a v každom hľadajte pozitívne stránky. Každý z nás má svoju cestu a myslite na to, že cestu daného človeka nepoznáte a preto jej nedokážete porozumieť.
Usmievajte sa
Úsmev roztápa ľady. Toto staré porekadlo platí aj dnes. Ľudia prirodzene a podvedome odrážajú reč tela človeka, s ktorým sa rozprávajú. Ak teda chcete, aby vás mali radi, usmievajte sa na nich počas rozhovoru a oni vám to podvedome opätujú a budú mať z vás dobrý pocit.
Volajte ich menom
Vaše meno je základnou časťou vašej identity a znie to úžasne, keď ho ľudia používajú. Používajte preto meno človeka, kedykoľvek na to bude príležitosť. Nemusí to byť len pri samotnom pozdrave. Ak ste si nezapamätali meno daného človeka, neváhajte sa naň spýtať a používať ho. Má to blahodarné účinky.
Všetky vyššie uvedené tipy, ako aj mnohé ďalšie, sa dajú natrénovať, chce to len čas, úsilie a trpezlivosť. Netreba sa pritom vzdávať hneď pri prvom neúspechu. Z noci do rána nikto učený nespadol.
Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. V praxi sa venuje copywritingu, prekladateľskej činnosti a korporátnemu právu.