V súvislosti s koronavírusom vláda schválila už viacero opatrení, ktoré majú zmierniť dopad pandémie na podnikateľov. V článku sme sa zamerali na opatrenia v oblastisprávy daní a správnych poplatkov.
Daňový subjekt, ktorý nie je povinný komunikovať s finančnou správou elektronicky prostredníctvom portálu finančnej správy a zároveň nejde o také podanie, ktoré má predpísanú štruktúrovanú formu (napr. daňové priznanie), môže počas pandémie, podať podanie aj iným elektronickým spôsobom, akým je napr. e-mail. Takéto podanie nie je potrebné doručiť do piatich dní aj v listinnej podobe. Finančná správa ho bude považovať za doručené aj bez tohto doplnenia. Najjednoduchším spôsobom takéhoto podania je, že daňový subjekt svoje podanie vytlačí a podpíše a následne naskenuje alebo odfotí, a pošle ho ako prílohu finančnej správe prostredníctvom e-mailu.
V prípade, ak by malo takéto podanie nedostatky, správca dane, takým istým elektronickým prostriedkom ako použil daňový subjekt, t. j. tiež e-mailom, vyzve daňový subjekt na opravu alebo doplnenie tohto podania a súčasne ho poučí o následkoch spojených s neodstránením nedostatkov. Toto sa však nevzťahuje na osoby, ktoré sú povinné doručovať finančnej správe podania elektronickými prostriedkami a na podania, ktoré majú predpísanú štruktúrovanú formu.
Zmeškanie lehoty
Zmeškanie lehoty, ktorá uplynula počas obdobia pandémie, sa odpustí, ak daňový subjekt zmeškaný úkon vykoná najneskôr do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie. To neplatí pre podanie daňového priznania, kontrolného výkazu a súhrnného výkazu a platenie dane a preddavkov na daň. Ak daňový subjekt počas obdobia nevykoná určitý úkon (napr. podanie odvolania, predloženie dokladov správcovi dane, atď.) v zákonom stanovenej alebo správcom dane požadovanej lehote, zo zákona sa mu odpustí zmeškanie tejto lehoty. Zo strany daňového subjektu teda nie je potrebná žiadosť o odpustenie zmeškania lehoty, ale je potrebné, aby v náhradnej lehote (do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie) vykonal predmetný úkon. Takéto odpustenie zmeškania lehoty sa okrem daňových priznaní, kontrolného výkazu a súhrnného výkazu nemôže aplikovať ani na také povinnosti, na ktoré neexistuje lehota na plnenie, napr. niečo strpieť alebo niečoho sa zdržať. Ide napr. o predbežné opatrenie alebo záložné právo podľa daňového poriadku.
Doručovanie
Ak sa počas obdobia pandémie doručuje písomnosť do vlastných rúk prostredníctvom poštového podniku, postupuje sa podľa podmienok doručovania poštových zásielok určených poštovým podnikom. Ak si nevyzdvihne fyzická osoba alebo právnická osoba písomnosť do konca lehoty, v ktorej bola uložená poštovým podnikom, považuje sa posledný deň tejto lehoty za deň doručenia, aj keď sa takáto fyzická osoba alebo právnická osoba o uložení nedozvedela. O uložení písomnosti pošta vhodným spôsobom vyrozumie fyzickú alebo právnickú osobu (žltý papierik do poštovej schránky).
Prerušenie daňovej kontroly
Daňová kontrola sa prerušuje na žiadosť daňového subjektu odo dňa nasledujúceho po dni podania žiadosti do skončenia obdobia pandémie. Ak daňový subjekt žiadosť o prerušenie daňovej kontroly nepodá, v jej vykonávaní sa bude naďalej pokračovať. Právne účinky úkonov vykonaných do dňa podania žiadosti daňového subjektu o prerušenie daňovej kontroly zostávajú zachované.
V doteraz prerušený daňových kontrolách, ktoré boli prerušené v zmysle zákona č. 67/2020 Z. z., sa bude pokračovať, ak neboli prerušené na žiadosť daňového subjektu alebo ak pominuli dôvody, pre ktoré sa daňové kontroly prerušili. Ak daňový subjekt podá žiadosť o prerušenie takejto daňovej kontroly, tak sa táto kontrola znovu preruší, a to odo dňa nasledujúceho po dni začatia daňovej kontroly. Ak však daňové kontroly už boli na žiadosť daňového subjektu prerušené, alebo ak ešte nepominuli dôvody, pre ktoré boli daňové kontroly prerušené podľa § 61 daňového poriadku (napr. z dôvodu medzinárodnej výmeny informácii), tieto daňové kontroly zostávajú naďalej prerušené.
Ak daňový subjekt nepožiada o prerušenie daňovej kontroly, pri úkonoch v daňovej kontrole sa odpustenie zmeškania lehoty neuplatní. Lehoty na vykonanie úkonov začnú plynúť odznova. Daňový subjekt nemôže namietať, že správca dane neprihliadol na mimoriadne okolnosti a nerešpektoval ustanovenie o automatickom odpustení zmeškania lehoty, avšak naďalej má možnosť požiadať o odpustenie zmeškania lehoty podľa daňového poriadku.
Zverejňovanie v zoznamoch finančnej správy
Počas obdobia pandémie Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky neaktualizuje zverejnený zoznam daňových dlžníkov, zoznam platiteľov dane z pridanej hodnoty, u ktorých nastali dôvody na zrušenie registrácie a zoznam vymazaných platiteľov dane z pridanej hodnoty. Daňové subjekty, ktoré nezaplatia daň v období pandémie, alebo u nich nastali v období pandémie dôvody na zrušenie registrácie na dani z pridanej hodnoty, nebudú zverejňované v zoznamoch vedených finančným riaditeľstvom. Uvedeným ustanovením sa zabráni negatívnym účinkom, ktoré by mohli v dôsledku zverejnenia daňových subjektov v zoznamoch nastať, napr. by daňový subjekt nedostal dotáciu, úver a pod.
Prerušenie daňového konania
Aj daňové konanie, ktoré začne počas obdobia pandémie, sa preruší na žiadosť daňového subjektu. Daňové konanie sa prerušuje na žiadosť daňového subjektu odo dňa nasledujúceho po dni podania žiadosti do skončenia obdobia pandémie. Ak daňový subjekt žiadosť o prerušenie daňového konania nepodá, bude sa v ňom naďalej pokračovať. Právne účinky úkonov vykonaných do dňa podania žiadosti daňového subjektu o prerušenie daňového konania zostávajú zachované.
V doteraz prerušený daňových konaniach, ktoré boli doteraz prerušené v zmysle zákona č. 67/2020 Z. z., sa bude pokračovať, ak neboli prerušené na žiadosť daňového subjektu alebo ak pominuli dôvody, pre ktoré sa daňové konania prerušili. Ak daňový subjekt podá žiadosť o prerušenie takéhoto daňového konania, tak sa toto konanie znovu preruší, a to odo dňa nasledujúceho po dni začatia daňového konania. Ak však daňové konanie už bolo na žiadosť daňového subjektu prerušené, alebo ak ešte nepominuli dôvody, pre ktoré boli daňové konania prerušené podľa § 61 daňového poriadku, tieto daňové konania zostávajú naďalej prerušené.
Ak daňový subjekt nepožiada o prerušenie daňového konania, pri úkonoch v daňovom konaní sa odpustenie zmeškania lehoty neuplatní. Lehoty na vykonanie úkonov začnú plynúť odznova. Daňový subjekt nebude môcť namietať, že správca dane neprihliadol na mimoriadne okolnosti a nerešpektoval ustanovenie o automatickom odpustení zmeškania lehoty, avšak naďalej má možnosť požiadať o odpustenie zmeškania lehoty podľa daňového poriadku.
Zánik práva vyrubiť daň a premlčanie a zánik práva vymáhať daňový nedoplatok
Počas obdobia pandémie sa prerušuje plynutie lehoty na zánik práva vyrubiť daň, plynutie lehoty, v ktorej sa premlčuje právo na vymáhanie daňového nedoplatku, a plynutie lehoty na zánik práva vymáhať daňový nedoplatok, aby nedošlo prijatím všetkých opatrení v období pandémie k zániku týchto práv.
Daňové nedoplatky
Za daňový nedoplatok sa nepovažuje dlžná suma dane, ktorej lehota splatnosti uplynie počas obdobia pandémie a ktorú daňový subjekt zaplatí alebo odvedie do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie.
To znamená, že na daňový subjekt, ktorému síce daňový nedoplatok počas obdobia pandémie vznikol, pretože nemal ako daň zaplatiť, sa bude pozerať, ako keby tento daňový nedoplatok nemal, ak ho následne v náhradnej lehote zaplatí. Ak však daňový subjekt túto daň nezaplatí ani v náhradnej lehote, bude sa znovu považovať za daňový nedoplatok, a to odo dňa nasledujúceho po uplynutí tejto náhradnej lehoty na jeho zaplatenie.
Ak daňový subjekt neuhradí daň, ktorej splatnosť je 25.05.2020, táto daň sa nestáva daňovým nedoplatkom, ak ju daňový subjekt uhradí do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie. Napríklad, ak obdobie pandémie skončilo 30. 6. 2020, uvedenú daň má daňový subjekt uhradiť do 31. 7. 2020. Ukladanie sankcií za nesplnenie povinnosti zaplatiť daň načas, nie je týmto ustanovením dotknuté. Ak daňový subjekt daň nezaplatí načas, bude mu vyrubený úrok z omeškania.
Daňové preplatky
Daňový preplatok na dani z príjmov, ktorý si daňový subjekt uplatní v daňovom priznaní k dani z príjmov podanom počas obdobia pandémie, správca dane daňovému subjektu vráti do 40 dní od konca kalendárneho mesiaca, v ktorom daňový subjekt podal daňové priznanie k dani z príjmov. Daňový preplatok na dani z príjmov, ktorý si daňový subjekt uplatnil v daňovom priznaní k dani z príjmov za zdaňovacie obdobie, ktorým je kalendárny rok 2019, podanom od 1. januára 2020 do začatia obdobia pandémie, správca dane daňovému subjektu vráti do 40 dní od 31. marca 2020. Preúčtovanie takýchto daňových preplatkov podľa daňového poriadku týmto ustanovením nie je dotknuté.
Príklad:
Daňovník podá daňové priznanie k dani z príjmov fyzickej osoby za zdaňovacie obdobie 2019 počas obdobia pandémie, napr. 15.4.2020, v ktorom si vyčísli daňový preplatok v sume 400 eur. Správca dane vráti tento daňový preplatok do 40 dní od konca kalendárneho mesiaca, v ktorom bolo daňové priznanie podané, t. j. najneskôr do 10.6.2020.
Príklad:
Daňovník podal daňové priznanie k dani z príjmov právnickej osoby za zdaňovacie obdobie 2019 ešte pred obdobím pandémie, napr. 10.3.2020, v ktorom si vyčísli daňový preplatok v sume 400 eur. Správca dane vráti tento daňový preplatok do 40 dní odo 31. marca 2020, t. j. najneskôr do 10.5.2020.
Ak však daňový preplatok vznikol daňovníkovi preto, že uhradil vyššiu sumu dane než ako bola vyčíslená v daňovom priznaní, musí si daňovník podať žiadosť o vrátenie daňového preplatku, pričom postupuje sa podľa § 79 daňového poriadku. Postup podľa § 79 daňového poriadku sa uplatní aj na prípad, ak daňový subjekt v daňovom priznaní k dani z príjmov nepožiada o vrátenie daňového preplatku, ale následne podá žiadosť o jeho vrátenie, pričom pokuta za prípadné zníženie uplatneného preplatku sa uloží.
Odloženie daňovej exekúcie
Daňová exekúcia sa počas obdobia pandémie odkladá. Právne účinky úkonov vykonaných počas obdobia pandémie do dňa účinnosti tohto zákona zostávajú zachované.V daňových exekúciách sa bude pokračovať po skončení obdobia pandémie.
Správne delikty a sankcie
Daňový subjekt sa zbaví zodpovednosti za porušenie povinnosti podať dodatočné daňové priznanie k dani z príjmov v ustanovenej lehote, ak táto lehota uplynula počas obdobia pandémie a ak daňový subjekt túto povinnosť splní do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie.
Za správny delikt, ktorého sa dopustí ten, kto uvedie v dodatočnom daňovom priznaní k dani z príjmov sumu, ktorá v porovnaní so sumou uvedenou v daňovom priznaní k dani z príjmov predstavuje zvýšenie dane z príjmov, sa pokuta podľa osobitného predpisu počíta do dňa začatia obdobia pandémie.
Správca dane nevyrubí úrok z omeškania podľa osobitného predpisu, ak daňový subjekt zaplatí do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie v ustanovenej výške alebo vo výške určenej v rozhodnutí správcu dane daň z príjmov, ktoré sa stali splatnými počas obdobia pandémie.
Za správny delikt, ktorého sa dopustí ten, kto uvedie v daňovom priznaní k dani z príjmov daňový preplatok na dani z príjmov, ktorý je vyšší ako daňový preplatok, ktorý mal v daňovom priznaní k dani z príjmov uviesť, správca dane uloží pokutu vo výške 100 % z uvedeného rozdielu. Tento rozdiel je daňový subjekt povinný vrátiť.
Pokuta sa neuloží, ak daňový subjekt podá daňové priznanie k dani z príjmov, ktorým si zníži daňový preplatok na dani z príjmov pred jeho vrátením.
Platenie správnych poplatkov
Počas obdobia pandémie sa za úkony a konania správnych orgánov, ktoré sú potrebné na zmiernenie negatívnych následkov pandémie, správny poplatok neplatí. Neplatenie správneho poplatku sa týka všetkých žiadostí a podnetov na vykonanie spoplatneného úkonu alebo konania orgánu finančnej správy podaných počas obdobia pandémie, ktoré sú potrebné na zmiernenie negatívnych následkov pandémie.
V prípade ak daňovník požiada správcu dane o splátkový kalendár na zaplatenie dane z DPH (z dôvodu pandémie nemá dostatok finančných prostriedkov na zaplatenie), správny poplatok v období pandémie neplatí, pretože spoplatený úkon je potrebný na zmierenie negatívnych následkov pandémie.
Zaplatiť správny poplatok nemusíte ani v prípade žiadosti o potvrdenie o tom, že nemáte nedoplatok na dani kvôli úveru na preklenutie nepriaznivej finančnej situácie, nakoľko úkon súvisí so zmiernením negatívnych následkov pandémie. Ak však úver nepotrebujete z dôvodu preklenutia nepriaznivej finančnej situácie, ale z iných dôvodov, ste povinný zaplatiť správny poplatok, nakoľko nejde o úkon súvisiaci so zmiernením negatívnych následkov pandémie. Správny poplatok musíte zaplatiť aj vtedy, ak ste žiadosť o vydanie potvrdenia, že nemáte daňový nedoplatok podali pred pandémiou, pretože nie je zrejmé, že vydanie takého potvrdenia je potrebné na zmiernenie negatívnych následkov pandémie.
Žiadosť o vydanie novej kartičky (osvedčenia o registrácii DIČ) ako náhrady za stratenú podlieha správnemu poplatku, nakoľko úkon nesúvisí so zmiernením negatívnych následkov pandémie. Rovnako vydanie potvrdenia o výške príjmu a podanom daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie 2019 podlieha správnemu poplatku, nakoľko daný úkon nesúvisí so zmiernením negatívnych následkov pandémie.
Ak ste v čase pandémie som požiadali o odpustenie zmeškanej lehoty, pretože ste podali daňové priznanie a zároveň aj zaplatil daň pre závažný dôvod (napr. hospitalizáciu, karanténu) po lehote, nie ste povinný platiť správny poplatok v období pandémie.