Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
E-shop
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Registrácia za prijímateľa 2 % z dane na rok 2017 beží práve teraz. Aký je postup?

Hand pressing Register Now
Thinkstock
2. decembra 2016 Zdroj Podnikam.sk Tlačiť

Organizácie, ktoré sa chcú uchádzať o to, aby im daňovníci poukázali časť zo svojich zaplatených daní, by mali v súčasnosti pozornejšie sledovať kalendár. Registrácia do Zoznamu prijímateľov sa totiž uskutočňuje práve v týchto dňoch.

Registrovať sa za prijímateľa musíte u notára a túto procedúru je potrebné absolvovať každoročne. Už 1. septembra sa začala registrácia do Zoznamu prijímateľov na rok 2017, pričom posledným dňom na registráciu je 15. december tohto roku.

V článku si priblížime aj to, aké doklady potrebujú na registráciu občianske združenia, nadácie, neziskové organizácie, či neinvestičné fondy.

Kto a koľko môže poukázať? Dočítate sa v časti pre členov klubu:

Podmienky použitia podielu zaplatenej dane na osobitné účely určuje zákon o dane z príjmu (595/2003). Ten hovorí, že fyzická môže na osobitné účely poukázať 2 % zo zaplatenej dane.

Táto suma sa zvyšuje na 3 %, ak ide o osobu, ktorá sa venuje dobrovoľníctvu. Ak chce poukázať 3 %, musí k daňovému priznaniu priložiť potvrdenie o tom, že ako dobrovoľník odpracoval aspoň 40 hodín.

Ako je to v prípade, že daňovník je právnickou osobou? Koľko môže poukázať, na aký účel sa smú prostriedky použiť? To si priblížime tu:

Ak je daňovník právnickou osobou, v podaných daňových priznaniach za zdaňovacie obdobia končiace najneskôr 31. decembra 2015 až 31. decembra 2017, je oprávnený vyhlásiť v lehote na podanie týchto daňových priznaní, že podiel zaplatenej dane do výšky 1,5 % sa má poukázať ním určeným prijímateľom (podľa § 50 ods. 4).

A to v prípade, ak v zdaňovacom období, ktorého sa vyhlásenie týka, alebo najneskôr v lehote na podanie daňového priznania, daroval finančné prostriedky najmenej vo výške zodpovedajúcej 1 % zaplatenej dane ním určeným daňovníkom. Tí pritom nesmú byť založení alebo zriadení na podnikanie.

Zároveň účel takýchto prostriedkov vymedzuje zákon (v § 50 ods. 5). Konkrétne ide o tieto činnosti:

  • ochrana a podpora zdravia; prevencia, liečba, resocializácia drogovo závislých v oblasti zdravotníctva a sociálnych služieb,
  • podpora a rozvoj športu,
  • poskytovanie sociálnej pomoci,
  • zachovanie kultúrnych hodnôt,
  • podpora vzdelávania,
  • ochrana ľudských práv,
  • ochrana a tvorba životného prostredia,
  • veda a výskum,
  • organizovanie a sprostredkovanie dobrovoľníckej činnosti.

Ak daňovník neposkytol tieto finančné prostriedky ako dar najmenej vo výške 1 % zaplatenej dane, je oprávnený vyhlásiť v daňových priznaniach, v lehote na podanie týchto daňových priznaní, že podiel zaplatenej dane sa má poukázať ním určeným prijímateľom len do výšky 1 % zaplatenej dane.

Tieto prostriedky je možné poukázať vybraným subjektom, predovšetkým občianskym združeniam, nadáciám, neziskovým organizáciám, či neinvestičným fondom. Taktiež môžu byť tieto prostriedky poukázané účelovým zariadeniam cirkvi, subjektom výskumu a vývoja, či Slovenskému Červenému krížu.

Ako sa zaregistrovať? 

K registrácii do Zoznamu prijímateľov je potrebné notárovi predložiť niekoľko dokladov.

O ktoré konkrétne ide, si povieme tu:

Vo všeobecnosti je dôležitý doklad o založení organizácie s právnou subjektivitou:

  • Občianske združenia prekladajú originál a obyčajnú kópiu stanov, originál a obyčajnú kópiu potvrdenia o pridelení Identifikačného čísla organizácie (IČO) a zápisnicu z valného zhromaždenia, z ktorej bude jasné, kto v mene firmy koná.
  • Nadácie notárovi predložia originál a obyčajnú kópiu nadačnej listiny, originál a obyčajnú kópiu potvrdenia o pridelení IČO a rozhodnutie o registrácii, ktoré vydalo ministerstvo vnútra.
  • Neinvestičné fondy k registrácii potrebujú originál a obyčajnú kópiu štatútu neinvestičného fondu, ďalej aj originál a obyčajnú kópiu potvrdenia o pridelení IČO a rozhodnutie o registrácii, ktoré vydal obvodný úrad.
  • Neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby notárovi predkladajú originál a obyčajnú kópiu štatútu neziskovej organizácie, originál a obyčajnú kópiu potvrdenia o pridelení IČO a rozhodnutie o registrácii, ktoré vydal obvodný úrad.

TIP Podnikam.sk: Ďalšie doklady, ktoré notár potrebuje sú už jednotné. Organizácia, ktorá sa chce zaregistrovať potrebuje potvrdenie o tom, že nemá nedoplatky v Sociálnej poisťovni. Toto potvrdenie nesmie byť staršie ako 30 dní.

V prípade, že žiadateľ o zápis do registra nemá zamestnancov,  potrebuje získať potvrdenie o tom, že mu ako zamestnávateľovi nevznikla odvodová povinnosť na nemocenskom a dôchodkovom poistení.

Podobné potvrdenie je potrebné aj zo zdravotnej poisťovne, prípadne od viacerých poisťovní v závislosti od toho, kde sú poistení zamestnanci. Ak subjekt, ktorý sa chce dostať do registra, zamestnancov nemá, potvrdenie nepredkladá.

Dôležitým dokladom je aj potvrdenie o vedení účtu z banky. Ak subjekt za rok 2016 získal viac ako 33 tisíc eur, je potrebné na tento účel vytvoriť osobitný účet.

Notár môže tiež žiadať doklad, ktorý preukazuje aktuálnu existenciu subjektu. Vydáva ho obvodný úrad.

Povinnosti pre zaregistrovaný subjekt

Počas roka môže mať zaregistrovaný subjekt určité povinnosti.

V časti pre členov klubu Podnikam.sk si povieme, aké to sú:

Ak organizácia má z tohto príjmu vyššiu sumu ako 3 320 eur,  je povinná zverejniť presnú špecifikáciu použitia prijatého podielu z daní v Obchodnom vestníku. Musí to stihnúť do 16 mesiacov od dňa, keď Finančná správa zverejnení zoznam prijímateľov. Finančná správa tak urobí 31. januára 2017.

Ak subjekt neminie všetky peniaze, ktoré získal, nespotrebované peniaze musí vrátiť. Získané peniaze v konkrétnom roku je potrebné použiť do konca nasledujúceho roku.

K téme

Témy

POPPrémiový obsahregistrácia 2 % dane

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie 2% z dane

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

november

12nov7:30Vymáhanie pohľadávok7:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Pohľadávky

12nov7:30Vymáhanie pohľadávok7:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Pohľadávky

13nov7:30FeaturedTrojdňové školenie pre personalistov a mzdárov7:30 Udalosť usporiadaná: s.r.o Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Mzdy a odvody,Personalistika

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt
OK

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies

X