Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Takmer tretina stavebných firiem chce zdražovať práce

Takmer tretina stavebných firiem chce zdražovať práce
30. marca 2016 Tlačiť

Zdražovanie stavebných prác avizuje v tomto roku 27 percent stavebných firiem, a to v priemere o deväť percent. Hlavným dôvodom je snaha o vytvorenie alebo zvýšenie zisku. Najmenšiu úlohu naopak zohrávajú mzdové a režijné náklady. Priemerná aktuálna výška marže dosahuje pri veľkých stavebných firmách päť percent a pri stredných a malých firmách sedemnásť percent.

O zlacnení prác uvažujú dve percentá firiem

Firmy v oblasti inžinierskych stavieb majú maržu na úrovni desať percent a v pozemnom staviteľstve šestnásť percent. Pätina všetkých firiem predikuje v tomto roku rast svojich marží. Zníženie marží či dokonca stratu predpokladá iba necelá desatina spoločností. Vyplýva to z tohtoročnej prvej kvartálnej analýzy slovenského stavebníctva spracovanej spoločnosťou CEEC Research v spolupráci s Považskou cementárňou, a. s. Ladce.

Zachovať ceny prác na súčasnej úrovni plánuje 71 percent stavebných firiem a o zlacnení uvažujú dve percentá. Výraznejšiu odchýlku predstavujú veľké firmy, u ktorých je plánované navýšenie cien trojpercentné, a firmy zaoberajúce sa inžinierskymi stavbami, kde má byť zdraženie trinásť percent.

„V prípade, ak budú začaté všetky plánované projekty, pravdepodobne sa zvýši dopyt na odborné personálne kapacity, materiál i subdodávky. Ak si situácia na stavebnom trhu vyžiada tento krok, tak budeme naň primerane reagovať,“ povedal riaditeľ organizačnej zložky spoločnosti Hochtief CZ, a. s. na Slovensku Miroslav Beka. „Váhostav neplánuje v najbližšom období zvyšovať ceny. Projekty, ktoré momentálne realizujeme, alebo do ktorých sa plánujeme zapojiť, sú postavené na reálnych cenách,“ tvrdí generálny riaditeľ spoločnosti Váhostav – SK, a. s. Marián Moravčík.

Hlavným dôvodovom pre rast cien poskytovaných služieb je snaha o vytvorenie či zvýšenie zisku. Ten bol v krízových rokoch v počte prípadov stlačený na minimum, niektoré firmy zaznamenali aj stratu. Na stupnici od nuly do desať, kde desiatka predstavuje kľúčový dôvod pre zdraženie, tomu priradili riaditelia firiem číslo 7.

Kríza naučila mnohé firmy zracionalizovať výrobné procesy

Ďalším významným faktorom je nárast cien subdodávateľských prác (6,4). Za najmenej podstatný je pri tomto rozhodovaní považovaný rast interných mzdových (4,7) a ďalších režijných nákladov (4,9). Pre veľké stavebné spoločnosti, na rozdiel od ostatných, je hlavným dôvodom navýšenie cien subdodávateľských prác (8,2).

„Kríza naučila mnohé firmy zracionalizovať výrobné procesy a tým zvýšila ich konkurencieschopnosť. Viaceré firmy boli nútené siahnuť až na dno svojich rezerv a realizovať projekty pod hranicou trvalej udržateľnosti. Rast cien stavebných prác je preto prirodzený proces ozdravovania stavebného sektora,“ uviedol riaditeľ predaja spoločnosti Peikko Martin Hudec.

„Ďalšou výzvou je požiadavka investorov na realizáciu nových projektov v čoraz kratšom čase. Schopnosť výstavby stavebného diela v kratšom čase pri podmienke dodržania požadovanej výstupnej kvality dáva stavebným firmám veľkú konkurenčnú výhodu,“ dodal.

Firmy využívajúce inovatívne stavebné metódy a materiály dokážu podľa Hudeca zrealizovať stavebné dielo rýchlejšie a zároveň s menším počtom pracovníkov. Tí, ktorí sledujú tento trend, tak dokážu v budúcnosti lepšie prosperovať.

„Naše ceny na stavby sú tvorené individuálne, sú determinované hlavne cenami vstupných materiálov, dostupnosťou zdrojov a ich vývojom a nie je možné obecne hovoriť o cene stavieb, keďže každá stavba je originál a má iné podmienky technické, geografické či zmluvné,“ priblížila generálna riaditeľka spoločnosti Skanska SK, a. s. Magdaléna Dobišová.

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Ekonomika

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Industry 4.0
ISO
Komunikačné zručnosti
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Marketingové zručnosti
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Počítačové zručnosti
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

marec

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X