- Podnikam.sk
- Články
- Jednoduché účtovníctvo
- Účtovníctvo
- Sociálny fond
- Účtovanie gastrolístkov nakúpených na dlhšie obdobie vopred v jednoduchom účtovníctve
Účtovanie gastrolístkov nakúpených na dlhšie obdobie vopred v jednoduchom účtovníctve
Gastrolístky (tzv. gastráče) nakúpené na dlhšie obdobie ako mesiac sa účtujú odlišne.
Prinášame ďalšiu čast z nášho seriálu Jednoduché účtovníctvo zvládnem sám
Za balíky straveniek na dlhšie obdobie môžu firmy účtovať nižší poplatok za sprostredkovanie predaja, ale zaúčtovanie je oproti objednaniu na 1 mesiac rozdielne, ako účtovanie stravných lístkov v jednoduchom účtovníctve. 2015 aj 2016 ale umožňujú takéto účtovanie stravných lístkov SZČO aj iných podnikateľov.
Stravné lístky zakúpené dopredu na dlhšie obdobie
Ako účtovať stravné lístky v jednoduchom účtovníctve? Stravné poukážky (a iné ceniny) nakúpené na okamžitú spotrebu nemusí živnostník evidovať v Knihe cenín a zaúčtuje ich v čase nákupu do výdavkov ovplyvňujúcich základ dane. Ak ich však nakupuje na dlhšie časové obdobie, v čase nákupu ich zaúčtuje do výdavkov neovplyvňujúcich základ dane, zaeviduje ich v knihe cenín a podľa spotreby a časového rozlíšenia zaúčtuje do výdavkov ovplyvňujúcich základ dane.
Stravné lístky je potrebné nakupovať vopred
Živnostník Adam Sklár si už pri objednávaní poukážok na mesiac jún (podrobnosti v článku Účtovanie nákladov na stravovanie živnostníka) všimol výhodnejšiu ponuku stravovacej spoločnosti na balíky poukážok na obdobie štvrťrok, polrok a rok.
Objednal si teda stravné poukážky na tretí štvrťrok (júl, august, september). Spolu ide o 64 pracovných dní, teda 64 ks stravných poukážok po 4 eur.
Hodnota stravných lístkov pre živnostníkov
Aktuálna hodnota maximálnej výšky stravného lístka pre SZČO (z daňového hľadiska uznateľnej hodnote) je 4,20 eur. Do 1.11.2014 bola hodnota 4 eur. Po 1.11.2014 došlo k zvýšeniu hodnoty stravných lístkov, ktorú si živnostník môže uplatniť, na 4,20 eur. Zmena vyplýva z Opatrenia Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o sumách stravného č. 296/2014.
Pri zaplatení dobierky treba žiadať potvrdenie o prijatí platby
Tentokrát pán Sklár sa rozhodol o doručenie stravovacích poukážok na dobierku prostredníctvom pošty. V tomto prípade mu nebude vystavená zálohová faktúra, ale pri prevzatí dobierky si okrem stravovacích poukážok nájde v balíčku aj faktúru.
Pri prevzatí a zaplatení dobierky pri okienku na pošte, ale aj od doručovateľky (ak vám donesie dobierku na adresu určenia) treba žiadať potvrdenie o prijatí platby. Často sa totiž stáva, že ju hlavne doručovateľky nevydajú. Faktúru, ktorú si pán Sklár vybalí z dobierky, označí interným číslom FP 14/13 , zapíše do knihy záväzkov a uloží do zakladača:
- DODÁVATEĽSKÉ FAKTÚRYK potvrdeniu o prijatí platby vypíše pokladničný výdajový doklad a uloží do zakladača
- POKLADŇA
Pred zaplatením dobierky musel Adam Sklár znova vybrať z účtu hotovosť vo výške 250,-€ (túto účtovnú operáciu sme si už popísali v tomto článku).
Samotnú úhradu dobierky zaúčtuje pán Sklár tak, že ju zapíše ako výdavok v hotovosti v sume 260,50 € v členení v peňažnom denníku 256,- € za poukážky ako výdavok neovplyvňujúci základ dane do stĺpca „INÉ“ a 4,50 € za sprostredkovanie ako výdavok ovplyvňujúci základ dane do stĺpca „OSTATNÉ“.
Živnostník si môže uplatniť preukázateľne vynaložené výdavky na stravné vo výške 4 eur (od 1.1.2014 do 31.10.2014) alebo 4,20 eur (od 1.11.2014) za každý odpracovaný deň v kalendárnom roku. Keďže zákon nerozlišuje pracovné dni a víkendy, môžu si podnikatelia započítať stravné lístky aj za soboty, nedele a sviatky v prípade, že v dané dni pracujú. Stravné lístky SZČO môžu potom použiť pre účtovanie v jednoduchom účtovníctve.
Pracovnú činnosť by mal však živnostník preukázať. Kontrolóri väčšinou uznávajú uplatnenie stravného počas pracovných dní. V prípade uplatnenia stravného aj na víkendy a sviatky však žiadajú preukázanie práce počas týchto dní, čo môže byť pomocou výkazu práce, evidenciou zákazníkov alebo iným preukázateľným spôsobom.
Kto si chce dať do nákladov stravné lístky, nesmie si ich kupovať spätne
Živnostník, ktorý by si kúpil stravné lístky na celý rok až 10. apríla, nemôže si dať za prvé tri mesiace tohto roka a prvých deväť dní mesiaca apríl už stravné lístky do nákladov. Najčastejšou chybou je práve to, že podnikatelia si kupujú stravovacie poukážky za už uplynulé časové obdobie.
V takomto prípade je však zrejmé, že stravovacie poukážky nebolo možné použiť na stravu v predchádzajúcom období, keďže ich podnikateľ nemal k dispozícii. To znamená, že o spätne vynaložené stravovacie poukážky si už SZČO nemôžu znížiť základ dane. Aj keď je úplne jasné, že podnikateľ sa musel nejako stravovať, napriek tomu si nemôže znížiť základ dane – je to trošku postavené na hlavu, ale je to tak (poznámka redaktora).
POZOR! Stravné lístky je potrebné kupovať vopred. |
---|
Aj keď je správny postup popísaný vyššie, daňoví kontrolóri niekedy v praxi akceptujú aj nákup stravných poukážok v mesiaci, kedy by mali byť spotrebované, na celý mesiac – tak, ako to urobil pán Sklár v júni. Náš živnostník chce však ďalej pokračovať správne, preto si poukážky na tretí štvrťrok objedná už v septembri.
Kniha cenín a evidencia stravných lístkov – tlačivá
Dosiaľ nakúpené poukážky zaeviduje do knihy cenín ako prírastok podľa dátumu nákupu a spotrebu ako úbytok podľa odpracovaných dní, aby neuplatnil do výdavkov viac nakúpených poukážok, ako v skutočnosti odpracoval dní.
Ceniny sú – poštové známky, kolky, stravné poukážky, telefónne karty (nie SIM), diaľničné známky a podobne. Každá cenina sa eviduje zvlášť! |
---|
Poukážky nakúpené v júni sú zaúčtované do výdavkov ovplyvňujúcich základ dane, čo už nebudeme meniť, pretože poukážky boli určené na okamžitú spotrebu. Ich spotreba sa však posunie až po 16.7.2014, aby sme uplatnili zásadu nákupu vopred.
Od 17.7.2014 do 30.7.2014 nemal nakúpené žiadne poukážky vopred, za ktoré by sa stravoval, preto nemá nárok na uplatnenie stravného formou stravovacích poukážok. Nákup stravovacích poukážok, ktoré nakúpil 30.7.2014, eviduje v knihe cenín a spotrebu za mesiac júl zaúčtuje interným dokladom a zápisom v peňažnom denníku do výdavkov ovplyvňujúcich základ dane v stĺpci „OSTATNÉ“. Týmto spôsobom zaúčtuje spotrebu stravných poukážok aj v auguste a septembri.
Interný doklad – používame hlavne na zaúčtovanie nepeňažných operácií ako
- zaúčtovanie stravných poukážok v rámci časového rozlíšenia,
- zaúčtovanie vzájomných zápočtov záväzkov a pohľadávok
- úhradu faktúr, záväzkov a pohľadávok realizovanú na iný účet ako podnikateľský (súkromný, manželkin, apod.).
Zaúčtovanie stravného použitím dokladu z registračnej pokladnice (ERP) za obed v reštaurácii
V období, keď pán Sklár nemal nakúpené stravné poukážky, bol sa naobedovať v reštaurácii, kde platil hotovosťou. K tomu má doklad z registračnej pokladnice v hodnote 5,30 eur.
K tomuto dokladu vypíše výdavkový pokladničný doklad. Vzhľadom na to, že má nárok na uplatnenie stravného v sume 4,-€, rozúčtuje výdavok vo výške 5,30 € zápisom v peňažnom denníku na výdavok ovplyvňujúci základ dane v sume 4 € do stĺpca „OSTATNÉ“ a výdavok neovplyvňujúci základ dane v sume 1,30 € do stĺpca „INÉ“.