Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
E-shop
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Účtovanie gastrolístkov nakúpených na dlhšie obdobie vopred v jednoduchom účtovníctve

Muž sediaci pri notebooku s príborom v rukách
Fotobanka Pixmac
2. februára 2015 Zdroj Podnikam.SK Tlačiť

Gastrolístky (tzv. gastráče) nakúpené na dlhšie obdobie ako mesiac sa účtujú odlišne.

Prinášame ďalšiu čast z nášho seriálu Jednoduché účtovníctvo zvládnem sám

Za balíky straveniek na dlhšie obdobie môžu firmy účtovať nižší poplatok za sprostredkovanie predaja, ale zaúčtovanie je oproti objednaniu na 1 mesiac rozdielne, ako účtovanie stravných lístkov v jednoduchom účtovníctve. 2015 aj 2016 ale umožňujú takéto účtovanie stravných lístkov SZČO aj iných podnikateľov.

Stravné lístky zakúpené dopredu na dlhšie obdobie

Ako účtovať stravné lístky v jednoduchom účtovníctve? Stravné poukážky (a iné ceniny) nakúpené na okamžitú spotrebu nemusí živnostník evidovať v Knihe cenín a zaúčtuje ich v čase nákupu do výdavkov ovplyvňujúcich základ dane. Ak ich však nakupuje na dlhšie časové obdobie, v čase nákupu ich zaúčtuje do výdavkov neovplyvňujúcich základ dane, zaeviduje ich v knihe cenín a podľa spotreby a časového rozlíšenia zaúčtuje do výdavkov ovplyvňujúcich základ dane.

Stravné lístky je potrebné nakupovať vopred

Živnostník Adam Sklár si už pri objednávaní poukážok na mesiac jún (podrobnosti v článku Účtovanie nákladov na stravovanie živnostníka) všimol výhodnejšiu ponuku stravovacej spoločnosti na balíky poukážok na obdobie štvrťrok, polrok a rok.

Objednal si teda stravné poukážky na tretí štvrťrok (júl, august, september). Spolu ide o 64 pracovných dní, teda 64 ks stravných poukážok po 4 eur.

Hodnota stravných lístkov pre živnostníkov

Aktuálna hodnota maximálnej výšky stravného lístka pre SZČO (z daňového hľadiska uznateľnej hodnote) je 4,20 eur. Do 1.11.2014 bola hodnota 4 eur. Po 1.11.2014 došlo k zvýšeniu hodnoty stravných lístkov, ktorú si živnostník môže uplatniť, na 4,20 eur. Zmena vyplýva z Opatrenia Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o sumách stravného č. 296/2014.

Pri zaplatení dobierky treba žiadať potvrdenie o prijatí platby

Tentokrát pán Sklár sa rozhodol o doručenie stravovacích poukážok na dobierku prostredníctvom pošty. V tomto prípade mu nebude vystavená zálohová faktúra, ale pri prevzatí dobierky si okrem stravovacích poukážok nájde v balíčku aj faktúru.

Pri prevzatí a zaplatení dobierky pri okienku na pošte, ale aj od doručovateľky (ak vám donesie dobierku na adresu určenia) treba žiadať potvrdenie o prijatí platby. Často sa totiž stáva, že ju hlavne doručovateľky nevydajú. Faktúru, ktorú si pán Sklár vybalí z dobierky, označí interným číslom FP 14/13 , zapíše do knihy záväzkov a uloží do zakladača:

Pred zaplatením dobierky musel Adam Sklár znova vybrať z účtu hotovosť vo výške 250,-€ (túto účtovnú operáciu sme si už popísali v tomto článku).

Samotnú úhradu dobierky zaúčtuje pán Sklár tak, že ju zapíše ako výdavok v hotovosti v sume 260,50 € v členení v peňažnom denníku 256,- € za poukážky ako výdavok neovplyvňujúci základ dane do stĺpca  „INÉ“  a 4,50 € za sprostredkovanie ako výdavok ovplyvňujúci základ dane do stĺpca  „OSTATNÉ“.


Živnostník si môže uplatniť preukázateľne vynaložené výdavky na stravné vo výške 4 eur (od 1.1.2014 do 31.10.2014) alebo 4,20 eur (od 1.11.2014) za každý odpracovaný deň v kalendárnom roku. Keďže zákon nerozlišuje pracovné dni a víkendy, môžu si podnikatelia započítať stravné lístky aj za soboty, nedele a sviatky v prípade, že v dané dni pracujú. Stravné lístky SZČO môžu potom použiť pre účtovanie v jednoduchom účtovníctve.

Pracovnú činnosť by mal však živnostník preukázať. Kontrolóri väčšinou uznávajú uplatnenie stravného počas pracovných dní. V prípade uplatnenia stravného aj na víkendy a sviatky však žiadajú preukázanie práce počas týchto dní, čo môže byť pomocou výkazu práce, evidenciou zákazníkov alebo iným preukázateľným spôsobom.

Kto si chce dať do nákladov stravné lístky, nesmie si ich kupovať spätne

Živnostník, ktorý by si kúpil stravné lístky na celý rok až 10. apríla, nemôže si dať za prvé tri mesiace tohto roka a prvých deväť dní mesiaca apríl už stravné lístky do nákladov. Najčastejšou chybou je práve to, že podnikatelia si kupujú stravovacie poukážky za už uplynulé časové obdobie.

V takomto prípade je však zrejmé, že stravovacie poukážky nebolo možné použiť na stravu v predchádzajúcom období, keďže ich podnikateľ nemal k dispozícii. To znamená, že o spätne vynaložené stravovacie poukážky si už SZČO nemôžu znížiť základ dane. Aj keď je úplne jasné, že podnikateľ sa musel nejako stravovať, napriek tomu si nemôže znížiť základ dane – je to trošku postavené na hlavu, ale je to tak (poznámka redaktora).

POZOR! Stravné lístky je potrebné kupovať vopred.

Aj keď je správny postup popísaný vyššie, daňoví kontrolóri niekedy v praxi akceptujú aj nákup stravných poukážok v mesiaci, kedy by mali byť spotrebované, na celý mesiac – tak, ako to urobil pán Sklár v júni. Náš živnostník chce však ďalej pokračovať správne, preto si poukážky na tretí štvrťrok objedná už v septembri.

Kniha cenín a evidencia stravných lístkov – tlačivá

Dosiaľ nakúpené poukážky zaeviduje do knihy cenín ako prírastok podľa dátumu nákupu a spotrebu ako úbytok podľa odpracovaných dní, aby neuplatnil do výdavkov viac nakúpených poukážok, ako v skutočnosti odpracoval dní.

Ceniny sú – poštové známky, kolky, stravné poukážky, telefónne karty (nie SIM), diaľničné známky a podobne. Každá cenina sa eviduje zvlášť!

Poukážky nakúpené v júni sú zaúčtované do výdavkov ovplyvňujúcich základ dane, čo už nebudeme meniť, pretože poukážky boli určené na okamžitú spotrebu. Ich spotreba sa však posunie až po 16.7.2014, aby sme uplatnili zásadu nákupu vopred.

Od 17.7.2014 do 30.7.2014 nemal nakúpené žiadne poukážky vopred, za ktoré by sa stravoval, preto nemá nárok na uplatnenie stravného formou stravovacích poukážok. Nákup stravovacích poukážok, ktoré nakúpil 30.7.2014, eviduje v knihe cenín a spotrebu za mesiac júl zaúčtuje interným dokladom a zápisom v peňažnom denníku do výdavkov ovplyvňujúcich základ dane v stĺpci „OSTATNÉ“. Týmto spôsobom zaúčtuje spotrebu stravných poukážok aj v augusteseptembri.

Interný doklad – používame hlavne na zaúčtovanie nepeňažných operácií ako

  • zaúčtovanie stravných poukážok v rámci časového rozlíšenia,
  • zaúčtovanie vzájomných zápočtov záväzkov a pohľadávok
  • úhradu faktúr, záväzkov a pohľadávok realizovanú na iný účet ako podnikateľský (súkromný, manželkin, apod.).

Zaúčtovanie stravného použitím dokladu z registračnej pokladnice (ERP) za obed v reštaurácii

V období, keď pán Sklár nemal nakúpené stravné poukážky, bol sa naobedovať v reštaurácii, kde platil hotovosťou. K tomu má doklad z registračnej pokladnice v hodnote 5,30 eur.

K tomuto dokladu vypíše výdavkový pokladničný doklad. Vzhľadom na to, že má nárok na uplatnenie stravného v sume 4,-€, rozúčtuje výdavok vo výške 5,30 € zápisom v peňažnom denníku na výdavok ovplyvňujúci základ dane v sume 4 € do stĺpca „OSTATNÉ“ a výdavok neovplyvňujúci základ dane v sume 1,30 € do stĺpca „INÉ“.

Odporúčané ebooky

Súvisiace články v seriáli "Jednoduché účtovníctvo 2014"

Zobraziť všetky články v seriáli "Jednoduché účtovníctvo 2014"

Témy

Chcem začať podnikaťPodnikám ako dôchodcaPodnikám ako remeselníkPodnikám ako zdravotne postihnutýPodnikám na materskejPrémiový obsah

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Sociálny fond

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

september

19sep6:30Chemická bezpečnosť - ochrana zdravia, životného prostredia, vzory dokumentácie a záznamov6:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Stavebníctvo

19sep6:30Chemická bezpečnosť - ochrana zdravia, životného prostredia, vzory dokumentácie a záznamov6:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Environmentalistika,Stavebníctvo

24sep6:30Ochrana súkromia v digitálnom svete6:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Právo

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt
OK

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies

X