Získajte si svojich poslucháčov
V dnešnej dobe, keď sme všetci zavalení informáciami, podnetmi, reklamou, vôbec nie je jednoduché získať a udržať si pozornosť svojich poslucháčov. Ak to chceme zvádnuť a úspešne sa prezentovať, začíname kvalitnou prípravou. Hovorí sa, že dobrá príprava je polovica úspechu. Na to potrebujeme dostatok zdrojov, materiálov, ale aj času. Čím obsiahlejšia je téma, tým viac času je potrebné na prípravu vyčleniť.
Oblasti na ktoré sa zamerať počas prípravy prezentácie
- Cieľ – musí byť jasný, rovnako, ako musí byť jasný aj prínos pre účastníkov. Pomôže nám, ak si zodpovieme na otázku, či prítomných chcem informovať, priniesť nový názor, presvedčiť, zaujať, dosiahnuť rozhodnutie, resp. zabrániť rozhodnutiu. Čo majú po prezentácii vedieť, urobiť, prípadne ako sa majú cítiť.
- Komu je prezentácia určená – analýza poslucháčov. Sú to odborníci v danej oblasti, majú rozhľad, záujem?
- Ako zaujať
S kvalitne pripravenou prezentáciou môžeme smelo predstúpiť pred publikum.
Aký postoj zaujať pri začatí prezentácie?
Ukotvenie – prirodzene prídem, zastanem a ukotvím. V mysli si môžeme predstaviť, akoby sme sa chceli postaviť do piesku. Účastníkom tým symbolizujem – aha, už som prišiel a zároveň nadviažem očný kontakt.Stáť musíme tak, aby sme mali možnosť očného kontaktu s každým. Kartičku alebo poznámky treba držať vo výške lakťov, niekedy je dobré kartičku odložiť.
Ihneď po ukotvení nasleduje úvod, ktorý pozostáva z nasledovných častí:
- pozdrav
- oslovenie
- predstavenie – krátko z osobného aj z pracovného života. Môžeme povedať niečo, čo nás charakterizuje, napr. motto, výrok
- krátko predstavím tému, hlavnú myšlienku prezentácie – poviem, čo im poviem
Všetko dôležité musia ľudia počuť 3 x. V úvode poviem, čo im poviem, v hlavnej časti to poviem a v závere poviem, čo som povedal. Pri prvom počutí informáciu zachytíme, pri druhom s ňou pracujeme, rozmýšľame, prehlbujeme, tretie počutie nám umožní ukotviť myšlienku, zapamätať si.
Poviem, čo im poviem. | Poviem, čo budeme robiť. |
Poviem im to. | Robíme to. |
Poviem, čo som povedal. | Poviem, čo sme robili. |
Čím môžeme v úvode zaujať?
Na začiatok je potrebné získať pozornosť účastníkov. Môžeme to urobiť pomocou príbehu, videa, hádanky, hry, obrázkov, prekvapivej otázky, odevu, zvláštnej vizualizácie, neočakávaného tónu hlasu, interakcie, scénky, nákresu… Zaujatie vždy musí súvisieť s témou.
Hlavná časť
Hlavné myšlienky, argumentácie, príklady, príbehy, pomocou ktorých vytvorím asociácie k hlavnej téme. Účastníkov potrebujeme vtiahnuť do deja, prezentácia má byť pestrofarebná a emočná, avšak nie manipulatívna.
Záver
Zhrnutie – poviem, čo som povedal. Zopakujem hlavné myšlienky, môžem pripomenúť príjemné udalosti, ktoré prebehli počas prezentácie, napr. ak sa účastníci pri niečom dobre pobavili, zasmiali… Vyzvem k otázkam, dám priestor na diskusiu. Úžitok – aký prínos, výhodu získalo publikum svojou účasťou, resp. čo im prinesú získané informácie. Výzva smerom k publiku, alebo k sebe, môže byť pozvánka na niečo. Poďakovanie. Pozdrav.
Počas prezentácie sa vyhýbame slovu „JA“. Účastníci musia cítiť, že oni sú dôležití, prezentácia je o nich a pre nich.
ÁNO | NIE |
Tu vidíte… | Ukážem vám… |
Môžeme zistiť… | Dokážem vám… |
Je známe… | Hovorím vám… |
Štýl vyjadrovania prispôsobujeme poslucháčom. Do prezentácie nepatrí profesionalizmus (iba ak sa jedná o odborné publikum), slang, vulgarizmy, či nezrozumiteľné výrazy. Vety tvoríme krátke, najlepšie od 14-17 slov. Dobrou prípravou obmedzíme “výplnkové slová”, ako sú hm, teda, dobre, no, čiže, ktorými si podvedome pomáhame, ak nám uniká myšlienka.
Verbálna a neverbálna komunikácia musí byť v súlade – ako prichádzam, držanie tela, gestikulácia, pohľad, hlas, úsmev. Čelo a pás má byť orientovaný k ľuďom. Ak používame prezentačné materiály, pomôcky, ktoré chceme dať účastníkom, rozdáme ich ešte pred prezentáciou. Ak ich rozdávame počas prezentácie, nechajme ľudí, nech si ich pozrú a dajme im čas, aby sa s tým emočne stotožnili.Počas prezentácie buďme úprimní a majme na mysli dobro a spokojnosť našich poslucháčov.
ar