7 kľúčových vlastností začínajúceho podnikateľa
Prvých piatich rokov sa nedožije polovica začínajúcich firiem. Za mnohými zlyhaniami môže byť aj nesprávna výbava vlastností začínajúceho podnikateľa.
Robiť, čo vás baví, niekedy nestačí
Postaviť podnikanie z toho, čo vás baví radia svorne Steve Jobs aj Richard Branson a azda by sa pod to odporúčanie podpísal každý úspešný podnikateľ. Pravdou je, že zbohatnúť na niečom, čo je proti srsti a rozvíjať podnikanie v biznise, ktorý nie je skutočne vašim hobby, je vopred stratený boj.
S hlavou plnou lásky k práci sa však mnoho podnikateľov vrhá do neistých vôd. Milovať svoje podnikanie nestačí. Je potrebné ho robiť každý deň s vášňou, vstať z postele s víziou v srdci, ale neostať len naivným romantikom zamilovaným do podnikania. Je potrebné strážiť rizikovosť, investície, príjmy a koniec koncov aj reálnu možnosť, ako je z hobby možné zarobiť dostatok peňazí. Pretože niekedy láska na podnikanie nestačí.
Buďte na očiach
Rada, ktorú Richard Branson uviedol skutočne do praxe. Aj dnes, keď jeho mega sieť Virgin prosperuje, nezabudne robiť reklamu všade, kde sa dá. Niekedy stačí, aby pri uvedení novej leteckej linky zdvihol škótsku sukňu a ukázal spodnú bielizeň. Neplatená reklama v médiách je tá najlepšia. Byť na očiach za každú cenu je jedným zo základných smerovníkov, že si klienti nájdu k vám cestu.
Pestujte si znalosti
Odhodlanie, práca, vyhrnuté rukávy sú v začiatkoch skutočne potrebnými nástrojmi. No bez znalostí, spoznávania trhu a neustáleho vzdelávania sa, ľahko každý podnikateľ rozšíri rady tých neúspešných. Popri vášni často zabudnú na skutočné ohlasy zákazníkov. Už Bill Gates pochopil, že najnespokojnejší zákazník je najlepšou príležitosťou, ako sa niečo naučiť.
Nemíňajte peniaze
Nerobia to miliardári a nemôže si to dovoliť vonkoncom začínajúci podnikateľ. Rada Warrena Buffetta pre každého podnikateľa: „Nikdy neutrácaj peniaze,“ vošla do dejín. Nedostatok financií je častou príčinou bankrotu firiem. S únikom peňazí však súvisí aj ďalší pilier úspechu a ním je sledovanie platobnej disciplíny klientov.
Dlhé čakacie doby a nesplatené faktúry zmarili veľa snov o skvelom biznise. Preto je možno aj Ingvar Kamprad, zakladateľ firmy IKEA povestný svojimi pôžičkami pre deti. Žiadne rozdávanie sa nekoná. Pretože to nie je len o tom, že by nemal na rozdávanie, ide o skvelú lekciu do života, v ktorom treba automaticky strážiť bilanciu prímov, pôžičiek a nákladov.
Ohodnoťte sa
Pokiaľ neviete svoju cenu, nemôžete uspieť na trhu. Stanovenie najnižších cien a účasť na zľavových portálov zlomilo krk začiatočníkom aj stabilnejším hráčom. Dumpingové ceny nie sú už dnes ani nástrojom na získanie reklamy.
Zákazníci rozmaznaní cenami nie sú ani lojálni ani stabilní. Preto Steve Jobs už od začiatku svojho podnikania kládol dôraz na kvalitu aj pri vyššej sene. Mnoho start-upov sa sústredilo na výnimočnú kvalitu a vyplnenie diery na trhu omnoho intenzívnejšie ako na znižovanie ceny. Uspeli. Zároveň platí, že kto nepozná svoju cenu, ten nemôže byť ani zaplatený.
Starajte sa o zákazníkov
Zákaznícka starostlivosť a pocit výnimočnosti je pre začiatky podnikania to najdôležitejšie. Dobré meno a referencie stoja za malú pozornosť a záujem o zákazníka, no v konečnom dôsledku prinášajú vernosť a novú klientelu.
Učte sa na vlastných chybách
Sagar Babberich, generálny riaditeľ modernej spoločnosti Snyxius sa vyjadril, že neexistuje recept na úspešné podnikanie. Jeho mobilné aplikácie si stiahli státisíce ľudí a hovorí, že každý človek je iný. Každý kontinent sa líši, každá skupina užívateľov chce niečo iné. Jediný plán, podľa ktorého sa musí každý podnikateľ riadiť, je zásada učiť sa na vlastných chybách, ktoré prídu. Mierou risku však vie aj začínajúci podnikateľ odhadnúť, aby neboli chyby fatálnymi. Ako dodáva, ak by sa tie najúspešnejšie firmy neučili zo svojich omylov, ani Apple, Ferrari, či Paramount, by nikdy neboli úspešnými.
Bonus: Príklady osobností, ktoré neúspech nezlomil
- Michaela Jordana vyhodili na strednej škole z basketbalového krúžku. Jeho kariéra však nie je len príbehom športovca, ale aj značky z číslom 23.
- Thomas Alva Edison zaznamenal viac ako desať tisíc chybných pokusov, kým vynašiel žiarovku.
- Walt Disney bol v mladosti označený za človeka bez kreativity a talentu.
- Joanne Rowlingovú odmietlo s Harrym Pottterom jedenásť vydavateľstiev. Nakoniec sa stala jednou z najlepšie prosperujúcich autoriek.
- Steva Jobsa vyhodili ho zo spoločnosti Apple, ktorú sám zakladal. Aby sa neskôr stal opäť jej lídrom.
- Donald Trump niekoľokrát zbankrotoval, kým sa dostal na výslnie biznisu.