Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Verejné obstarávanie – možnosti nápravy

Tax inspector investigating financial documents through magnifyi
Thinkstock
24. marca 2017 Zdroj Podnikam.sk Tlačiť

Voči nezákonnému postupu verejných obstarávateľov sa možno brániť použitím revíznych postupov. Teda pomocou nástrojov umožňujúcich nápravu neoprávneného konania účastníkov.

 
Odporúčame ebook:
Všetky ďalšie dôležité informácie o verejnom obstarávaní (zákon, definícia, postup) nájdete v ostatných článkoch zo seriálu Ako byť úspešný vo verejnom obstarávaní
Úvodný článok, v ktorom si vysvetlíme, čo to je verejné obstarávanie nájdete tu.

Kedy možno žiadať nápravu

Nápravu môžete žiadať pred uzavretím zmluvy, po uzavretí zmluvy. V uzamknutej časti sa bližšie pozrieme na spomínané dve možnosti.

Pred uzavretím zmluvy

Zákon o verejnom obstarávaní priznáva záujemcom a uchádzačom možnosť uplatnenia nápravy už pred samotným uzavretím zmluvy.

Konkrétne ide o:

  • žiadosť o nápravu,
  • podanie námietok.

Po uzavretí zmluvy

Fyzické a právnické osoby môžu vtedy postupovať výlučne pod podmienkou, že neboli oprávnené na podanie námietok.

Teda v prípade:

  • podlimitných zákaziek realizovaných cez elektronické trhovisko,
  • zákaziek s nízkou hodnotou,
  • podlimitných koncesií.

Na rozdiel od námietky, zákon o verejnom obstarávaní neurčuje formu, ani náležitosti podnetu osoby, ktorá nebola oprávnená podať námietky.

Úrad pre verejné obstarávanie odporúča, aby podnet obsahoval aspoň:

  • označenie autora podnetu (napríklad názov, sídlo, právna forma, identifikačné číslo alebo iné obdobné údaje),
  • označenie zákazky, voči ktorej podnet smeruje,
  • uvedenie skutočností preukazujúcich, že autor podnetu nebol oprávnený v danom postupe zadávania zákazky podať námietky,
  • označenie skutočností, ktoré autor podnetu považuje za rozporné so zákonom o verejnom obstarávaní,
  • dôkazy na podporu tvrdení uvedených v podnete.

Výkon kontroly

Dôležitou súčasťou mechanizmu nápravy je dohľad nad dodržiavaním povinností verejného obstarávateľa, obstarávateľa alebo určenej osoby podľa zákona o verejnom obstarávaní. Vykonáva ju Úrad pre verejné obstarávanie.

Na základe čoho koná v jednotlivých prípadoch? Prečítajte si v časti pre členov klubu:

Koná pred uzavretím zmluvy na základe podnetu:

  • úradu (vlastný podnet),
  • kontrolovaného na výkon kontroly ním zadávanej zákazky, podnet musí byť doručený najneskôr sedem pracovných dní pred uzavretím zmluvy
  • Úradu vlády Slovenskej republiky.

Po uzavretí zmluvy, prípadne po zrušení použitého postupu na základe podnetu:

  • úradu (vlastný podnet),
  • fyzických a právnických osôb, ktoré neboli oprávnené podať námietky,
  • orgánov štátnej správy, ktoré osvedčia právny záujem v danej veci (ak boli kontrolovanému poskytnuté finančné prostriedky na dodanie tovaru, na uskutočnenie stavebných prác alebo poskytnutie služieb z Európskej únie).

Kontrolovaný subjekt

Môže podať podnet na výkon kontroly ňou zadávanej zákazky pred uzavretím zmluvy. Podnet na výkon kontroly musí byť kontrolovaným doručený úradu najneskôr sedem pracovných dní pred uzavretím zmluvy.

Zákon neurčuje formu, ani náležitosti podnetu na výkon kontroly.

Aké náležitosti by však mal podnet obsahovať, to vám objasníme tu:

Úrad odporúča kontrolovanému, aby jeho podnet obsahoval:

  • označenie kontrolovaného (názov, sídlo, právna forma alebo identifikačné číslo),
  • presné označenie verejného obstarávania, ktorého sa podnet týka (najmä uvedenie názvu zákazky, číslo vestníka a značku, pod ktorou bola zákazka vyhlásená, dátum vyhlásenia),
  • žiadosť o výkon kontroly pred uzavretím zmluvy s podpisom osoby oprávnenej konať za kontrolovaného (štatutárny orgán),
  • kompletnú dokumentáciu z predmetného postupu zadávania zákazky v origináli v prílohe podnetu.

Príklady dobrej praxe

Príklady dobrej praxe predstavujú prehľad verejných obstarávaní, pri ktorých bolo konanie pred uzavretím zmluvy alebo po uzavretí zmluvy zastavené. Dôvodom bolo, že úrad nezistil porušenie zákona, ktoré malo alebo mohlo mať vplyv na výsledok.
Úrad v konaní preskúmava úkony kontrolovaného pri zadávaní zákazky podľa zákona o verejnom obstarávaní účinného v čase vyhlásenia konkrétneho verejného obstarávania.

Užitočné linky

http://www.uvo.gov.sk/zaujemcauchadzac/kontrola/postup-pri-podavani-podnetu-53d.html

Odporúčané ebooky

Súvisiace články v seriáli "Ako byť úspešný vo verejnom obstarávaní"

Zobraziť všetky články v seriáli "Ako byť úspešný vo verejnom obstarávaní"
FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

kontrolamožnosti nápravyPrémiový obsahverejné obstarávanie

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie V čom podnikať

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

november

25nov8:30Diskriminácia a konflikty na pracovisku (mobbing, bossing, staffing) – právny a psychologický pohľad8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Pracovné právo

25nov8:30Diskriminácia a konflikty na pracovisku (mobbing, bossing, staffing) – právny a psychologický pohľad8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Pracovné právo

25nov8:30Diskriminácia a konflikty na pracovisku (mobbing, bossing, staffing) – právny a psychologický pohľad8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Pracovné právo

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X