- Podnikam.sk
- Články
- Inšpirácia
- Päť špecifických prejavov správania, na základe ktorých ľudia hodnotia vašu osobnosť
Päť špecifických prejavov správania, na základe ktorých ľudia hodnotia vašu osobnosť
Ľudský mozog je pevne spojený s posudzovaním. Mechanizmus prežitia nám totiž neumožňuje spoznať niekoho bez toho, aby sme ho najprv neohodnotili a určitým spôsobom si nevyložili jeho správanie. Viaceré výskumy tiež naznačujú, že tak nerobíme na základe obsahu našich konverzácií, ale pomocou iných zjavných prejavov správania.
Výskum Kansaskej univerzity prišiel v tejto súvislosti so zaujímavým zistením. Pri hodnotení iných ľudí sa vraj sústredíme na oveľa menšie detaily, akými sú napríklad podanie ruky či iné prejavy reči tela. Z výsledkov tohto výskumu ďalej vyplýva, že veľmi často si tvoríme názor na iných ľudí len na základe týchto prejavov správania.
Naše podvedomie má vraj svoj vlastný jazyk, ktorý využíva pri posudzovaní iných. Všíma si pritom veci ako to, či je konkrétna osoba extrovert, introvert, či je emocionálne stabilný alebo či má sympatický, úprimný a otvorený prejav. Na to mu niekedy stačí len jediný pohľad na topánky, ktoré má obuté. V nasledujúcich riadkoch nájdete päť prejavov správania, ktoré si podvedome všímame na iných ľuďoch.
- Jednanie s čašníkmi a recepčnými
Ako sa správame k podpornému pesronálu prezrádza o nás to, ako sa správame k ľuďom všeobecne. Túto taktitu vraj využívajú aj niektorí náboroví pracovníci pri pracovných pohovoroch. Mnohých ľudí možno v tejto súvislosti označiť za výborných hercov. Keď sa rozprávajú s niekým, koho považujú za dôležitého, nasadia si dokonalú masku, pričom sa snažia byť úctiví a urobiť na nich dobrý dojem. V zápätí ich však môžete prekvapiť na chodbe rovnakej budovy, kde budú vulgárne nadávať upratovačke. Pracovné obedy sú tiež výborným indikátorom, ako odhaliť uvedeného podvodníka pri správaní sa napríklad k reštauračnému personálu.
- Kontrola telefónu
Neexistuje nič frustrujúcejšie, ako osoba, ktorá siahne v strede rozhovoru po svojom telefóne bez toho, aby sám od seba zazvonil. Je to prejav, ktorý naznačuje nedostatok rešpektu, pozornosti a vôle počúvať človeka, s ktorým komunikujete. Pokiaľ nejde o život, počas rozhovoru by mal telefón pre vás predstavovať zákazané ovocie.
- Opakované nervózne návyky
Dotýkanie sa nechtov, tváre a pokožky signalizuje nervozitu, ako aj fakt, že ľudia nemajú danú situáciu úplne pod kontrolou. Výskum Michiganskej univerzity v tomto ohľade naznačil, že uvedené nervózne zvyky môžu poukazovať na perfekcionizmus.
- Otázky
Rozprávali ste sa už niekedy s niekým, kto po celý čas hovoril len o sebe? Ľudia, ktorí rozprávajú len o sebe, majú vraj tendenciu zaradiť sa medzi tých, čo viac berú, ako dávajú. Tí, ktorí naopak kladú veľa otázok, sú väčšinou potichu a možno ich zaradiť skôr medzi tých, ktorí dokážu viac dávať. Zlatú strednú skupinu napokon tvoria jednotlivci, ktorí dokážu nájsť rovnováhu medzi obomi uvedenými faktormi. Títo sú zároveň výbornými konverzátormi a dokážu nájsť rovnováhu aj v tom, koľko si môžu vziať a koľko dávať.
- Ste pomalí?
Chodíte všade neskoro? Mnohí ľudia považujú tento prejav správania za nedostatok rešpektu voči nim. Na základe tohto návyku si dokonca môžu myslieť, že máte vo zvyku odkladať veci na neskôr, ste bez záujmu či leniví. Iná štúdia zase ukázala, že to môže znamenať toľko, že pre vás ide čas pomalšie, ako u zvyšku populácie. Je však dobré vedieť, že niektorí ľudia vás môžu hodnotiť aj prvým z uvedených spôsobov. Ak meškáte, pripravte si vysvetlenie a rovnaké platí aj pre vás. Prv, než začnete súdiť, prečo daná osoba mešká, spýtajte sa jej na dôvod.
V neposlednom rade si mnohí ľudia často všímajú na vás aj to, ako im podávate ruku a dobrým indikátorom je aj očný kontakt. Aj tu však platí, že očný kontakt udržiavaný po celý čas, už pôsobí agresívne a môže vzbudzovať hrôzu. Ak na druhej strane očný kontakt chýba, môžete zase pôsobiť, že sa hnabíte a máte strach. Aj v tomto prípade teda platí, že všetko s mierou. Skôr, než začnete niekoho iného súdiť a hodnotiť, najprv pozorujte. Niekedy naozaj platí, že malé veci urobia veľký rozdiel. Je dobré vedieť čítať všetky tieto prejavy, ale vždy je dôležité posudzovať veci aj vo vzájomných súvislostiach.
Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. V praxi sa venuje copywritingu, prekladateľskej činnosti a korporátnemu právu.