5 tipov, ako sa vyrovnať so sezónou slabšieho dopytu
Aj keď sa so slabšími obdobiami dá počítať, nemali by byť iba časom oddychu.
Podniky, ktoré nepoznajú aspoň miernu sezónnosť, sú skôr výnimkou než pravidlom. Dôvodom môže byť čokoľvek, od ročného obdobia až po zákonné lehoty. Prečítajte si päť rýchlych tipov, ako sa so sezónami vysporiadať a čo všetko za ten čas urobiť, aby ste do sa do ďalšej špičky pustili čo najlepšie pripravení.
Projektovať cash flow na celý rok
Jedna z najväčších výziev, pred akými podniky v sezónnych odvetviach stoja. Pred tým, než nastane špička sezóny treba mať dostatok hotovosti na nákup tovaru, výplaty pre sezónnych pracovníkov či iné jednorazové a mimoriadne výdavky. Určite neurobíte chybu, ak si urobíte podrobnú projekciu výdavkov na celý rok dopredu, ktorú budete, samozrejme, priebežne aktualizovať. Zistíte tak, v ktorých mesiacoch hrozí nedostatok hotovosti. Budete tak mať dosť času na to, aby ste vedeli urobiť úsporné opatrenia, alebo nájsť iný zdroj príjmu. Ak to finančná situácia dovolí, urobte si finančnú rezervu, ktorou pokryjete fixné a variabilné náklady aspoň na obdobie 3 až 6 mesiacov.
Zabezpečiť prísun dodatočného kapitálu
Ďalším spôsobom, ako zmierniť dopad sezónneho výkyvu je zabezpečiť si dostatok kapitálu. Pozor, treba na to myslieť skôr než sa krivka vašich tržieb ocitne na samom spodku, pretože žiadosti a schvaľovanie úverov či pôžičiek môže istý čas trvať. Navyše, je jednoduchšie o ne žiadať v čase, keď sú vaše financie ešte v dobrej forme.
Zrýchliť fakturáciu mimo sezóny
Zarobiť peniaze „na papieri“ nie je také zložité, ako ich dostať reálne na účet. Asi neexistuje firma, ktorá by si aspoň na chvíľu nevyskúšala kolotoč problémov, ktoré spôsobujú oneskorené úhrady faktúr. Čo najskoršie dodanie tovaru či služby by preto malo byť samozrejmosťou. Pri podnikaní v sezónnom biznise to však chce ešte iniciatívu navyše. Ak to váš biznis model dovoľuje, skúste si dohodnúť splatnosť aspoň časti platieb vopred, s drobnou zľavou ako protihodnotu a ponúknite čo najviac možností platby. Častokrát je lepšie mať o trochu menej peňazí, ale skôr, než všetky a neskoro.
Pracovať na firme, nie len vo firme
To, že dopyt po niečom je celý rok, neznamená, že vo firme nie je v čase útlmu na čom pracovať. Naopak. Vtedy je najlepší čas začať plánovať rozmýšľať nad zlepšovaním procesov, vyvíjať nové produkty, zavádzať nové technológie a pracovné postupy, spraviť inventúru, organizovať školenia či zbaviť sa prebytočných zásob. Určite sa oplatí obzrieť aj po nových príležitostiach a trhoch, vďaka ktorým by ste vedeli zmierniť dopad sezónnych výpadkov. Oslovte aj vašich dodávateľov, s ktorými sa môžete skúsiť dohodnúť na predĺžení doby splatnosti faktúr, pokiaľ sa v projekcii cash flow ukáže, že v niektorom mesiaci budete s hotovosťou na tesno.
Buďte v kontakte so zákazníkmi
To, že je o váš produkt alebo službu dočasne menší záujem, ešte neznamená, že treba prestať komunikovať. Aj keď to neprinesie okamžité predaje, určite sa to zúročí neskôr. „Zíde z očí, zíde z mysle” platí v biznise dvojnásobne. Nemusíte pritom klientov “bombardovať“ novinkami o produktoch.
Zdieľajte svoje nadšenie, dôvod prečo firma existuje. Ľudia to majú radi. Chce to trocha práce navyše, možno sa budete musieť načrieť do nových vôd email marketingu, sociálnych sietí alebo inej formy komunikácie. Niekedy to možno bude systém “pokus-omyl”. No jedine tak bude vaša značka rezonovať v mysliach ľudí dlhodobo a z tejto výhody vyťaží, keď opäť príde správny čas.
Napredovať v podnikaní s biznis úvermi od Tatra banky? Je to úveriteľné!
Natívny článok