- Podnikam.sk
- Články
- Online nástroje pre podnikateľov
- Inšpirácia
- Ako si udržať náskok v biznise vďaka technológiám
Ako si udržať náskok v biznise vďaka technológiám
Najnovšia technologická revolúcia odhaľuje kritické body pre budúce fungovanie firiem. Najproblematickejším sa naprieč rôznymi odvetviami ukazuje nedostatok kvalifikovaných pracovníkov, ukázal nedávny prieskum spoločnosti Microsoft. Firmy musia na trhu bojovať o talentovaných ľudí a v kurze sú najmä tí, ktorí majú lepšie digitálne zručnosti.
Čoraz viac firiem zakladá špecializované tímy pre digitálnu transformáciu. Najčastejšie takéto tímy podľa spomínaného prieskumu v krajinách strednej a východnej Európy vznikajú v oblasti finančných služieb. Viac ako tretina respondentov z finančného sektora uviedla, že ich spoločnosť má takýto tím, oproti 29 percentám v obchode a necelej pätine vo výrobnej sfére.
Aj preto finančné spoločnosti najčastejšie uviedli, že digitálna transformácia je príležitosťou na rast a nie hrozbou. Za najčastejšiu motiváciu na osvojenie si digitálnych technológií označili zvýšenie spokojnosti zákazníkov, zlepšenie kvality produktov a služieb, získanie nových zákazníkov a celkové zníženie nákladov. Sektor finančných služieb sa podľa firiem rýchlo mení, je veľmi konkurenčný a zákazníci čoraz náročnejší, technológie preto vidia ako prostriedok na vyššiu pružnosť a udržanie konkurencieschopných cien.
Digitálnu transformáciu firiem a odvetví sa snaží podporiť aj spoločnosť Microsoft. Pomôcť chce nielen svojimi produktmi, ale snaží sa zároveň inšpirovať firmy úspešnými príkladmi. Najlepším a najinovatívnejším projektom udeľuje ocenenia Microsoft Awards. Odmenené príbehy zo Slovenska ukazujú, že digitálnych technológií sa neboja ani firmy z tradične konzervatívneho finančného sektora.
Cestu do budúcnosti ukazujú lídri
Tatra banka každoročne získa množstvo ocenení za inovácie, ktoré prináša klientom. Aby si udržala svoj náskok, potrebuje podporovať komunikáciu a spoluprácu medzi zamestnancami a neustále priťahovať nové talenty. „Lenže kandidátov zvyklo po nástupe do banky prekvapiť, že pracovné prostredie banky nezodpovedalo úplne pozícii inovatívneho lídra v 21. storočí,“ priznáva Ján Vlach, manažér zmien z oddelenia transformácie a internej komunikácie Tatra banky. Vedenie banky sa preto v minulom roku rozhodlo priniesť zamestnancom nový prísľub zamestnávateľa, ktorý zahŕňa zásadné zmeny – od zavedenia nových technológií až po vytvorenie moderných pracovných priestorov prispôsobených potrebám zamestnancov aj práci tímov. Cieľom je nový efektívnejší spôsob práce a spolupráce.
Jednou z prvých zmien bol prechod z platformy Lotus Notes na Office 365. Ani zďaleka však nešlo len o modernejší e-mail či kalendár. „V spolupráci s Microsoftom sme venovali pol roka tomu, aby sme si ujasnili, čo môžu zamestnanci získať tým, že opustia zaužívaný spôsob práce,“ opisuje Ján Vlach. Výsledkom bolo osem scenárov, ako napríklad efektívnejšie stretnutia prostredníctvom Skype namiesto cestovania medzi budovami banky, spoločná práca na dokumentoch vďaka OneDrive či rýchle vyhľadávanie produktov a informácií pre pracovníkov pobočkovej siete namiesto študovania stoviek strán manuálov.
Tatra banka hneď od začiatku kládla dôraz na podporu adopcie nástrojov Office 365. Martin Kubík, CIO Tatra banky, vysvetľuje: „Pri máloktorých technických zmenách sme si uvedomili, že je to aj kultúrna zmena. Ak zmeníme iba techniku a nevenujeme podpore adopcie používateľov dostatok energie, zriedka sa nám podarí doručiť všetky benefity, ktoré sme si od zmeny sľubovali. Mám radosť, že v tomto projekte sa do adopcie a pochopenia kultúrnej zmeny investuje potrebný čas.“
Aktuálny prieskum ukázal spokojnosť so zavedenými nástrojmi Office 365 u viac ako 60 percent zamestnancov. Tatra banka sa poučila na príkladoch zo zahraničia a stavila na propagáciu benefitov každého nového nástroja. Zamestnanci najviac ocenili „Office tipy a triky“ – krátku inštruktáž o nástrojoch, ktoré je možné rýchlo a jednoducho vyskúšať. Osvedčili sa aj ambasádori – na internú výzvu zareagovalo viac ako 350 ľudí, ktorí mali chuť vyškoliť sa cez skypovú online univerzitu a následne pomáhať svojim kolegom porozumieť zmene a zvládnuť nové technológie. Tatra banka si na pomoc s komunikáciou, tréningom a adopciou prizvala okrem expertov z Microsoft Digital Services aj Microsoft partnera – spoločnosť manica s. r. o. „Manica nám dodáva tréningové materiály, video návody, pomáha s komunikačným plánom a kontroluje, či nové nástroje využívame správnym spôsobom,“ vysvetľuje Ján Vlach.
Pozrite si prehľad všetkých ocenených riešení v rámci Microsoft Awards 2018.
Natívny článok