Podľa Slovákov je príležitostí na podnikanie čoraz menej
Priaznivý vývoj v rámci Slovenska zaznamenal podiel žien na počiatočnej podnikateľskej aktivite.
Pre veľa ľudí je podnikanie jediné východisko
Dospelá populácia na Slovensku vníma, že príležitostí na podnikanie je čoraz menej. Od roku 2011 pokleslo percento ľudí, ktorí vnímajú príležitosti na podnikanie, z 23,8 % na 16,1 %. Slovensko je vďaka tejto hodnote až na 25. mieste v Európe z celkového počtu 28 zúčastnených krajín.
Najviac príležitostí na podnikanie spomedzi európskych krajín evidujú Švédi (až 64,5 %) a najmenej Gréci (iba 13,5 %). Tieto údaje vyplynuli z výskumu, ktorý je súčasťou renomovaného medzinárodného výskumu Globálny monitor podnikania (GEM) za rok 2013. Tím viedla Anna Pilková z Univerzity Komenského v Bratislave.
„Podiel jednotlivcov na Slovensku, ktorí začínajú podnikať, pretože nemajú inú možnosť zabezpečiť si príjem, stále narastá,“ uviedla Pilková. Podľa nej v roku 2013 až 40 % začínajúcich podnikateľov uviedlo nevyhnutnosť ako hlavný dôvod začať podnikať.
Medzi hodnotené oblasti, ktoré bral výskum GEM do úvahy, pritom patria naplnenie predstáv a očakávaní od života, subjektívna spokojnosť so životom či vnímanie svojich životných podmienok. Výsledky tiež potvrdzujú, že všade na svete sú podnikatelia celkovo spokojnejší so svojím životom ako nepodnikatelia.