Anna Králiková vyštudovala architektúru a zároveň pôsobí ako realitná maklérka. Spája obidve oblasti a klientom ponúka komplexný balík služieb.
Nádejná podnikateľka má len dvadsaťpäť rokov a už založila firmu. Podľa nej úspech v oblasti stavebníctva stojí aj padá na spokojnosti klientov.
Stavebníctvo je o referenciách
Nie je to tak dávno, čo ste doštudovali vysokú školu. Nebáli ste sa, že skončíte na úrade práce?
Keď som šla na školu, bol na Slovensku stavebný boom. Už v treťom ročníku na vysokej škole som pracovala pre developerskú firmu. Bola to malá spoločnosť, kde mi dávali priestor realizovať sa. Komunikovala som s klientmi, videla som, ako riešia ekonomické a právne záležitosti, teda ako to funguje v praxi. Mala som šťastie, keďže mladých študentov často k takýmto veciam nepúšťajú. Teraz to majú mladí ťažšie, pretože stavebníctvo už dlhšie bojuje s krízou.
Ako vyzeral váš bežný pracovný deň?
Developerské projekty sú behy na dlhé trate. Museli sme upravovať pozemky, pripraviť propagáciu, určiť, koho budeme oslovovať, robiť obhliadky. Celý tento proces zaberie aj tri roky. Raz som navrhovala projekty, inokedy som upravovala zmluvy, alebo som chodila na stretnutia. Každý deň bol iný. Bola to zaujímavá práca, kde nehrozil žiadny stereotyp.
Napriek tomu ste sa rozhodli ísť vlastným smerom. Prečo?
Mala som nápady a potrebovala som sa realizovať. Vždy som chcela ísť vlastnou cestou a keď prišla možnosť, či ísť naspäť do zamestnania, alebo rozbehnúť niečo vlastné, ani na sekundu som neváhala.
(Vizualizácie: Anna Králiková)
Som síce mladá, ale mám už skúsenosti a verím, že ich čo najlepšie využijem. V budúcnosti si plánujem založiť rodinu a popri tom viesť vlastnú firmu. Aj preto som začala podnikať. Napokon, kedy, ak nie teraz?
Počas minulých dvoch rokov zaniklo asi 30 architektonických ateliérov. Neprišlo vám riskantné začať podnikať?
Ani veľmi nie. Už dlhšie som tento projekt plánovala a od mája sa naplno venujem svojej firme SANNY studio a SANNY reality. Mám pri sebe ľudí, ktorí mi pomáhajú. Mama s účtovníctvom, otec s právnymi záležitosťami a manžel zas v oblasti IT a marketingu. V podnikaní sa venujem dvom smerom, realitám a architektúre. Momentálne sa sústredím na to prvé. Je to veľmi náročné, pretože na Slovensku je silná konkurencia.
Ako chcete preraziť? Dokážem ísť s províziou nižšie ako konkurencia, pretože nemusím platiť externé firmy ani zamestnancov, lebo zatiaľ pracujem sama a nemám vysoké režijné náklady.
Väčšina realitných kancelárií si berie vysoké provízie z ceny nehnuteľností. Ja to robím inak. Urobím analýzu nehnuteľnosti. Klasické byty na sídliskách, pokiaľ majú dobre stanovenú cenu, sa rýchlo predajú. Ak však pracujem s nejakou vilou, alebo exkluzívnou budovou, ktorá nie je tak rýchlo predajná, náklady sú oveľa vyššie.
Jednak samotná údržba, propagácia na internete, tiež benzín na obhliadky. Závisí to aj od exkluzivity, či nehnuteľnosť mám len ja, alebo ďalších desať realitných kancelárií. Podľa týchto kritérií sa snažím nastaviť výšku provízie. Klienti, ktorí sú len u mňa, dostanú určite výhodnejšie podmienky, než klienti, ktorí spolupracujú s desiatkami realitných kancelárii.
S akými problémami sa pri tejto práci stretávate?
Ľudia realitným kanceláriám neveria. Sľúbia im kvantum poplatkov zahrnutých v cene a profesionálny prístup, no keď si od nich kúpia byt, odrazu sa objavia ďalšie nevyriešené otázky. Neustále vyvolávajú klientom a vnucujú sa im. To nepovažujem za dobrý prístup.
Navyše veľa maklérov nemá dostatočné vzdelanie a skúsenosti, aby mohli túto prácu robiť. V súčasnosti neexistujú žiadne stanovy ani certifikáty, ktoré by upravovali podmienky pre prácu realitného makléra. Veľa ľudí bez kvalifikácie sa vydá po tejto ceste. Keďže nevedia, ako to robiť, odprezentujú nehnuteľnosti zle.
Ako by mal pri svojej práci postupovať dobrý realitný maklér?
Mal by poskytnúť kompletnú informáciu o nehnuteľnosti a nezavádzať. Radšej povedať neviem, než klamať. Samozrejmosťou by mal byť servis pri predaji, informácie ohľadom financovania s predajom aj kúpou bytu a analýza cien. Zároveň by mal oslovovať klientov, ktorých ma v databáze. V určitom zmysle je táto práca to istá psychológia. Maklér musí odhadnúť klienta, jeho očakávania a tomu prispôsobiť vystupovanie aj komunikáciu.
Oplatí sa byť realitným maklérom z finančného hľadiska, keď je ich toľko?
Treba mať kontakty. Ak predáš byt, s ktorým bude klient spokojný, tak tvoju vizitku posunie ďalej. Stavebníctvo je o referenciách. Od začiatku snažím všetko robiť poctivo, nemôžem si dovoliť urobiť nejaký prešľap, ktorý by ma mohol stáť dobré meno.
Mojou devízou je, že dokážem klientom poskytnúť komplexný balík služieb. Jednak v oblasti realít, pri predaji alebo prenájme nehnuteľnosti, ďalej je to poradenstvo a a samozrejme aj oblasť architektúry. Od projektovania, cez ideové návrhy, interiéry až po realizáciu projektu. Chcem si vybudovať dôveryhodnosť klientov, aby vedeli, že je u nich postarané a platia za kvalitnú a dobre spravenú prácu.
Je to účinné?
Zatiaľ mám kontakty na klientov, ktorí sú aj v iných kanceláriách. Chcem sa dostať do štádia, keď klienti prídu za mnou ako prvou. Na to potrebujem čas. Snažím sa vzdelávať v oblasti reklamy, marketingu a propagácie.
Keď sa naskytla možnosť prihlásiť sa do programu Women Entrepreneurship Forum, neváhala som ani chvíľu. Moja mentorka Ivana Brutenič je jednou z popredných headhunteriek na Slovensku. Zháňa ľudí pre firmy a všetko, čo mi hovorí, sú pre mňa novinky.
Pracujeme v malej skupine, navzájom si radíme a zdieľame skúsenosti. Som veľmi milo prekvapená, pretože dodnes som sa stretávala s ľuďmi, ktorí chceli veľa vedieť, no nedajú zo seba nič. Tu je to úplne naopak.
TIP: Prečítajte si aj rozhovory s ďalšími účastníčkami programu Women Entrepreneurship Forum
Druhá oblasť, v ktorej podnikáte, je architektúra…
Mojou špecializáciou sú budovy na bývanie, teda rodinné domy, byty, rezidenčné projekty. Snažím sa robiť prakticky a zároveň priniesť rodinné teplo. Pozerám sa na priestory z takého uhla, aby tam ľudia mohli reálne bývať. Nielen navrhnúť interiér ako ideálnu fotku do katalógu, ale aj pre život.
Uplatnia sa architekti na Slovensku?
Ľudia nie sú zvyknutí pracovať s architektom. Na Slovensku sa propagujú najnižšie ceny, dôraz nie je na kvalite, ale kvantite. Katalógový projekt okolo dvetisíc eur by ich u architekta stál dvakrát viac. Aj keď mnohí si neuvedomujú, že práve takéto projekty bývajú občas nekvalitne spracované.
Hoci je prirodzené, že ľudia pozerajú na to, čo je najlacnejšie, je to škoda. Veľa bytov sa dá totiž zaujímavo preriešiť. Ľudia nevedia, čo sa dá s priestorom robiť, pretože s tým nemajú skúsenosti. Pritom architekt také byty videl už miliónkrát.
Ako chcete osloviť ľudí, aby využívali vaše architektonické služby?
Tým, že nemám vysoké náklady, môžem ísť aj s cenou nižšie. Nemusím oslovovať len bohatých, ale aj bežných ľudí, ktorí si idú zrekonštruovať byt a chcú nejaký nápad. Myslím si, že ak dve osoby v rodine majú pravidelný príjem, finančne by to mohli zvládnuť.
Spolupracujem s viacerými firmami, ktoré dodávajú parkety, nábytok, doplnky. Mám s nimi dohodnuté nižšie ceny, ako sú v kamenných prevádzkach. Ak klient pôjde cezo mňa, viem im poskytnúť kompletný balík služieb, vybavenie či doplnky. Vyjde ich to približne rovnako a majú k tomu aj architektonický návrh.
Vyberám všetky cenové kategórie, aby som vedela vyhovieť každému. Chcem architektúru priblížiť viac k ľuďom.
Aký majú Slováci vkus pri zariaďovaní svojich domovov?
Podobný, vo všeobecnosti konzervatívnejší štýl. Preferujú tmavšie odtiene, maximálne do šedej, bielej, alebo hnedej. Len málo ľudí experimentuje. V poslednom čase sú trendom väčšie kúpeľne, oddelené toalety od kúpeľne a spojené obývačky s kuchyňou. Je dôležité, aby boli architekt a klient na rovnakej vlne. Každý architekt má vlastný rukopis a klient by mal vidieť jeho práce predtým, než začnú spolupracovať.
Aké sú vaše podnikateľské vízie do budúcna?
Uchytiť sa. Mnohí si myslia, že postupom času sa to nejako samo vyvinie. Čakajú, čo sa stane bez toho, aby niečo iniciovali. Tak to ale nefunguje. Dôležité je zháňať informácie a pýtať sa. Na úspešné podnikanie neexistuje príručka. Každý to robí tak, ako vie. Pokus – omyl.
V budúcnosti si chcem vybudovať meno a rešpekt. Moji klienti sú väčšinou starší ako ja. Keď uvidia mladú ženu, občas sa pousmejú. Už ostáva na mne, aby som ich presvedčila, že som seriózna a dobrá v tom, čo robím.
Zhovárala sa Anna Jacková
Mentoringový program pre ženy podnikateľky s názvom Women Entrepreneurship Forum realizuje Veľvyslanectvo USA na Slovensku v spolupráci s Vidieckou organizáciou pre komunitné aktivity. V rámci programu majú účastníčky príležitosť zlepšiť a inovovať svoje podnikateľské aktivity pod dohľadom skúsených mentorov z USA i zo Slovenska. Mentori poskytnú vybraným podnikateľkám konkrétne rady týkajúce sa riadenia podnikov a možnosti ich rastu, a zároveň im napomôžu získať potrebné sociálne zručnosti a budú ich viesť. Projekt sa realizuje v Bratislave, Banskej Bystrici a Košiciach.