(SITA) – Subdodávatelia by mali na stavbách vykonávať pre hlavného dodávateľa najviac 50 % objemu prác. Počíta s tým návrh novely zákona o verejnom obstarávaní, ktorý ministerstvo vnútra po zapracovaní množstva pripomienok plánuje v decembri predložiť do vlády. Novela má zároveň umožniť identifikáciu subdodávateľov a uložiť podmienky pre každú zmenu. „Tieto podmienky sú na verejnom obstarávateľovi a môže nimi byť napríklad aj posúdenie odbornej a inej schopnosti subdodávateľa plniť predmet zákazky skôr, než k zmene dôjde,“ uviedla pre agentúru SITA riaditeľka komunikačného odboru kancelárie ministra vnútra Ingrid Stanová.
Obmedzenie podielu subdodávateľov má zamedziť prílišnému reťazeniu dodávateľských vzťahov, keďže sa často stáva, že dodávateľ, ktorý uspeje v tendri, si následne dohodne vykonanie značného množstva prác u iných firiem. Ukázalo sa to aj v spojitosti s tragédiou pri výstavbe mostu na prvom úseku diaľnice D1 Jánovce – Jablonov.
Prísnejšia kontrola
„Práve navrhované zmeny, ako napríklad povinné referencie, zákaz účasti, identifikácia subdodávateľov či obmedzenie rozsahu subdodávok, umožnia nielen prísnejšie posudzovanie uchádzačov v tendroch, ale aj väčšiu kontrolu pre verejného obstarávateľa nad tým, kto v skutočnosti zákazku plní,“ dodala Stanová. Ministerstvo vnútra pôvodne navrhovalo účinnosť novely zákona o verejnom obstarávaní na začiatok roka 2013. Pre zdržanie s vyhodnotením vyše 1 200 pripomienok, z čoho bolo takmer päťsto zásadných, by mala novela nadobudnúť účinnosť predbežne až 1. júna budúceho roka.
Kritika novely
Navrhované zmeny v obstarávaní kritizovala opozícia, podľa SDKÚ-DS novela vytvára niekoľko vážnych dier a umožňuje bezproblémovú manipuláciu verejných obstarávaní. Výhrady sa týkali najmä strategických zákaziek, o ktorých zadávaní by sa malo rozhodovať bez riadnej súťaže. Český expert na verejné obstarávanie Jan Pavel v rozhovore pre denník SME začiatkom týždňa povedal, že viaceré návrhy ministerstva vnútra nie sú racionálne a znížia záujem firiem o účasť v tendroch. Záujem štátu by mal byť pritom opačný, aby bolo čo najviac a tým aj lepších ponúk.
Zmeny v strategických zákazkach
„Strategické zákazky ministerstvo vnútra predstavilo ako návrh konceptu, o ktorom od začiatku deklarovalo ochotu viesť podrobnú diskusiu na expertnej úrovni. Išlo o návrh riešenia, ktorý mal byť predmetom pripomienkovania a posúdenia. Na tomto základe ministerstvo vnútra pristúpilo k úprave tohto inštitútu takým spôsobom, že vypustilo osobitné postupy pre zákazky nad 10 mil. eur a zvažuje len ponechanie prísnejších podmienok pre zákazky nad určitú sumu,“ informovala Stanová. Tieto zákazky by pritom boli zadávané podľa súčasných postupov.
Návrh účasti zástupcov zamestnávateľov vo výberovej komisií mal zas umožniť určitý dohľad nad vyhodnocovaním ponúk aj tým, ktorí zastupujú dodávateľov. Nejde však o kľúčovú časť novely a na základe pripomienok bude tiež upravená. „Ministerstvo vnútra víta všetky diskusie, ako aj pripomienkové konanie, a berie ich ako podnetný priestor, v ktorom sa návrhy posudzujú. Výsledkom je úprava, ktorá nie je v rozpore s predstavami ministerstva vnútra a zároveň zohľadňuje aj pripomienky iných rezortov a odbornej verejnosti,“ tvrdí Stanová.
Evidencia referencií
Oponentúra návrhu novely zákona o verejnom obstarávaní podľa ministerstva môže viesť k jej zlepšeniu. Rezort však nesúhlasí s výhradami k spájaniu rôznych metód zadávania zákaziek či systémovému znižovaniu počtu ponúk. Nič z toho novela podľa neho neobsahuje a po schválení ani neprinesie do verejného obstarávania. „Rovnako nemožno súhlasiť s výhradami k evidencii referencií. Ak by evidencia referencií existovala, už dnes by boli známe podobné zlyhania firiem pri realizácii zákaziek a bolo by ich možné zohľadniť pri ďalších tendroch, resp. pri vážnych zlyhaniach takéto spoločnosti vylúčiť,“ dodala Stanová.
Referencie sa vyhodnocujú aj v súčasnosti, ale nie povinne pri každej zákazke, nemajú jednotnú formu a nie sú zverejňované. Je na uchádzačovi, či referenciu
predloží alebo nie, čo rezort vnútra nepovažuje za správne. Práve zavedením jednotnej formy a povinného vyhotovovania referencií sa podľa ministerstva znemožní takýto selektívny prístup a uchádzači v tendroch budú posudzovaní komplexne aj vzhľadom na ich minulé plnenia.