Zákon o odbornom vzdelávaní ukráti malých podnikateľov
„Remeselníkovi sa neoplatí zapojiť sa do duálneho vzdelávania, pretože ho čaká množstvo byrokracie,“ upozornil poslanec Martin Chren.
Len štyria zo 100 žiakov vykonávajú odbornú prax
Zákon o odbornom vzdelávaní podľa nezaradeného poslanca Juraja Miškova (Skok) neublíži, ale reálne ani nepomôže. Ako povedal na tlačovej besede, návrh ministerstva školstva, o ktorom začal parlament rokovať v utorok, je šitý na mieru niekoľkým najväčším firmám, ktoré z neho budú profitovať.
„Malí a strední podnikatelia budú návrhom ukrátení. Veľké firmy sú dôležité, ale už dnes majú možnosť byť zapojené do duálneho vzdelávania. Malé a stredné firmy sú chrbticou ekonomiky, predložený zákon im nepomáha,“ povedal s tým, že strana Skok predstaví vlastný zákon.
Poslanec Martin Chren upozornil, že dnes len štyria zo 100 žiakov vykonávajú odbornú prax. Predložený zákon súčasnému stavu podľa neho nepomôže.
„Zákon je postavený tak, že ak chce zamestnávateľ školiť žiakov, musí uzavrieť zmluvu so stavovskou komorou, školou a žiakom, musí odovzdať sedem potvrdení zo Sociálnej poisťovne, obchodného registra a ďalších inštitúcií. Remeselníkovi sa teda neoplatí zapojiť sa do duálneho vzdelávania, pretože ho čaká množstvo byrokracie,“ upozornil.
Podľa neho veľké firmy si na to môžu zriadiť celé oddelenia.
Chren tiež kritizoval, že cieľom zákona je motivovať stredné odborné školy, aby spolupracovali pri praxi študentov s firmami. „Ak sa však škola zapojí, tak sa jej bude krátiť normatív na žiaka. Školám sa neoplatí zapájať sa do spolupráce,“ dodal.
Z každej školy len traja žiaci
Poslanec Jozef Kollár upozornil, že do projektu sa má prvý rok zapojiť 1 500 žiakov. Z toho podľa neho vyplýva, že z každej školy to budú len traja žiaci. Upozornil tiež, že vláda v zákone predpokladá veľké finančné stimuly na žiaka, ktoré majú motivovať firmy, aby sa zapojili do duálneho systému. Reálny stimul bude však nižší ako vláda avizuje.
Cieľom zákona o odbornom vzdelávaní je pripraviť novú komplexnú právnu úpravu celej problematiky odborného vzdelávania a prípravy v stredných odborných školách. Návrh upravuje typy stredných odborných škôl, overenie spôsobilosti zamestnávateľa poskytovať praktické vyučovanie v systéme duálneho vzdelávania a dáva legislatívny rámec duálnemu vzdelávaniu. Inšpiráciou pre ministerstvo školstva boli pozitívne skúsenosti s duálnym vzdelávaním v Nemecku, Rakúsku a Švajčiarsku, ako aj pôsobenie firiem z týchto krajín na Slovensku.
Novým zákonom chce ministerstvo školstva reagovať na meniace sa potreby trhu práce. Zabezpečiť to chcú úzkou spoluprácou odborných škôl so všetkými zainteresovanými subjektmi, a to so štátnou správou, územnou samosprávou, zamestnávateľmi, stavovskými a profesijnými organizáciami a zástupcami zamestnancov.
V systéme duálneho vzdelávania sa žiak pripravuje na výkon povolania či odborných činností podľa konkrétnych potrieb a požiadaviek zamestnávateľa. Žiak tak absolvuje praktické vyučovanie priamo u zamestnávateľa.
Aktualizácia:
Návrh zákona o odbornom vzdelávaní v utorok parlament posunul do druhého čítania. Novým zákonom chce ministerstvo školstva reagovať na meniace sa potreby trhu práce. Zabezpečiť to chcú úzkou spoluprácou odborných škôl so všetkými zainteresovanými subjektmi, a to so štátnou správou, územnou samosprávou, zamestnávateľmi, stavovskými a profesijnými organizáciami a zástupcami zamestnancov.
Proti sú aj zamestnávatelia
Republiková únia zamestnávateľov (RÚZ) upozorňuje, že v podobe, v akej bol zákon predložený, je reálne nevykonateľný. Motivácia k vstupu zamestnávateľa do procesu duálneho vzdelávania musí byť podľa únie jasná a dostatočne atraktívna.
„Sme toho názoru, že zákon v navrhovanom znení neposkytuje dostatočné motivačné nástroje pre vstup zamestnávateľov do systému duálneho vzdelávania. Upozorňujeme, že v prípade, že sa nepodarí dosiahnuť „kritickú masu“ podnikateľov vrátane malých a stredných podnikov, ktorí sa zapoja do systému duálneho vzdelávania, nepodarí sa ani dosiahnuť reálne výsledky, ktoré si vláda a zamestnávatelia v oblasti vzdelávania a zamestnanosti od tejto reformy sľubujú,“ uvádza tajomník RÚZ Martin Hošták. K naplneniu požiadaviek zamestnávateľov zatiaľ nedošlo.
TIPY na eBooky:
-
Všetko o odvodoch pre začínajúceho a existujúceho podnikateľa
-
Odvody živnostníčky počas poberania materskej a rodičovskej dávky
- Daň z motorových vozidiel v kocke
Podobne sa k návrhu zákona vyjadruje aj Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení (AZZZ SR). Vo svojom stanovisku uvádza, že je nutné návrh zákona posunúť do legislatívneho procesu z časových dôvodov, avšak zároveň je potrebné využiť ešte existujúci časový priestor a uskutočniť ministrom školstva avizované rokovania so sociálnymi partnermi a zamestnávateľmi.
Čo sa má zákonom zmeniť
Zamestnávatelia na princípe dobrovoľnosti budú môcť podľa zákona uzatvárať učebné zmluvy so študentmi stredných škôl. Na základe nich budú môcť vykonávať žiaci prax priamo u zamestnávateľa.
„Výhody to bude mať pre všetkých. Študent bude dostávať štipendium a odmenu za vykonanú prácu. Zamestnávatelia budú mať daňové úľavy,“ povedal pri uvádzaní návrhu premiér Robert Fico s tým, že daňové úľavy pre zamestnávateľov do roku 2018 by mali predstavovať takmer 26 miliónov eur. V súčasnom návrhu zákona sú pritom nastavené na 70 eur na žiaka na mesiac.